Tuesday, February 27, 2024

Kisah yang mencalar hari aku

Aku spontan termanggu memikirkan betul ataupun palsu akan apa yang aku telah baca ini. Sukar untuk aku menerima hakikat. Portal berita yng entah macammana aku boleh ter-klik masuk amat meruntun hati dan perasaan. Sebagai seorang yang berusia dan sudahpun melepasi 60 tahun, tanggapan aku kepada sibapa yang diberitakan telah berumur 70 tahun tapi masih 'gagah' mencari rezeki keluarga. Betullah selagi berdaya dan berkemampuan, mencari rezeki adalah perlu. Membaca tajuknya sahaja sudah membuatkan aku 'kecut' perut. Adakah kisah ini sengaja di-exaggerate-kan dan dilepaskan ke 'online' dalam mendapat rating tinggi. Atau ianya kisah yang benar terjadi dan punyai 'nilai' berita yang luarbiasa tidak terjangkakan boleh terjadi serta perlu pihak awam dan masyarakat di lingkungan untuk diheret mengetahuinya.


Sekitar 10:00 malam semalam selepas lelah menelaah dan membuat latihtubi akan bahasa arab, aku ambil sedikit ruang masa ke fb seketika. Sekadar untuk ketahui akan perkara yang facebooker yang ramai jumlahnya memaklumkan segala apa yang mahu mereka laporkan. Baik maklumat yang disampaikan maka baik jugalah natijahnya. Aku 'filter' maklumat mengikut apa yang aku mahu tahu dan dekat dengan diri. Perkara yang melalaikan sedayanya cuba dielakkan. Aku tidak terus baca article-nya tapi terus klik kat ruangan komen. Diketika aku scroll ke kisah ini, sudah terdapat sekitar 17 komen. Memang menjadi tabiat aku untuk membaca meneliti komen yang dihamburkan spontan oleh reader. Semasa diera suratkhabar tengah popular ditahun 80-an, ruangan komen pembaca ada tapi ianya menyiarkan pandangan dan pendapat akan kisah yang dilaporkan oleh orang suratkhabar seminggu sebelumnya. Tidaklah seperti kini, on the spot, pembaca boleh luahkan 'concerned' dan apa sahaja ikut sudut pandang masing masing.


Lama aku terpaku memikirkan. Apakah aku mampu serap ujian seperti yang bapa berusia 70-an ini lalui. Tentu sahaja kita mohon dijauhkan. Kita tidak tahu sebenarnya akan apa yang telah terjadi pada keluarga 'malang' ini. Kita cuma mengetahuinya setelah dilaporkan. Betul salah terpulanglah kepada mereka yang mengangkat kisah kehidupan masyarakat ini untuk dijadikan ikhtibar. Sudut penceritaan dan pandangan jujur mereka yang melaporkan mengikut sisi dan gaya penceritaan mereka. Ikut mana yang selesa dan mana yang difikirkan sesuai untuk ditujukan kepada 'audience' pembacanya. Hal ini aku tidak pedulikan sangat. Apa yang yang aku terkejut kehairanan akan bagaimana mereka sekeluarga, anak beranak dan mereka dilingkungan menerima hakikat yang ada didepan mata mereka. Saban hari mengetahui dan setiap ketika mata kepala sendiri yang melihatnya. Dunia sudah makin tidak peduli dan mempedulikan orang sekitaran. Hidup aku biarlah aku yang urusi. Jangan sibuk bertanya menuding menyalahkan sedangkan tiada huluran bantuan membantu meringankan beban.


Rujuk laporan...70-year-old-grab-rider-proves-age-is-just-a-number/ dan di portal...https:///bapa-usia-70-tahun-terpaksa-jadi-food-rider-12-jam-sehari-untuk-tanggung-dua-anak-lelaki-menganggur/


Setakat bercakap, semua orang boleh. Bertindak membantu perlukan banyak masa, modal tenaga dan kewangan. Siapa pula yang sudi tatkala semua orang turut punyai masalah memasing yang pada pertimbangan mereka adalah lebih perlu diselesaikan terlebih dahulu. Melihat kedalam diri, bukanlah hendak perbanding atau mengatakan yang nasib aku seketika ini adalah lebih baik dari Abang Zakaria Abdul Wahab ini. Please don't get me wrong. Perkara sedemikian adalah tidak mustahil untuk berlaku kepada orang lain. Mungkin nasibnya telah ditakdirkan demikian. 


Bagi aku, mungkinlah bila di-interview dan perlu bercakap from the bottom of his heart. Bukan menyalahkan dirinya semata mata. Namun pengorbanan seorang ayah yang punyai naluri kebapaan yang utuh being taken for granted amat mendukacitakan aku. Tiada perasaankah buat sianak membiar memaksa si-ayah yang selama ini telah membesarkan mereka, anak lelaki lagi, tapi tidak pndai membalas mengenang budi. Kudrat orang yang berusia lanjut sekuat manalah. Apakah mereka akan tersedar bila source of income and no more food on the table yang dijana oleh ayah kandungnya tetiba berakhir. Sanggupkah mereka gelabar mengelupur mencari jalan menyara hidup mereka sendiri. Sebagai anak lelaki yang didik dan dibimbing selayaknya tentu sahaja tidak akan sanggup membiarkan orang tua yang kudrat makin melemah dan sepatutnya sudah menjadi 'geng' masjid tapi tabah bekerja dilapangan.


Ini adalah sebahagian kisah kehidupan masyarakat yang disingkap agar menjadi pedoman berguna kepada mereka yang mahu beringat dan minta dijauhkan dari timpa bala yang mungkin lebih dasyhat dari apa yang dihadapi oleh Abang Zakaria kita.


Ya Allah, mohon dijauhkan dari petaka sedemikian. Ameen.  

No comments: