Friday, February 23, 2024

Dekat tapi masih jauh...

Kekadang hampir pening memikirkan. Dirasakan yang sesuatu itu bakal dimiliki tetiba hilang dari jangkauan. Andailah sesuatu yang bakal berlaku itu diketahui lebih awal, tidaklah memasang angan angan berkeyakinan.


Kita tidak akan tahu apakah yang akan terjadi dimasa mendatang nanti. Namun kita sering mengharapkan yang baik baik sahaja untuk terjadi. Manakala yang tidak memanfaatkan diri pada pandangan diri sendiri akan sedayanya cuba untuk dielakkan. 


Lumrah manusia memang beginilah sifatnya. Malahan terus terusan mengharapkan penuh pasti akan perkara yang menguntung lagi mengayakan diri. Berharap tanpa meragui dan penuh yakin. Rasanya akupun tidak terkecuali. Siapa yang mahu kesusahan. Siapa orangnya yang memang ternanti nanti petaka. Mustahil ada yang berharap sedemikian. Rata ratanya semua kita ingin dan mahukan yang memanfaat dan menghadirkan kegembiraan.


Namun hakikat yang sering terjadi dan sememangnya kerap pula berlaku adalah sebaliknya. Mengharapkan berjaya dalam perkahwinan, contohnya, tapi seketika kemudiannya selepas beberapa tahun melayari alam perkahwinan alih alih bercerai bertalaq. Adakah memang berniatkan begitu. Tentu sahaja tidak pernah terlintas. Inilah yang dikatakan 'takdir' dariNya. Ketetapan yang telah lama tersedia dan diluar pengetahuan insan yang lemah tentulah sukar untuk dibantah dipertikai. Siapalah kita untuk tuntut penjelasan kalaupun mungkin boleh.


Menyombong diri menyangah akan setiap apa yang terjadi yang tidak menuruti kehendak adalah sesuatu yang memalukan diri. Siapa sebenarnya yang berkuasa. Janganlah kita lebih ingkar dari umat umat terdahulu yang dilaknat dan jauh lebih 'brutal' argument yang diutarakan mereka. Mereka lebih dahulu menentang, mereka jugalah yang tidak mengakui akan kekuasaan sang pencipta.


Anihnya, mengapa kini kita tanpa sedar bertindak melampau. Tidakkah dimaklumi oleh mereka yang mengetahui akan kebinasaan umat terdahulu yang derhaka akan arahan perintah. Keras kepala dan merasakan tiada yang dapat menahan api kemarahan mereka yang tidak berpuashati dan menuruti apa yang dia pepandai atur.


Mana boleh macam tu.

No comments: