Friday, May 17, 2024

Hasrat tak Kesampaian


Thursday, 16 May 2024 15:00

Entah macammana, sehabis selesai membuat latihtubi pasal 'arabic madina' pada sebelah pagi tadi, aku ambil 'sikit' masa sahaja surf lagu lagu yang 'deep' kemelayuannya. Aku terhenti di paparan youtube 'lody tambunan' yang suka mendendangkan lagu melayu yang 'slow mendayu' seolah kena dengan mood aku. Dilonggokkan dalam koleksi album melayu nostalgia untuk viewing youtuber. Klik bukan sebarang klik, klik yang membawa 'income' kepada yang kreatif menjadi 'content creator'.


Dari satu lagu ke satu lagu aku dengari biarpun sekejap sekejap, bukannya full song. Tetiba tergeraklah untuk aku download koleksi pilihan lagu nyanyian Mas Lody Tambunan untuk pendengaran berformat 'mp3'. Cadangnya untuk aku mainkan didalam kenderaan semasa pemanduan. Sehingga sekarang ini aku banyak putarkan 60-an nyanyian 'tok moh' menggunakan mp3 disc yang aku beli masa era compact disc tengah meletop letop. Seketika ini memang sukar hendak mencarinya dipasar pasar malam malah di kiosk dalam 'mall'. Eranya sudah lama berlalu.


Silih berganti dan perubahan tiada sesiapapun mampu menahannya. Tergeraklah untuk aku simpan lagu yang aku download ini samada dalam bentuk 'pendrive' atau micro sd card yang ada dalam simpanan aku. Storage yang pelbagai ini memudahkan tapi jarang aku menggunapakai. Sebabnya 'storage' kat computer, kat chromebook dan kat tablet yang aku rotate penggunaan mengikut kesesuaian amat besar.


Aku ingin me-relive-kan balik micro sd card yang aku ada, tergolek dalam mini container yang aku convert jadi organizer menyimpan small accessories dan gadgets. Simpan sesajapun tidak memberi faedah. Lagipun main pakai Cd ini ada juga kelemahannya. Tercalar sikit, sound jadi distorted dan lagu yang kedengaran seperti tersekat sekat. Kekadang langsung hilang undetected tidak berbunyi. Laser pick-up lens mungkin bermasalah hendak baca 'data', aku rasa.


Satu persatu koleksi lagu yang dikumpulkan dalam 'Nostalgia Lagu Melayu' No.1, 2 , 3 dan Koleksi lainnya aku download. Bukannya lama sangat, sekejapan sahaja sudah 'complete download' appeared di upper right corner, icon 'download' akan pop-up notified aku.


Tertekan pula akan lagu era 80-an tangkaq sendu sayu penyanyi indon by name of Christine Panjaitan untuk lagu 'Jangan Sakiti Hatinya'. Layan full song dia. Kemudian meleret pula pada lagu yang sama genre iaitu pop ballad dari penyanyi seangkatannya yang sesama dikenali pada era 80-an itu. Kalau aku download dan layan dalam kereta ni, bagus jugak. So, leka-lah dengau dari satu lagu ke satu lagu sambil mencatat nama penyanyi dan tajuk lagu yang didengari sekejap dan pilih mana yang berkenan. Tup tup dah menghampiri pukul 1:00pm. Dalam 15 minit lagi, dah nak Zohor.


Tinggalkan segera, berwuduk dan terus ke Masjid. Aku sudah buat perancangan lain. Lepas sembahyang akan terus ke Melaka Mall menuju Mr D.I.Y.. Misi hendak cari MicroSD adapter/reader untuk kegunaan di kereta.


Tak bukak pulak...hari ini


Tepatlah kata orang, kita mampu merancang, tapi Tuhan-lah or God yang menentukan. In english, terbiasa dengan Allah The All-Mighty. Setibanya diperkarangan ground floor Melaka Mall, tiada ramaipun pengunjung. Mungkin tengahhari dan hari bekerja pula. Suasana di kompleks yang dibuka dan sama sama naik masa Aeon Ayer Keroh telah mulai beroperasi pada 18/10/1991 tidak mampu membayangi kehebatan Aeon. Bukan hendak self-proclaimed tapi itulah kenyataannya. Sugul dan sendu. Parkson pernah beroperasi seketika pada awal pembukaan Melaka Mall. Menarik diri mungkin tidak mampu hendak 'breakeven' operational cost dengan revenue. Penangan Aeon cukup dominan dan perlu tarik diri dari bersaing.


Bergegas berjalan laju menuju menaiki 'escalator' dari basement ke ground floor. Terperasankan Najib, ex-promoter masa di Aeon duduk merenung sesuatu dimeja dan ternyata benar sangkaan aku, sedang leka layan smartphonenya. Hampiri dan beri 'opening remarks' universal, Assalamualaikum...tersentak dan membalas salam aku itu. Aku tanyakan dirinya kenapa shutter Mr D.I.Y tak naik habis, lagi dideretkan pula customer trolley seolah tidak membenarkan customer untuk masuk. Segera dibalasnya yang mereka tengah buat 'stocktake' macam JJ juga-lah. Oooo..macam tu ya. Misi tidak tercapai.


Cekal hadapi dugaan hidup


Terlanjur sudah berada didepannya yang bertugas mengawal selia kawasan di pejabat MPHJ dan ketika itu tiada pergerakan pelanggan mahupun petugas MPHJ yang keluar berehat 'lunch', aku ambil kesempatan bertanya beberapa perkara dan 'inquisitive info' memuaskan kekaburan aku terhadap dirinya yang lama tidak bertemu. Menjadi kehairanan aku juga sebelum ini, beberapa bulan semasa ditahun 2023, dia memandu proton saga baru dengan 'multi-media entertainment' terpatuk didashboard. Satu pencapaian buat dirinya bergaya memandu kereta baru ketika berselisih mencari parkir didalam compound MBMB hadir ke satu jemputan majlis perkahwinan.


Aku sudah beberapa kali menemuinya di Melaka Mall tapi tidak berkesempatan berborak lebih lebih kerana mungkin dia tengah bertugas. Kunjungan aku ke Melaka Mall pada suatu hari ditahun ini, tentulah lepas dah tak bekerja, terperasan dan teragak agak hendak menegur. Bila dia dah yakin, segeralah dia menghampiri menegur. Akupun sempatlah bertanya kahabar perihal perkembangan dirinya. Katanya ketika itu dia telah membeli 'townhouse' di Durian Tunggal dekat RM200K under pemaju 'Scientex'. Berbangga aku bila mendengarkan perkhabaran ini sambil maklumkan 'buat' assest kerana setahu aku dia menghuni rumah pusaka orang tuanya, Dr. Hassan, di Bukit Baru. Beliau ini ialah dalam setandan kelapa kekadang ada juga yang tidak 'berapa' okay....kelapa komeng, senang cakap tak berselindung. Selama aku mengenalinya dan dia juga telah mesra dengan aku bilamana aku 'petik' nama abang dia si Hisyam masa kat GPMS dan abangnya yang punyai 2 lot rumah bergandingan di taman yang aku duduki sekarangnya membuatkan dia 'selesa' berbual dengan aku.


Kali ini, dengan tutupnya Mr. D.I.Y. untuk kerja kerja pengiraan stoknya yang tidak aku jangka pada hari ini, aku ambil peluang berborak panjang dan cuba sedayanya dapatkan info yang aku mahukan. Maklumkan yang dia cuma ada 2 anak yang berjarak usia antara keduanya. Masih menduduki rumah pusaka bersama ibunya yang masih sihat. Komen aku, untunglah rumah tidak perlu kena bayar, rumah sendiri rumah pusaka. Rumah di Durian Tunggal yang telah siap menurutnya, anak dia yang 'kecil' tanya kenapa tidak pindah ke sana atau sekali sekala pada hujung minggu untuk singgah berehat. Tapi bagi aku dan seperti ramalan aku, dia menyewakan kepada orang dengan kadar sewa RM600 sebulan. Dia bayar kat bank dalam RM750 maka dia cuma perlu top-up RM150 sahaja. Aku tabik dengan 'strategi' yang diambilnya. Sekurang kurangnya dia ada' property' bila tidak bekerja lagi. As a security guard berkereta proton baru dan dengan gaji yang diperolehinya mungkin sukar hendak rolling from month to month. Bukanlah hendak merendah rendahkan tapi kegigihan dan ketabahan mengharungi penghidupan sehari hari tidak kesal 'nasib'nya tidak sebaik abang dan kakaknya sesuatu yang patut dicontohi.

180K di Scientex Durian Tunggal

Terkini ada subsidi...banyak tu


Cara dia bercakap dan bergurau tidak menampakkan dia seorang yang serius. Jenis happy go lucky. Usia dah dipertengahan 40-an. Anaknya yang kecil masih disekolah rendah. Bayangkanlah berapa tahun lagi dia perlu bekerja biarpun 'mandatory retirement' pekerja swasta kini adalah 60 tahun. Sikap dan semangat yang beliau tunjukkan dalam mencari penghasilan untuk keluarga moga dipermudahkan oleh Allah swt.


Harapan aku agar dia tidak hadapi hal yang memudaratkan diri sehingga menyulitkan 'tanggungjawab'-nya sebagai ketua keluarga. Betul abang dan kakaknya yang lebih berjaya dalam kehidupan mereka tentulah tidak akan membiarkan adik bongsunya tersepit dalam kesulitan. Dia, bagi aku adalah seorang self-reliance, dan pertolongan yang didambakan dari adik beradik dan masyarakat sekelilingnya adalah consider sebagai 'last resort' semata.


Ameen...Ya Allah, makbulkan permintaan hambaMu ini.

No comments: