Monday, February 5, 2024

My new bluetooth keyboard

Hari ini, lebih tepat lagi pada sebelah pagi tadi semasa ke Aeon memulangkan 2 helai t-shirt dan 2 helai apron yang merupakan set uniform yang terkini, aku memgambil peluang membeli akan set terbaru bluetooth keyboard. Lama sudah aku ingin membelinya. Samada di shopee atau di Aeon. Jika diperbandingkan akan harga retailnya, memanglah di online lebih berbaloi malahan sekali ganda lebih murah. 


Namun disebabkan kuatnya pertalian Aeon dengan diri ini dan sebagai cenderahati buat diri maka aku menetapkan pendirian untuk mendapatkannya dari Aeon Ayer Keroh. Inilah tempat kerja aku yang terakhir dan paling lama. Sebaik sampai dirumah, tidak lengah lagi untuk aku mengunapakai akannya. Puas hati, cukup puah hati. Sepertimana yang aku mahukan dan ianya dapat berfungsi dengan baik. Asalnya aku telah berdendam untuk capai yang berwarna hitam. Malangnya diketika hendak membelinya, tidak kedapatan lagi di shelf.


Sering dan setiap kali aku maklumkan yang aku berkeinginan hendak memilikinya. Hati masih berbelah bahagi. Di Shopee harganya jauh lebih murah sedangkan yang dipegang dibelai ditempat kerja aku ini membuatkan aku sudah terpikat. Saban waktu yang terluang akan aku jenguk memegangnya. Staf yang bertugas di jabatan jagaan aku ini, Multimedia, tidak banyak menyampuk. Mereka hanya sekadar mendengar akan kewajaran aku untuk memilih. Aku amat berterima kasih kepada semua staff yang sudi melayan kerenah aku akan benda Allah ini. 


Kini, Xplorer Dock 2 Wireless Keyboard, yang sedang digunapakai ini telah menjadi milik mutlak aku. Sepertimana yang dijelaskan, bluetooth keyboard ini sebagai kenang kenangan berkhidmat di AEON. Sikap aku, apa yang aku mahu akan aku sendiri berusaha mengapainya. Kegunaannya aku khususkan kepada Tablet Samsung A6, model P585Y dan HP Slater 7 yang lebih awal aku beli juga dari AEON. 

Dalam dakapan...

Sedang mencuba...


Minat aku dalam mengarang tidak kiralah apa sahaja yang terlintas difikiran membuatkan aku agak fanatik kepada apa sahaja gadgets yang berlambak dipasaran terutamanya di-online yang sesuai dengan keperluan semasa aku. Bluetooth keyboard ini bukanlah yang 'terakhir' dalam koleksi. Mungkin akan ada lagi yang mengujakan dan lebih berpatutan harga serta lebih praktikal penggunaan yang bakal aku miliki. Ini adalah bluetooth keyboard ke-4 aku. Kalau ikutkan kehendak hati mahu sahaja aku borong semua yang ada dipasaran. Terpikat juga aku akan keyboard yang foldable. Bila difoldkan sudah macam kotak pencil yang slim. Mungkin sesuai untuk aktiviti luar. Misalnya santai santai merakamkan pengalaman ditempat orang dan diwaktu yang sama healing healing ke tempat holiday mungkin.


Dalam keadaan aku kini yang tidak bergajian lagi, segala sesuatu yang aku inginkan haruslah ditangani dengan berhemah. Tidak bolehlah semberono dan mengigal ngigal mahukannya. Perlu adanya kewajaran yang pasti sebelum memiliki sesuatu. Pertama bagi mengelak pembaziran. Beli dan cuma sekali sekala sahaja menggunakan tentulah tidak berapa bijak keputusan yang diambil. 


Sejak kehadiran 'orang baru' ini, tiga sets yang dibeli sebelum ini tidak aku hirau untuk sentuhinya. Aku mahu dapatkan feel dengan set baru ini. Bila aku telah biasa dengan segala 'short-cut' yang tersedia untuk digunapakai maka yang lama juga tetap sekali sekala akan aku guna juga. Bergantung kepada keperluan dan keadaan ketika itu nanti. Diketika aku sudah capai usia bersara ini maka ruang masa untuk aku santai santai menukilkan sesuatu yang menarik minat aku untuk aku perkatakan. Tiada sekatan dan halangan. Terpulanglah kepada diri aku sendiri mengatur kehidupan menuju 'kematian' yang pasti.


Aku adalah orangnya yang suka sangat menerawang sendirian. Suka sangat dengan 'what if...' walaupun realitinya tidak mungkin dan tidak akan pernah berlaku. Ini bukanlah bermaksud yang aku cuba mereka mendahului ketentuan DariNya. Aku sekadar melihat dari perspektif kemungkinan bakal terjadi. Cuba meletakkan diri didalam situasi mereka yang terjebak diuji dalam kemelut kehidupan yang rasanya tiada sesiapapun yang mahukan ianya terjadi kepada diri. Hendak rasai keperitan yang ditanggung, mahu mempelajari dan ingin mengetahui bagaimana dirinya tabah menghadapi dan berjaya keluar dan bangkit berjuang perbaiki diri.


Semoga aku diberi kesempatan menjalani kehidupan yang tenang mensyukuri pemberian dariNya dan memanfaatkannya demi kesejahteraan orang lain di lingkungan.


No comments: