Tuesday, November 7, 2017

Pandangan dari dalam kereta

07 NOVEMBER 2017, 14:39
Sering kali catatan santai dan banyak juga yang serius terhasil berdasarkan kejadian spontan yang ditakdirkan terlihat oleh diri ketika dalam pemanduan. Hal hal yang pada pandangan umum mungkin biasa-biasa sahaja tapi menghadirkan pengertian yang bermakna didalam perjalanan hidup aku. Memang sudut pandangan tidak pernah akan bersamaan kepada setiap insan. Semuanya bergantung kepada sejauhmanakah dekatnya kejadian yang sepintas terlihat itu mengamit diri.

Ruangan ini aku ujudkan untuk menghimpun segala catatan terdahulu dan yang akan dilahirkan kemudian bagi memudahkan diri mengimbau kembali suatu hari nanti. Banyak artikel sekitar 90an dan awal milinium yang telah aku catatkan dibuku F5 hardcover lagi serta di personal journal yang pelbagai untuk dilonggokkan disatu ruangan yang mudah diakses. Ketika itu blog belum ada lagi dan kemudian menjadi phenomena diawal 10an. Even sekarangpun medium yang lebih popular dan diminati seperti WhatApps, Twitter, Instagram dan Facebook telah jauh meninggalkan blog kebelakang. Namun keistimewaan blog lebih mendapat tempat pada diri berbanding aplikasi baru yang muncul selepasnya. Luahan rasa, pandangan, pengharapan serta titipan ilmu yang mungkin boleh digunapakai oleh diri dan pembaca dimasa mendatang nanti punyai ruang dan significant.

Sememangnya setiap kita punyai passion dan kecenderungan yang berbeza. Kalau dirinya dibesarkan dalam suasana sebegitu atau sebegini maka penghujungnya dia akan terarah kesitu tanpa adanya paksaan. Pun begitu, tidak semua kita punyai script kehidupan yang sama. Ketentuan, orang putihnya, 'destiny' buat setiap orang adalah olahan kehidupan yang tersurat. Pusing-pusingpun dan cuba bergerak keluar dari putaran akan kembali juga kedalam putaran kehidupan yang telah ditakdirkan untuk diri.

Maka merenung dirilah dan perbaikilah mana yang termampu berdasarkan kekuatan diri yang dihadirkan. Kesempatan masa yang masih tersisa ini haruslah dipergunakan sebaik mungkin. Kalau tidak mampu buat yang hebat-hebat, buatlah apa sahaja yang boleh mendatangkan kebaikan kepada diri dan mungkin juga kepada orang lain sudah dikira bagus.

No comments: