Thursday, February 29, 2024

Selagi kudrat masih tersisa

Harapan dan kemahuan jarang benar bergabung. Tatkala mengharapkan sesuatu, kudrat yang ada tidak mampu mengapainya. Ini yang terjadi berlaku pada diri. Bukan sekali, bukan juga sekadar kedua kalinya tetapi kerap berlaku. Sukar untuk dimengertikan andai diperhati secara ringan sampailah kini.


Ketika disekolah rendah lagi, kebanyakkan murid berhasrat berhajat untuk ke sekolah berasrama penuh. Juga diberitahu yang syarat minimum kemasukan ke sana perlu mendapat keputusan 'Penilaian Darjah Lima' 2A, 3B. Andai result lebih baik iaitu mendapat 5A, tentulah lebih cerahnya peluang. Pihak pengurusan sekolah telah memaklumkan untuk mengisi borang kemasukan ke MRSM ketika itu di pejabat. Memasing yang berminat segeralah mengambil borang setelah keputusan dikeluarkan.


Seingat akulah, peperiksaan Penilaian Darjah Lima @ 1975 aku itu berlangsung pada bulan October rasanya. Menjelang penghujung penggal persekolahan, keputusan diperolehi. Ditakdirkan aku cuma berjaya mendapat 2A3B. Layak memohon tapi perlu bersaing untuk dipilih. Maka si bodoh ini penuhkanlah borang dan siap perlu buat karangan ringkas in english lagi akan sebab mahu ke sekolah berasrama penuh ini. Dahulu, hanyalah MRSM yang diujudkan atas cetusan idea pemimpin yang berpandangan jauh mahu melihat anak anak Melayu yang pintar cerdik untuk dibimbing menjadi pewaris negara.


Malangnya, sepanjang tahun 1976 dimana aku berada di darjah enam yang aku anggapkan tahun 'honeymoon' sebelum ke tingkatan 1, tiada apa apa perkhabaran dari pihak pengurusan sekolah. Atau mungkin juga hanyalah mereka yang berjaya dimaklumi. Mereka yang tidak berjaya yakni yang tidak layak tidak perlulah diberitahu. Buang masa sahaja dan akan menguris perasaan kalau tidak pandai menerima hakikat yang awak tu gagal masuk kesana.


Ini adalah kegagalan besar aku dalam usia muda baru mengenal kehidupan. Kalau ikut budak budak sekarang, tentulah sentap. Tapi pada tahun tahun aku bersekolah rendah ketika itu ianya lebih kepada terikut ikut. Apa yang rakan rakan lain buat, eehhh kita jugapun sama sibuk nak buat. Zaman bebudak lagi masih tidak nampak 'laluan' mana yang dimahukan. 


Biarpun begitu perjalanan kehidupan diteruskan. Keputusan Penilaian Darjah Lima aku tidak layak untuk ke High School secara 'automatic'. Hanyalah mereka yang berkeputusan minimum 3A keatas tersenarai kesana. Manakala yang keputusan lebih rendah telah ditetapkan ke Sekolah Menengah Air Leleh(SMAL). Sekolah menengah baru yang aku dan rakan rakan senasib kesana adalah batch kedua. Makna kata, baru 2 tahun beroperasi. Tahunnya adalah 1977. Peralatan kelengkapan off course-lah semuanya baru.


Kenangan semasa belajar di sekolah baru yang persepsi murid BHES ketika 1976 menganggap yang SMAL adalah untuk bebudak 'bodoh' Secara mudahnya, those yang berjaya ditempatkan secara auto ke MHS pastilah berbangga menjadi warga sekolah kedua tertua di Malaysia. Memang terasa hati tatkala hendak melangkah masuk. 


Namun tanggapan 'nakal' mereka yang merasa bernasib baik itu sedikitpun tidak melemahkan aku untuk perbaiki diri seiringan dengan usia meningkat remaja. Cabaran dan dugaan memangnya sentiasa ada dan kita sebenarnya 'terdedah' kepada segala bagai ujian kehidupan.


Tidak berjaya diperingkat baru hendak mengenal hidup, tidak bermakna yang kita akan senantiasa dibawah. Keupayaan dan potensi diri perlu di tonjolkan demi perbaiki kehidupan di hari muka.


Bila menyemak kedudukan aku kini diusia 60, inilah kesungguhan dalam menempuh ujian, menongkah arus dan membuka ruang untuk sendiri bernafas di sudut dunia yang sedar semuanya adalah permainan dunia.


Harapnya, aku tabah harungi segalanya sehinggalah ke penghujung hayat. Ameen.

No comments: