Thursday, February 8, 2024

Memantau Keadaan

Pagi tadi aku bersarapan diluar. Kali ini aku ke Infasha Maju @ Bukit Katil. Lama sudah tidak pekena roti canai. Ajakan aku disambut oleh orang rumah, bersiap lepas touch-up maka pergilah aku laki bini ke sana. Ramai orang tengah menjamu selera dalam masa aku sampai sekitar 10:30am. Hampir penuh meja yang ada didalamnya. Akupun cuma dapat duduk dimeja berhampiran kaki lima kedai. Sebelah aku, keluarga cina dan kedalam sedikit juga couple cina remaja tengah sodok roti canai juga.


Fenomena ini akan makin galak dari sehari  ke sehari. Mungkin bukan sahaja disebabkan pertambahan penduduk tapi lebih kepada pemusatan ekonomi dikawasan sekitarnya. Terdapat klinik 24hrs, bengkel tayar dan service kereta didalam  row kedai sederet ini. Diseberang jalannya pula ada lagi bengkel kereta yang lebih specialised - car accessories, ketuk body & spray, service air-cond and car service. Makna kata tiada putus putusnya orang yang datang singgah makan.


Nampak sahaja akan orang rumah kepada sekeluarga dah mula makan tengahhari pula. Disebabkan dia memandang ke dalam manakala aku pula memandang keluar maka tentu sahajalah dia dapat melihat dengan jelas. Semasa aku membayar untuk meja 33, lauk pauk serta biryani dan nasi putih dengan pelbagai jenis lauk pauk sedia menunggu mereka yang lapar kebulur. Sediakan duit sahaja, segalanya akan beres.


Dalam masa hendak menghabiskan roti canai 'kosong' yang sekadar sekeping cuma, kelihatanlah oleh aku akan seekor kucing 'gelandangan' menuju  perlahan ke tiang kedai sebelah lebih tepat lagi kedai 7Eleven. Tekun aku melihatnya sebagai mana dia tekun makan berupa 'biskut' yang disediakan oleh seseorang. Insan yang prihatin akan well-being stray cats amat aku hargai. Dia tiada pilihan. Apa yang disajikan dia hadap sahaja. Berbeza dengan kucing peliharaan orang rumah, dak oyen sebanyak dua ekor. Friskies dan makanan keras lain sekadar last resort sahaja. Memilih. Normal lah bilamana ada option. Kalau tidak mahu terpaksa juga dia kena makan juga. Mungkin sudah terbiasa makan ikan yang dibeli dikedai atau dipasar, ikut mana sempat, seleranya luarbiasa. Dahulu kerap kami belikan ikan sardin dan dalam sekali beli kekadang sampai 5kg. Kini beralih membeli ikan tongkol pula. Kalau dibelikan ikan tongkol dan siap berebus lagi, lahapnya mereka berdua makan bukan main lagi.

Bedal aje lah

Prihatin orang yang menyumbang

Fresh dari Family Mart

Sedang menyediakan juadah

Sabar menanti ya...cik abang

Yang satu nie dah tak sabar

Menunggu proses penyejukan

Jom makan

Terbaik la

Santai santai di ruangan porch

Kopak towkay


Nasib memasing mana mungkin bersamaan. Beruntung pada mereka yang bertuah dan tentulah sengsara hidup andai tidak bernasib baik. Lumrah alam begitulah. Kita sekadar memandang kelebihan orang itu sesuatu yang didambakan. Jarang dan tidak pernah pula kedengaran yang kesengsaraan yang dihadapi seharusnya diraikan. Tidak pernah dan tidak akan terjadi. Apa yang kerap diketahui, mengeluh memanjang dan merintih nasib yang senantiasa dirundung malang. Bersedih hati dan bermuram durja jadi peneman hari hari. Langsung tidak memikirkan akan bagaimana cara yang paling ampuh untuk segera keluar dari kemelut yang membelit diri.


Memang ketara berbeza antara mereka yang tahan diuji dengan mereka yang mudah patah semangat. Zakirnya kita sama serupa. Tidak ada terkurang terlebihnya dari segi fizikal. Namun dari pendirian dan sikap serta mental yang kuat akan pasti berjaya mengeluarkan diri dari sebarang ketidakselesaan hidup. Semua kita berhak untuk berjaya. Tetapi ianya pasti akan dibatasi oleh 'ujian' dan 'rintangan' yang pelbagai bentuk dan disepanjang usia kehidupan kita.


Jaya gagal bukanlah kita penentunya. Tapi Allah telah berjanji kepada semua hambanya yang mana antara kalangan mereka yang memohon 'pertolongan' dan 'bantuan' dengan seikhlas mungkin pastinya akan mendapat balasan ganjaran setimpal dengan usaha yang dilakukannya.


No comments: