Friday, August 4, 2017

Pasal nama... , kecoh satu negara

03 AUGUST 2017, 15:26

Sekarang ini, siapa-siapapun boleh bercakap, boleh mengulas, boleh mengkritik dan pelbagailah mengikut kehendak masing-masing. Yang berkepentingan akan mengikut jalur pemikirannya sendiri sahaja. Yang bersimpati akan cuba mempertahankan apa yang difikirnya betul dan munasabah. Yang tidak tahu menahu akan duduk perkara sebenar turut sama sibuk membincangkan topik yang tengah mengelegak diperkatakan oleh pemastautin tetap dan mengunjurkan cadangan bagi yang prihatin, yang mencucuh api pula akan lebih galak menyebarluaskan dan yang menentangnya pula akan membuat bantahan sehingga ke tahap membuat repot polis.  Bagi yang berprinsip kononnya serta ada juga yang terasa diri macam bagus sangat akan mempertikaikan pula isu asal usul ini yang tidak membawa kita kearah kebaikan bersama.

Namun tetiba sahaja rasa macam meriah suasana. Semua orang yang dapat mengakses maklumat via media sosial seolah teransang untuk turut memperkatakan isu yang tengah hangat kini. Pulang dari kerja, macam macam video yang dipertontonkan via internet tv yang semacam disengajakan oleh orang rumah ketika minum petang. Sambil sambil itu menyebut nakal, mengajukkan cakapan video yang telah dia saksikan, 'Iskandar Kotty.... kotty...' berulang-ulang. Aku pulak buat derrk sahaja. Last-last dihujung ratibnya itu ada pula disebutnya antara dengar dengan tidak... iskandar kotty kotty kotek'. Sambil menegur menjeling akupun spontan komen dan gelak penuh erti, 'oohhh... perli yer'.

                                         Komen yang lebih memburaikan...

Bermula dari isu yang dibawa penuh muslihat oleh Ahmad Zahid Hamid yang berjawatan Timbalan Perdana Menteri dan menjadi viral sekelipan mata sahaja, menjadi isu panas untuk diperkatakan dan dipertikaikan oleh semua orang. Counter reaction dari pihak yang mempertahankan dan serangan balas pihak yang berkepentingan memercikkan lagi api kehangatan di alam siber. Entah apalah yang dimahukan bila semua orang membuka kisah lampau yang tidak lebih dari sekadar hendak downgrade-kan orang lain bahkan jauh lagilah hal sebegini untuk mampu mempositifkan penduduk Malaysia yang bakal menyambut kemerdekaan ke 60.

Tema 2017 - Sehati Sejiwa lagilah


Apapun secara tidak langsungnya segala macam maklumat dapat diperolehi dari pelbagai sumber buat pembaca mentafsir dan membuat penakulan. Betul salahnya bergantung kepada sejauhmana seseorang itu dapat menghadamkan segala maklumat yang diterimanya.

Tidak pasal pasal semua kita berinformasi tanpa disedari oleh pihak yang memulakan.

والله اعلم بالصوب

No comments: