Thursday, August 17, 2017

Mendalami

14 AUGUST 2017, 08:01
Semasa Ramadhan dan berterusan sehinggalah kini, usaha memantapkan pemahaman Bahasa Arab aku pertingkatkan. Semacam bersemangat sahaja. Tiap waktu terluang akan senantiasa aku pergunakan kearah ini. Sampaikan tiada entri baru di blog. Dalam smartphone telah aku downloadkan segala bagai nota bertujuan rujukan dan mengingat-ingati serta menyerasikannya pada diri.

Sehingga kini dan jika diperbandingkan dengan mula-mula dahulu semasa di awal milinium amat-amat ketara bezanya. Pembacaan memang selesa. Pemahaman makin jelas. Tapi aplikasi akan segala yang dibaca dan difahamkan serta yang 'tertakdirkan' pada diri benar-benar mencabar tahap kemampuan diri. Berjaya gagal setiap yang dilakukan oleh kita, hanya Dia sahajalah yang lebih mengetahui malah Maha Mengetahui.

Bukankah telah ditegaskan olehNya menerusi ayat 3:6, Surah Al-Imran,


Dia lah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(A-li'Imraan 3:6) |  | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Statement ini dan bagi menghadirkan kesan pada diri, mana mungkin dengan sekadar membacanya sekali imbas. Walaupun betul sebutan yang dibaca, masih belum mencukupi mengetahui biji butir yang diperkatakan. Maka gabungan perkataan yang tersusun ini yang membentuk ayat perlulah difahami sepenuhnya. Mula mula sekali kena kenali mana 'subjek'-nya. Katakerja yang mana satu. Biasanya selepas subjek atau dalam keadaan lainnya berjarak pula dari subjek. Jenis katakerja pula mesti tahu in split second. Madi atau mudari. Form 1 ke, form 2 ke atau apa-apa form yang diklasifikasikan untuk memudahkan. Setiap 'form' ini pula ada ciri-ciri yang membezakan, dari segi bentuknya dan maksudnya. Cari juga adakah terdapatnya katasendi. Kalau ada, maka makna keseluruhan akan ada perubahan. Element penegasan pula berpandukan jenis katasendi yang diguna. Masing masing ada tahap degree penegasan. Kena cekap kalau begitu nampak gayanya. Perkataan yang disebut perlulah pula difahami maknanya. Ada perkataan yang sama pemahamannya dalam Bahasa Melayu, pastinya tiada masalah. Namun bagi sebutan Arab yang sukar difahami maksud dan maknanya maka perlulah dirujuki 'dictionary'. Asasnya kena tahu 'grammar' terlebih dahulu. Ulang baca dan ulanginya lagi dan hafali secepat mungkin untuk mudahkan pemahaman maksud setiap kata Arab yang dibaca. Tiada jalan pintas sebenarnya. Haruslah kita gandakan effort demi memantapkan pemahaman. Bila sudah selesa, pembacaan dan pemahaman akan selari. Analoginya, sesiapapun apatah lagi budak yang baru merangkak rangkak belajar membaca. Bila kurangnya motivasi serta galakan keluarga seolah tiada langsung dengan sekadar menyuruh anaknya membaca akan membuatkan diri sianak untuk mengelak dari aktiviti membaca yang dirasa membebankan malah meletihkan disebabkan kesukaran menyebut dan tiada memahami akan apa yang disebutnya. Mudah bosan, mudah mengantuk dan hujung hujungnya akan membuat perkara yang diminati dan bermanfaat buat dirinya sahaja.

Kata ganti diri(3rd-mg)...هُوِ
Kata penghubung  or relative pronoun(mg - sg)...الَّذي
Kata kerja(Mudari F2, 3rd-mg) ... يُصَوِّرُكُمْ
Kata dasar or root verb ... صَوَّرَ
Kata nama or noun ...  ( الأَرْحَامِ ( رَحِمَ 
Kata nama or noun ...  (العَزِيزُ ( عَزَّ  
Kata nama or noun ...  (الحَكِيمُ ( حَكَمَ 

Meneliti dan memikiri akan apa yang terjadi dan yang tertimpakan pada diri dan mereka yang dilingkungan, dapat dirasakan yang kita tidak mampu menepis apatah lagi berbalah dengan perkara yang menjadi realiti dan harus dihadapi. Aku terkenangkan dua keratan berita yang melibatkan ayah dan juga ibu. Ayah mana dan ibu mana yang berhajatkan anak yang lahir dari hubungan 'suci' mereka tidak seperti anak orang lain. Apakah perasaan mereka yang tertakdir menerima kurniaan dariNya. Gembira, kecewa, sedih atau terus menyalahkan takdir yakni ketetapan Illahi. Sukar dimengertikan oleh orang yang sekadar melihat akan nasib mereka yang mengalami hal sedemikian. Kita cuma sekadar bersimpati keatas mereka yang pada pandangan kita yang macam bagus sahaja menyimpulkan yang mereka telah dirundung malang. Sudut pandang antara kita berbeza. Pastinyalah mereka yang diuji olehNya punyai kekuatan tersendiri yang hanya Allah swt sahajalah yang lebih mengetahuinya.

Butakah aku....

Takdir diriku 1...

Takdir diriku 2...

Rujukilah keratan akhbar akan cerita yang melingkari En. Taim Mahidi dari Sarawak yang tersiar pada tahun 1995. Ketika itu umurnya adalah 58 tahun, dan kalau masih mendapat izinanNya, kini usianya sudah menjangkau 80. Apa yang meruntun hati adalah kata-katanya dihujung rencana tentang kisahnya iaitu,

       "Saya senang berbasikal sekalipun terpaksa mengharapkan bantuan mata anak saya sebagai                   jurupandu. Selain menjimatkan wang kerana saya tidak perlu menaiki bas, ia juga satu                         senaman baik bagi saya."

Itu katanya yang dizahirkan dan menjadi bacaan ribuan pembaca ditahun 1995 dikala media sosial masih lagi at initial stage-nya. Kebenaran dan kejujuran keikhlasan mengungkapkan kata-kata dirasakan terlalu sukar untuk dimengertikan oleh diri. Apa pula perasaan Wira Taim yang ketika itu berusia 12 tahun dan kini telahpun berumur 34 tahun. Pastinya ada perspektif yang berbeza. Membantu dan menjaga orang tuanya sejak usia remaja lagi yang merupakan tanggungjawab adalah jejak perjalanan kehidupan yang hanya mampu dimengertikan olehnya sendiri.

Manakala buat Atikah Abdul Rahman yang berusia 47 tahun ketika kisahnya tersiarkan dan kini andai masih diberi kesempatan telahpun berumur 60 tahun. Pada pengamatan kita pula, memiliki anak yang tiada tangan dan kaki serta menyusui membesarkan sehingga mencapai keputusan cemerlang dalam UPSR 2004 adalah satu pengorbanan yang bukan calang-calang orang boleh menyanggupi. Aku membaca yang tersurat dan tersirat. Read between the line, bak kata orang putih. Cabaran kehidupan harus ditempuhi jua walauapapun yang terjadi. Namun tidak tertanggung rasanya bagi kita yang cuba memahami situasi yang dihadapi Puan Atikah di Kelantan sana ketika tahun 2004. Andai Sahazli Mohamad yang dikandung 9 bulan lamanya dengan penuh pengharapan, apakah dewasanya dia kini dalam lingkungan usia 25 tahun sudah mampu berdikari. Terserahlah kepada Allah swt Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Keyakinan terhadap anak kesayangannya yang dizahirkan amat begitu pastinya tanpa sedikitpun rasa kebimbangan sepertimana ungkapannya,

      "Walaupun saya kepenatan namun melihat kepada semangat belajar yang ditunjukkan oleh                            Sahazli, saya melupakn soal penat itu. Saya yakin dia boleh mencapai kejayaan cemerlang                         dalam pelajaran." katanya.

Bagaimana dan macammana pula si Sahazli mampu hendak membalas jasa pengorbanan sang ibu dalam membesar dan mendewasakan dirinya. Sebagai pembaca kisahnya, tidak dapat tidak akan buntu fikiran memikirkan sejauhmanakah dia mampu mengharungi kehidupan tanpa ibu yang semakin meningkat usia dengan khudrat yang semakin lemah. Ketentuan Illahi mana mungkin kita mampu melihatnya dengan mata kasar sahaja. Manusia lemah serba serbinya. Tapi boleh lagi sombong dengan sang Pencipta. Segala tegahan adakah kita patuhi. Segala suruhan mampukah dilaksanakan seikhlas hati dan sehabis baik. Apa yang pasti dan boleh aku nyatakan yang segala sesuatu yang berlaku adalah untuk kita menginsafi diri akan kekuasaan kekuatan Allah swt terhadap ciptaannya.

Even malaikatpun yang rankingnya lebih tinggi dari kita turut ditempelak kerana cepat sangat mempertikaikan kewajaran penciptaan manusia namun cepat pula tersedar dari silap laku sendiri.



Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".
(Al-Baqarah 2:32) |  | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Kita tidak terjangkakan akan hal yang mana pasti berlaku dan juga hal yang mana pula tidak mungkin berlaku. Begitu jugalah dengan orang lain disekeliling kita. Terniat bersangka yang tidak baikpun sehingga ke tahap berburuk sangka walau cuma dalam sekelipan mata atau terdetik difikiran bukanlah kita penyebabnya. Melihat seseorang yang selekeh penampilannya, kecenderungan kita yang biasa-biasa ini akan cepat menyimpulkan yang dia mengharungi kehidupan yang amat dhaif. Malah cepat pula 'curse' kepada mereka ini dengan beranggapan tiada masa depan sebab malas berdikarilah, tidak mahu berusahalah dan pelbagai tohmahan yang dilemparkan ikut suka. Seolah-olah memberitahu dalam arus bawah kesedarannya yang pelempar kata-kata yang menghiris perasaan orang lain ini begitu bernasib baik. The game is not over yet. Perlulah kita berhati-hati kerana kita senantiasa diperhatikan sehinggalah kedatangan tanpa diundang, tanpa ditunggui dan tidak diminta tentunya akan malaikatulmaut yang ditugaskan untuk mengambil nyawa kita nanti.

Dari pembacaan 5 ayat terawal surah Al-Baqarah ; 2:1- 5, jelas dimaktubkan dihujung ayat ke-5 akan orang yang berjaya adalah mereka yang memenuhi ciri-ciri yang dinyatakan sebagai orang yang bertakwa. Bertanyalah pada diri akan sejauhmanakah kita merapatinya. Patuhkah kita ataupun tidak. Buatlah self-check atau lantiklah pihak ketiga untuk menilai kita kalaulah takut perkiraan kita sendiri 'bias' dan sememangnya cenderung kearah itu. Ketidaktepatan kerana tidak merujuk kepada SOP dan boleh pula buat-buat tidak perasaan tidak memungkinkan kita dikategori sebagai orang yang berjaya dalam ertikata dan perspektif yang sebenarnya. Kita mungkin merasakan yang kita telah berjaya di dunia ini. Semua dan segalanya mengikut kehendak dan kemahuan kita dan diakui pula oleh orang lain. Tapi berjayakah kita di Akhirat nanti. Banyak keraguan dari keyakinan yang jika ada sekelumitpun belum tentu lagi akan menemui kejayaan bila diSana nanti.


No comments: