Monday, May 6, 2024

Betulkan mana yang mampu

 05 MAY 2024, 18:34


Betulkan mana yang mampu


Semalam sebaik selesai Zohor, aku bergegas ke Mr. D.I.Y. di dalam premis Melaka Mall. Tujuan aku pergi sampai tak dapat tidak, taknak bertangguh adalah mendapatkan led bulbs yang minta diganti segera. Menjadi kepantangan bila sesuatu yang sudah terbiasa ada tetiba bermasalah. Perkara sebegini pasti akan hadir akibat 'wear & tear'. Tiada yang kekal selamanya. Produk penghasilan 'manusia' tiada yang sempurna. Ada sahaja yang andai tidak diurus dan dikendalikan dengan betul mengikut spesifikasi mematuhi s.o.p. akan kerap bermasalah.


Isunya pada Khamis tengahhari menghampiri 3:00pm, mamanya dan anak perempuan sambil layan 'youtube' bergelak gelak bergelihati melihatkan lampu dimeja makan berkelip kelip dan kemudiannya blow-off sebiji lagi. Sebelum ini satu unit dari tiga bulb untuk 'dining lamp' ala ala chandelier golongan marhaein aku ini telah tidak menyala.  2 unit yang masih okay masih mampu menerangi tempat makan. Aku pula tengah makan tengahari ketika itu. Aku sedikitpun tidak menghiraukan gelakkan mereka dua beranak sambil menjangkakan satu mentol lagi akan terbakar. Ayah tak perasan tu... . Tengah seronok layan makan tenggiri asam pedas ketika itu, apa citer nak fikirkan pasal hal ini. 


Namun masa hampir selesai makan, betul betul terbakar sebiji mentol lagi. Cahaya diruang makan agak sedikit malap tidak secerah selalu. Tiba masanya minta digantilah kan. Bila cuma satu sahaja yang berfungsi, suasana agak tidak ceria. Sedikit suram dari sudut pandang aku. Tidak berkesempatan untuk keluar mendapatkan. Aktiviti agak padat. Dari pagi selesai bersarapan, aku tumpukan kepada usaha mengilap balik pemahaman akan bahasa arab klasik as appeared in Holy Quran. Banyak masa telah terbuang sia sia sehinggalah kini. Memandangkan aku tidak lagi bekerja bergajian maka haruslah aku lebih serius memberi tumpuan. Tambahan pula diwaktu pagi dan tengahhari ada tugasan baru sebagai 'chauffeur' lepas Ramadhan. Motor yang dilelau oleh anak bongsu ke sekolah 'pemberian' abang ngah-nya tidak dijagai dengan betul. Boleh hadapi kerosakan yang berlarutan dan memerlukan pembaikan total. Si abangnyalah yang masa cutinya cuba selenggarakan 'jentera' Suzuki kapcai untuk kembali 'roadworthy'. 


Kembali ceria bercahaya

Bukti pembelian



Bergegaslah aku ke tempat yang aku biasa pergi dan selesa berada disana lepas sudah tidak bekerja lagi. Tempatnya agak secluded tersorok tapi tiada ramai yang berkunjung dan lebih aku suka 'aman' disana kerana tiada yang mengenali. Andailah ke Aeon, pastinya pelbagi reaksi yang mungkin hadir. Perbezaan yang ketara dilihat oleh mereka yang mengenali dan masih mengingati akan menjadi 'buah' mulut orang. Sebolehnya aku ingin mengelak berjumpa. Biarkanlah aku hidup sendiri.


Mungkin aku tidak berapa tahu dimanakah tempat 'testing' board setelah aku ambil 3 biji LED Bulb 'E27' dan tercari cari staff membantu, aku terpandangkan seorang 'outsource' staff disatu GE tengah susun barang. Tanyalah dia siap berboss boss akan testing board. Segeralah dia menunjukkan lokasi dimana ianya berada. Rupanya berhampiran dengan cashier counter.


Sebelum aku hendak beredar lepas ucapkan terimakasih aku pada dia yang aku addressed as 'boss' tu, dia teragak agak menanya pasal aku. Encik dulu kerja sana kan sambil jari telunjuk tangan kanannya didepangkan menunjuk arah Aeon. Ingat saya, aku bertanya mendapatkan kepastian. Fasih berbahasa tak kekok pun, tidak seperti 'hamlau' yang beranak pinak dah kat Malaysia ni. Sebutpun 'terbulu bulu' macam tak baca punya orang. Dia maklumkan yang dia ada kerja di outlet Mr. D.I.Y. dalam premise Aeon. Oooo....aku seolah terkejut jugalah kerana masih ada insan yang mengenali aku dan perasan. Inform dia yang aku sudah 'pencen', tak kerja lagi. Kali ini dia pula yang sikit terkejut. Banyaklah encik punya 'wang'. Aku gelak saja akan agakkannya itu. Sempat aku counter pertanyaan kat dia, berapa umur you sekarang. 32, katanya. Wah, you lagi banyak boleh kumpul apa. Tersenyum dia. 


Malas hendak layan lebih lebih, beredarlah aku ke tempat test lampu. Cashier yang kat kaunter meluru mendapatkan aku membantu since tiada pelanggan yang datang membayar.  


Sesampai dirumah, segeralah aku pasang. Mission accomplished.


No comments: