Thursday, February 22, 2024

Dah tahu dah cara short-cut

22 FEBRUARY 2024, Thursday @ 08:57

Sejak aku mengunapakai bluetooth terkini, ada beberapa fungsi yang masih gagal aku garap dengan baik. Setiap kali hendak guna, aku terpaksa manually pergi ke setting. Kemudian click bluetooth and search device untuk pairing. Selepas dah pairing, baru boleh access apps yang ada aku install. Kekadang terasa agak rumit hendak mengendalikan. Bukan disebabkan ianya baru tapi bila rujuk manual yang ada pula terlalu ringkas dan ada hal yang aku tidak faham.


Bukan untuk HP Slater 7 saja, Samsung Tablet A6(2016) SM-P585Y juga aku hadapi permasalahan yang sama. Setelah hampir beberapa minggu, baru pagi ini aku beranikan diri 'trial & error' akan segala key yang ada di keyboard. Memang tidak selesa kalau kita tidak berapa cekap mengguna.


on dulu...



Namun pada pagi ini, aku cuba cari kaedah yang pernah aku lakukan dan mungkin boleh di-apply. So, aku simultaneously tekan key FN + android + lambang bluetooth. Tetiba di screen tertera cursor. Wow, amazing. Kekadang apa yang kita rasakan macam susah sahaja tapi bila sudah 'berjaya' lakukan mungkin tidak disengajakan dan jadi sepertimana yang dihajati, tentu sahaja life akan jadi mudah. 


Pengalamanlah yang memberi sedikit sinar akan perkara yang harus ikut aturan awal akhirnya. Umumnya kita takut malah takut sesangat mencuba perkara yang tidak pernah diketahui. Kurangnya ilmu dan tiadanya daya juang yang tinggi tidak memungkinkan untuk berani memcuba. Kita juga mudah patah semangat  serta takut gagal yang akan memberi kesan berpanjangan. Lebih lebih lagi yang mudah 'associate-kan diri dengan stigma 'suwey'. Anggapan negatif kepada diri sendiri. Kita tidak akan tahu sejauhmana kemampuan andai tidak berani memcuba. 


Hidup ini keras. Hanya mereka yang berani bersungguh hadapi rintangan sahajalah yang berhak mengapai kejayaan. Mana yang tidak berupaya, please be behind.

No comments: