Wednesday, February 21, 2024

Kekal bertahan

Sudahpun 21 haribulan. Keadaan untuk berubah kepada yang lebih baik hakikatnya amat sulit. Bukan disulitkan oleh keadaan sekitar ataupun halangan yang seperti sengaja diujudkan tapi lebih kepada inner-self dalam menongkah arus. Kita tidak akan tahu apakah yang bakal terjadi disuatu hari kehadapan. Rasanya dan pastinya semua kita yang waras pemikiran dan sedar akan apa yang dijangkakan tidak pasti akan terjadi. Kekuatan diri kena padu serta bulat tekad capai matlamat. Halangan dihadapi penuh teliti berhemah. Jadikan sempadan untuk tidak ulangi kesilapan lalu tanpa disedari.


Aku telah memasuki minggu ketiga persaraan. Target utama aku kini adalah memastikan yang aku harus berjemaah di masjid. Samada dikhariah sendiri atau mana mana masjid yang disinggahi, aku akan cuba pastikan yang aku 'present' myself sebelum berkumandangnya azan. Banyak kelebihan yang mengiringinya. Hanya kitalah yang harus merebut peluang tersedia. Buat mereka yang meyakini, pertolongan Allah swt amat hampir.


Kekal istiqamah adalah pengharapan. Namun takdir ketentuanNya perlu pasrah menerima. Diketika masa masih menyebelahi aku, kesempatan harus aku manfaatkan sebaik mungkin. Berkobar kobar bersemangat diawal persaraan dalam mengapai agenda yang aku hajati ini mungkin normal buat sesiapa yang mahukan perubahan. Semoga aku mendapat perkenan dariNya. Tiada sesiapapun yang ketahui akan apa yang bakal terjadi. Kita senantiasa berdoa berharap agar hal yang baik baik sahaja untuk berlaku. Tidak salah rasanya berprasangka sedemikian. Bukan setakat segelintir orang tapi besar kemungkinannya yang semua kita berpendirian agar something yang menguntungkan untuk berlaku pada diri. Juga semua kita andai diberi pilihan, if adalah choice, tidak mahukan perkara yang merugi dan membuang masa menimpa diri.


Betapapun komitmen diri mendekat bertaqarrub dengan Allah, sedikit sedikit hubungan dengan manusia yang tidak banyak membantu kearah yang aku mahukan mulai terserlah. Menyisih atau tersisih adalah proses normal. Dapat dirasai sendiri. Kalau diamat amati seolah 'misteri' yang sukar dimengertikan dan apatah lagi untuk diperjelaskan. Sebabnya kita tidak akan tahu dan memang tidak perlu ambil tahu. Semua yang terjadi berlaku pastinya bersebab. Ini sangkaan kita.


Merenung memikirkan setiap keanihan yang hadir dilingkungan makin membuatkan diri 'takut' untuk berbuat silap membuang masa. Ilmu yang menjadi bekalan ke sana perlu aku perbanyak pertingkatkan. Haruskah aku perlu malu tatkala umur yang semakin lanjut dan tenaga kudrat yang mulai melemah. Masing masing kita ada perjalanan serta 'destiny' yang berbeza. Tidak perlu kesal mengesali. Jauh lagilah untuk berbangga dengan ilmu yang dimiliki. Semua kita adalah didalam pemerhatian.


Banyak kalilah hadis @ cerita pengkisahan tentang terlintasnya niat seorang 'abid' yang terdorong untuk melakukan perkara maksiat dengan seorang yang sememangnya bergelumang dengan dosa berhajat berbuat kebaikan. End-up perkisahan ini begitu 'tragis'. 


Sekadar untuk 'refresh', sila rujuk link...cerita-rasulullah-tentang-ahli-ibadah-yang-masuk-neraka-


Bukan permulaan yang tidak berapa cantik dibubuh perut sesangat tapi pengakhiran yang baiklah menjadi keutamaan. Kita tidak tahu akan untung nasib pengakhiran hidup ini. Segalanya berkemungkinan. 


Adakah kita bersedia hadapinya?




No comments: