Monday, February 19, 2024

Permulaan minggu ke-3 Februari

Pagi ini, at this very hour @ 9:35am, aku mengadap HP Slater 7. Aku mulai mengunapakai gadget ini berpunca dari pembelian bluetooth keyboard 'Xplorer Docker 2'. Bluetooth ini adalah kenang kenangan @ memento bekerja mengakhiri karier di Aeon. Selesa dan boleh dipakai dimana sahaja sekitar rumah. Kalau rasa hendak duduk di porch, aku cangkinlah keluar. Andai sambil menonton tv, cukup sekadar dipangkuan sambil tangan menekan keyboardnya. Dan selalu juga selepas mengulangbaca dan buat latih tubi akan bahasa arab al-quran di bilik, aku beralih meluahkan pandangan dan apa sahaja yang terlintas dihati di gadget ini.


Serasi berdua


Gabungan kedua peranti ini sudah semacam serasi pada diri. Maksudnya aku akan beri lebih tumpuan dalam mencoret sesuatu dimedium 'personal journal' yang aku download. Apa lagi yang boleh aku lakukan kini tatkala tahap kesihatan tidak memungkinkan aku untuk mendera diri lakukan tugasan yang berat sepertimana ketika diusia muda. Aku tidak boleh mati akal. Pendapatan bulanan telah terputus dengan sendirinya sebaik bersara. Aku bukan bekerja dengan kerajaan. Tidak pernah terlintaspun untuk aku berkhidmat dengan kerajaan. Bersebab dan seolah menafikan aku membuatkan aku 'merajuk' dari menjadi hamba kerajaan.


Biarpun masa sudah berlalu, aku adalah orangnya yang ada autoriti untuk perjelaskan. Sebabnya aku yang menghadapi dan tahu perit jerihnya meniti hari sehinggalah ke usia aku menjangkau 60 tahun. Memang dan senantiasa berasa cemburu kepada mereka yang berpeluang mencari makan dengan kerajaan. Bergajian tetap, pelbagai elaun diperolehi, cutipun banyak dan sering sangat bila tibanya event event besar, misalnya menjelang Sambutan Raya Puasa ada pula pemberian menyambut raya dan juga bantuan persekolahan tatkala sampainya musim sekolah dibuka.


Sekali imbas, pelbagai kemudahan dan keistimewaan diperolehi oleh 'anak' emas kerajaan. Pendam sahaja perasaan ini mengenangkan jauh berjaraknya dengan golongan pekerja swasta. Terdetik difikiran, mana mana yang bekerja swasta...pandai pandailah hendak hidup. Dipupuk dibelai dan dimanjai senantiasa akan kaki tangan kerajaan. Rata ratanya kemana sahaja pejabat kerajaan yang aku berurusan pasti terpandangkan mereka berpakaian kemas. Bekerja dalam suasana berair-cond adalah perkara wajib. Tidak kisahlah yang bergaji rendah, apatah lagi yang berpangkat lagaknya bukan 'main'. Pandang mereka yang datang macam kucing kurap. 


Biarpun demikian, hidup kena diteruskan. Biarkanlah mereka dengan cara dan karenah mereka. Kita perlu pasrah dan berusaha segigih mungkin demi mencari rezeki. Bukankah telah diketahui yang rezeki Allah itu maha luas. Dia akan memberi kepada sesiapa yang cekal berharap dan rajin berusaha.


No comments: