Wednesday, May 15, 2024

Risau memikirkan

Aku ke Alai selepas ambil jam 'gior parragamo' yang dihantar ke outlet-nya kembali pada 16/04/2024. Tidakpun desperate hendak ambil sesegera mungkin. Peranan 'jam' bagi diri akulah sudah becoming less significant. Senantiasa sahaja setiap dari kita akan membawa bersama akan 'smartphone' pula. Sesuatu yang 'in-thing' nowadays, macam terpampangnya 'pager' dipinggang seluar masa era awal 80-an. Berbeza dengan jam, phone yang menjadi semakin kedepan disebabkan pelbagai hal yang associated yang tidak pernah terfikirkan dahulu. Jam sekadar menunjukkan waktu 'semasa' sedangkan smartphone boleh access perkhabaran terkini 'kerabat dan handai' dengan membuat panggilan biasa dan juga 'video call'. Tidak perlu aku elaborate lebih detail bagaimana wajah orang yang kita hubungi itu terlihat di phone kita. Canggihkan sekarang. Begitu jugalah andai hendak mengetahui 'news' akan apa yang tengah berlaku. Sekelipan masa sahaja boleh kita ketahui. Buka sahaja, youtube, whatsApps, Tiktok dan banyak lagilah medium pengantaraan untuk capaian maklumat tentang apa sahaja topik dan perkara.


hadir...

So, sebagaimana yang dijanjikan aku hadir di outlet-nya didalam premise Aeon yang pernah aku berada bergelumang lebih 30 tahun bersamanya. Sesampai sahaja di kaunternya, aku serahkan invoice pembayaran yang diminta masa penyerahan 'jam' yang tidak berfungsi. Paying 'cost' of repair in advance. Hampir sebulan untuk serahan kembali kepada aku walaupun dia, Aisha, anggarkan sekitar 2 ke 3 minggu sahaja. Aku tidak kisahkan pun cepat lambatnya disiapkan. Asalkan ianya kembali berfungsi seharusnya. Itu sahaja.


                                                 Betul kata...Tok Moh.

Setibanya aku di 'rumah pusaka' yang telah diupgradekan, risau juga andai kakak tunggal aku tiada dirumah bila dari kejauhan macam 'sunyi' sahaja. Sekadar datang menjengah. Melihat sendiri kondisi dirinya. Maklumlah bila telah berusia, macam macam hal yang mungkin datang menguji. Kita harus redha dengan apa sahaja yang telah Allah swt tetapkan pada diri. Tiada ertinya untuk garu kepala yang tidak gatal memikirkan sesuatu yang terjadi. Semuanya mengikut ketetapan dariNya. Tidaklah aku harus berbangga masih muda biarpun berjarak usia dalam sembilan tahun berselisih dengannya. Selalu kita dengarkan umur 'is just number' tapi kondisi semasa adalah yang lebih kita risaukan. Muda tidak semestinya 'cergas' sihat. Begitu jugalah tua tidak patut rigid dianggap lemah tidak berdaya. Memasing adalah apa yang dimiliki seketika itu.


Aku harus akui keadaan terkini yang kita sendiri alami. Melalak merintih atas apa yang dihadapi bukanlah seorang 'pejuang' namanya. Kena tabah harungi cabaran 'exclusively' untuk diri. Semasa memandu keluar dari Aeon Ayer Keroh, tetiba kepala semacam pening kepanasan dengan mata macam 'blurr' dengan pegang stereng tidak terasa. Seolah 'jammed' seketika. Agaknya dari situasi sejuk ber-air-cond didalam bangunan dan mengejut pula berbahang panas diatas jalan memungkinkan terjadinya apa yang aku alami. Gagahkan juga memandu sampailah ke kampong halaman aku, dilahir dibesarkan. Baru sikit sahaja diuji sudah tidak selesa. Macammana agaknya bila ujian lebih berat menimpa. Tidak mampu aku gambarkan 'saat' datangnya. Kelihatan sunyi sahaja diperhatikan dari kejauhan. Menghampiri pintu, aku pun ucapkan salam seraya menjenguk di tingkat. Jelas terlihatkan tengah tertunduk tunduk membetuli tali gawai yang bersimpul menjadi elok semula. Rupanya tengah 'rancak' berborak dengan seseorang. Bila aku zoom-in ternyata dirinya adalah orang sekampong dan bukan orang lainpun, x-wife Pak Lang, yang pernah hadir mendiami dirumah pusaka ni masa mereka baru berkahwin. Kisah yang menyelubungi 'mereka' biarlah dan tidak perlulah aku nyatakan dan menjadi 'pengalaman' untuk aku renung dan bermuhasabah dengan peristiwa itu.

 

Apa yang aku tak boleh 'brain', ikut cakap bebudak sekarang ni, bila berulang ulang cakap kat kakak aku biarpun dia cuma tunduk buat kerja 'baiki' gawai yang teruk bersimpul. Sabar kau ya kiah, kalau aku, memang tak sanggup lah. Hanya sekadar mendengarkan saja perbualan mereka yang masa aku menjengah di tingkap agak serius juga bunyi tapi tidak tahu biji butirnya. 


Tatkala aku masuk, cepat Kak Sita bertanya, 'Jaini tak kerja hari ini...' Pantas aku menjawab,' Dah lama melingkop...'. Tercengang dia seketika sambil kakak aku senyum senyum maklumkan yang aku dah bersara makan gaji. Barulah dia menggangguk tanda faham. Muka yang sedikit tension mulai kendur tersenyum. Lepas bertanya khabar dan borak santai, aku berdiam sambil intai fb kat phone aku. Nada berborak dan tempo yang tadinya serius seolah tersekat sekat. Bualan semacam hambar saja. Mungkin kehadiran aku merencatkan mereka berbual. Aku sekadar mendengar perbualan mereka tidak serancak sebelum ini.


Adalah dalam 5 minit berikutnya, aku bangun beralasan hendak berjumpa dengan Pak Chu, sepupu aku, yang 3 tahun lebih senior dari aku. Kehadiran aku mungkin tidak menyelesakan berborak. Aku mengerti dan amat faham hal ini.


Tapi aku agak terkilan dia seolah 'hina' kakak aku secara halus berdepan dengan luahan ucapan melihatkan 'realiti' sekarang. Penyabar orangnya, sanggup ambil masa hendak siapkan kerja serumit ini. Kalau akulah memang tak sanggup aku. Itulah diulang dan bervariasi pula intonasinya. Sesekali menyahut juga kakak aku, kalau ada duit tentulah tak buat kerja macam ini, bersuara lemah kedalam.


Dia yang datang singgah perasan yang situasinya sedikit bernasib baik. Punyai kelebihan dalam banyak aspeks berbanding dengan kakak tunggal aku ini. Aku tidak mampu hendak sanggah statement yang dihamburkan. Dia menyimpulkan apa yang dilihatnya dengan membuat kenyataan itu. Hendak sahaja aku 'tembak' balik kat dia, cuma aku hormat dia sebagai pernah menjadi kakak ipar dan tidak mahulah mengeruhkan keadaan.


Perlu redha akan ketentuan dariNya. Esok esok, kita tidak akan pernah tahu bagaimana keadaan memasing. 


No comments: