Sunday, February 18, 2024

Salah pengendalian

Semalam, lima minit lagi sebelum tibanya waktu maghrib aku bergegas ke Kancil yang di parkir mengiring bergandingan MAQ & MBB dibaru jalan didepan rumah. Sudah genap sepusingan minggu aku paksakan diri berada di masjid sebelum azan berkumandang. Semoga aku terus diberi kesempatan untuk hadir berjemaah setiap waktu sembahyang seusai telah seminggu juga aku bersara dari kerja makan gaji.


Masa yang masih diberi ini harus aku senantiasa memanfaatkan sebaik mungkin. Cepat aku masuk dan 'start' engine. Sekali pulas sahaja, mengaum dia berbunyi. Sebelum ke masjid, sebaik selepas makan tengahhari dan adalah dalam kurang lebih 3:00pm, aku bersegera ke pusat pencucian kereta. Dari sehari ke sehari aku berhajat hendak hantar cuci akan MAQ... namun sering tertangguhkan. Burung yang tumpang singgah bertenggek tidur saban malam di pokok dibahu jalan dan 'membuang' isiperut mereka di awal pagi sampai sudah bertepek tepek dibumbung kereta. Nampak tak berapa semenggah. Mungkin akan dianggap orang yang melihatnya berandaian betapa tidak kisahnya tuanpunya kereta. Malas ke apa.

Kasi mandi...




Aku selalu 'rotate' penggunaan 3 jentera yang dimiliki untuk dilelau ke masjid. Ikut mana yang berkenan. Antara MCX... , MAQ... dan terkadang MBB..., aku lebih selesa dengan MAQ. Alasannya adalah ianya jentera yang aku telah gunakan dan paling banyak berjasa dalam mencari rezeki di AEON sejak permulaan millinium lagi.


Tersilap jangkaan dan lambat ketahui masalahnya mungkin boleh mendatangkan bahaya andai berulang lagi. Terus sahaja aku tekan brek dan masuk gear R bilamana engine mulai panas. Dalam masa memandang kebelakang, akupun masuk gear reverse. Tetiba engine mati. Aku hidupkan lagi sekali engin kereta dan setelah hidup aku lakukan hal yang sama. Engine kembali mati. Tertanya tanya, apa masalahnya. In-split second barulah aku realised yang kereta yang ingin aku gunakan ini pengendaliannya adalah manual. Harus tekan pedal clutch terlebih dahulu sebelum apply gear reverse. Spontan aku tepuk dahi mengakui silap sendiri.


Mungkin telah beberapa hari dek kerana ianya tidak kelihatan bersih, aku terabai memandunya. Lebih kepada gunakan dua jentera yang berkendalian auto. Tekan brek, masuk gear dan terus tekan pedal minyak. Maka meluncur mengarah bergerak mengikut pemanduan.


Moral of the story, yang baru lebih mudah pengendalian namun yang lama harus pandai belainya ikut aturan yang ditetapkan. Sekiranya keras kepala ikut kemahuan sendiri tanpa akui perbezaan yang tersedia ada maka besar kemungkinan mendatangkan kesulitan yang membebankan 'pocket'. Ini baru ingatan yang harus dipatuhi senantiasa. Sekiranya gagal menuruti hukum dan aturan yang ditetapkan yang tentunya bertujuan bermatlamat maka kacau bilaulah jadinya.


Nasib baiklah aku cepat tersedar dari 'silly mistake' yang tidak terduganya ini yang telah aku lakukan. Kalau tidak maka akan lambatlah untuk diri sampai ke masjid.


I've learnt my lesson.

No comments: