Tuesday, September 19, 2017

Terlajak cakap yang berpadah

18 SEPTEMBER 2017, 09:45

Dari sehari ke sehari isu kebakaran Pusat Tahfiz yang mengemparkan pada Khamis, 14/09, menjadi semakin menarik untuk diberi perhatian. Bukanlah untuk menambah perisa kepada kemelut yang dihadapi tapi lebih kepada menginsafi diri.

Ramainya pengulas samada yang ditugaskan dan juga yang tidak bergaji termasuklah dengan kerelaan sendiri sejak hari kejadian sehinggalah kini yang mengulasnya dari pelbagai sudut. Terpulanglah kepada pembaca menilainya sendiri akan sejauhmana benar salahnya pandangan yang dihamburkan terutama sekali di media sosial. Media rasmipun kekadang dalam jaga punya jaga, pantau punya pantau masih terlepas juga samada disengajakan mahupun tidak, turut memanipulasi berita dan kejadian yang telah dan sedang berlaku mengikut tafsiran masing-masing. Apapun hakikat sebenar sesuatu kejadian akan kekal benar biar seelok manapun perkara itu dibungkus dihias buat menampak wajah yang seharusnya dipandang.

Akan diingati buat mereka yang perihatin


Berita yang tersiar @ 8:00am, diterima sejam kemudian

Mungkin post ini menguatkan 'Kak Bad' menyampaikan 'live'

Pemandangan selepas padamnya api yang membakar

Aku mulai mengetahui hal ini adalah dipagi Khamis, hampir sekitar jam 9:00am kemudiannya. Kebiasaan sesama rakan grup mengucapkan 'salam' diawal pagi. Membalaslah digrup kembali bila menjenguk pepagi. Namun kecepatan maklumat kejadian yang khabarnya dilaporkan berlaku pada pukul 5:10am telah memasuki lingkungan kehidupan. Pantas sahaja jari ini menekan icon video yang dihantar rakan. Masing-masing punyai pandangan tersendiri mengenai kejadian yang berlaku. Dizaman yang makin canggih kononnya serta kemudahan teknologi yang tersedia-ada telah membolehkan apa yang dulunya dianggap mustahil kini dianggap hal normal sahaja. Tidak terlintas difikirkan satu hal, yang nyata dipandangan amat mengejutkan.

Pada pagi Khamis selepas bersarapan, aku ada urusan di bandar. Tidak mengikuti sangatlah. Tapi laporan selari yang terdengarkan didalam kereta akan penyiar Habsah Omar menerusi stesen Sinar FM dan lebih dikenali sebagai 'Kak Bad' membuatkan aku ingin mengetahuinya lebih lanjut. Junior aku ini masa di ITM, sayu sahaja suaranya memohon pendengar agar tidak menyebarkan gambar arwah mangsa yang kerentongan dari terus di-viral-kan serta mencadangkan agar di-delete-kan sahaja. Merayu sesungguh dia supaya pendengar bertindakbalas sepertimana yang beliau mahukan.

Kita bebas untuk berkata, mengulas, memberi komen, kritik, membuat cadangan dan pertahankan hujah yang semua kita melihat dari sudut pandang masing-masing. Biar betul, biarpun salah apa yang diluahkan akan tetap dilihat 'dunia'. Sebebas manapun kita dan setakat manapun kemampuan melihat kejadian yang telahpun berlaku ini, tetap juga berligar dalam pengetahuan dan pemantauanNya. Siapalah kita hendak menghukum. Siapalah juga kita hendak peduli segala dan sesuatu. Mampukah menghalangi ketentuan serta dapatkah meramalkan akan apa yang patut dan mana pula yang tidak patut berlaku. Betullah kata perpatah orang dulu-dulu. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap padahlah jawabnya. Membuat statement tanpa merujuk dan tanpa maklumat yang betul lagi benar hanyalah menyerlahkan sikap sebenar diri sendiri. Refleksi cerminan diri yang tidak terselindungkan bagi mereka yang dapat 'membaca'. Kita dapat mengagakkan adanya elemen tidak puashati dan mudah sangat buat judgement macam bagus sahaja serta melulu mengecam apa sahaja yang tidak selayaknya malah bertentangan dengan hal yang sebenarnya disampaikan terus tanpa adanya rasa kebertanggungjawaban dimedia sosial yang pastinya tidak membawa kita kemana mana. Mengusutkan lagi persoalan adalah. Begitulah jadinya bila semua orang, lebih-lebih lagi yang tidak layak dan tiada authority turut sama sibuk bersuara.

Semua orang prihatin akan kejadian ini. Semua kita turut bersimpati. Memanglah saudara mara dan mereka yang rapat dengan mangsa kebakaran akan lebih lagilah terasa kesedihan berbanding dengan mereka yang diluar kawasan. Namun yang menyedihkan adalah sikap segelintir kita malah mungkin majority kita akan terus sahaja mengutuk tanpa usul periksa akan duduk perkara sebenarnya. Kita malas untuk buat rujukan, gagal juga membuat pertimbangan rasional dan ego sesangat dengan sudut pandang sendiri yang dirasanya terbaik untuk dituruti oleh semua.

Akibat terlajak pantas mengeluarkan pandangan tidak sampaipun sehari, sendirilah yang malu. Mahal harganya jika ingin menebus kekhilafan yang tidak disengajakan sehingga membawa kepada kekeliruan dan kecelaruan kepada orang lain. Reputasi akan terjejas andai tidak diurus dengan sebaiknya. Aku percaya luahan perasaan pengacara JJCM yang viral dan mendapat response dari netizen adalah diluar jangkaan. Dia, Nazrudin Bin Rahman, tentunya tidak menjangkakan yang luahan yang di'tweet'nya itu dipedulikan oleh netizen. Amat tidak tersangkakan yang mana komen seperti menunjukkan kepetahan meluahkan rasa amarahnya 'in english' lagi memakan diri. Mereka yang mengenali selebriti yang pandai memainkan peranannya sepertimana yang dikehendaki oleh pengendali program, berjenaka sambil melaporkan dalam program JJCM mendedahkan diri untuk dikritik balik.

Baca pertikaikan 'mati syahid', punca sebenarnya dan akhirnya mohon maaf

Tak per bro... benda dah berlaku.
Mungkin kecaman spontan bertitik tolak dari statement Pengetua Pusat Tahfiz yang tidak digemarinya dan lari dari isu yang dihadapi iaitu kebakaran Pusat Tahfiz membuatkan hilang pertimbangan, seolah mengajak semua kita senada mengungkapkan, 'enough is enough'. Pada awalnya semua kita menyangkakan punca kebakaran adalah dari silap pengurusan dan cepat benar ianya menjadi polemik. Namun, penemuan 2 tong gas menjadi petunjuk kearah punca kejadian dan akhirnya terbongkarlah yang unsur khianat menjadi penyebab utama kejadian. Rakaman CCTV yang kedapatan dan tidak tersangkakan menjadi bukti akan siapa pelakunya. Nyatalah bahawa perancangan Allah swt mengatasi perancangan manusia.

Kalaulah kita tidak melatah, yang kusut tidaklah makin terbelit. Kita tentulah masih mengingati kisah wanita berketuk ketampi dalam keadaan bertelanjang semasa dalam tahanan yang videonya viral sampaikan terpaksa membuat permohonan maaf segera ke China yang akhirnya memalukan diri kita sendiri.

Hasratnya baik. Mungkin pastinyalah hendak menyedarkan semua kita dan lebih lebih lagi kepada mereka yang terlibat mengelolakan Pusat Tahfiz. Namun caranya mungkin agak kasar dan memeranjatkan mereka yang mengenalinya terutama yang menonton program JJCMnya. Image bersih dan baiknya, berlawak kelakar yang menghiburkan dan segala syornya yang memujuk mengamit penonton untuk turut merasai makanan ditempat yang dipromosikan tetiba sahaja is really at stake. Andailah rating program kendaliannya merudum, petanda akan berlaku pertukaran pengacaralah nampak gayanya. Penerbit rancangan pastilah mahu kekalkannya. Tapi kontroversi yang menyelubungi dirinya dan mungkin mengambil masa untuk kembali normal tidak memungkinkan pihak penerbit ingin mengambil risiko.

Namun begitu, andailah penonton khasnya dan rakyat Malaysia yang umumnya bersikap terbuka dan sememangnya terkenal 'pemaaf' sampaikan Dr. M secara subtlenya berjampi 'Melayu mudah lupa', rezkinya bersama program JJCM akan kekal. Dan manalah tahu akan melonjakkan namanya dengan bertambahlah lagi program yang bakal diacarakannya.

Kejadian yang berlaku ini setidak-tidaknya menjadi pengukuh kebenaran dan menepati maksud kepada perpatah lama, 'Terlajak perahu boleh diundurkan, namun terlajak kata buruk padahnya'. Begitu bermaknanya nenek moyang kita berkias berkata mengajar anak cucunya berhemah dalam berkomunikasi.

No comments: