Thursday, May 23, 2024

Ke pasar lagi

 23 MAY 2024, 11:08


Ke pasar lagi


Perrghh...mengah nak menghabiskan semangkuk 'lontong'. Baru sahaja 'touch down', rasa macam hendak tercabut nyawa. Lepas keluarkan barangan yang dibeli kedalam rumah, tiba masanya untuk aku 'healing healing' di porch area berehat buat coretan 'harian'. Masa keluar kepasar dalam 9:00am, jarang bersarapan terlebih dahulu. Alasan yang paling kukuh dan berfakta ialah sejurus sarapan pastinya akan ke tandas melepaskan 'hajat'. Orang rumah sudah sedia maklum dan jarang bertanya hendak bersarapan ataupun tidak terlebih dahulu sebelum kepasar. Unless aku sendirilah yang request dia buatkan 'air' kalau teringin sangat hendak bersarapan dahulu.


Harus aku menyedari akan diri yang tidak mampu menelan banyak sekali hadap. Pasti akan ada tersisa tidak dihabiskan makanan yang dipesan. Tergerak dan sudah lama pula tidak menjamah 'lontong' sebagai juadah sarapan. Setelah dipersetujui, bergerak keluarlah dari pasar menuju outlet ke-dua 'Perhentian Kuih Traditional' di Semabok, AMJ, bersebelahan Petron Semabok. Spot terkini menggantikan Rashid Corner, Bkt Piatu, juga dilaluan AMJ yang telah lama tidak beroperasi bersebab bertukar 'pengurusan' dan lebih menumpukan kepada 'Seafood Restoran' beroperasi pada sebelah malam pula. Nasib baik ada kedai sarapan yang menyediakan menu 'lontong' walau tidak setandingan dengan yang aku pernah rasa kesedapannya di Rashid Corner. Tentulah tiada yang kekal. Makanya pengganti perlu dicari dan seketika ini telah menemui penggantinya.


Kunjungan ke pasar kali ini tiada yang berbezapun dari kunjungan sebelumnya. Tiada yang ketara berbeza. Cumanya pada kali ini aku lebih bersedia untuk merakamkan keadaan semasa didalam pasar. Orang tidaklah seramai manapun. Hari biasa, hari Khamis lagi. Keadaan tidak ramainya orang tidak memberi apa apa makna kepada aku kerana kitalah yang perlu menceriakan hari memasing. Kitalah yang membuatkan 'memorable' akan hari yang kita lalui. 


Sebelum ini aku ada luahkan keresahan aku akan barangan jualan peniaga kecil kecilan ini atau small-scale trader yang tidak menepati piawaian. Begitupun, biarlah mereka sendiri 'learnt their lesson' the hard way akan kenapa lesu sangat niagaan mereka. Bilamana mereka sendiri menyedari dan bukannya orang lain menegur kelemahan yang melekat kejap maka perubahan yang drastik dan lebih bermakna akan hadir. Lambat atau cepatnya bergantung kepada kesungguhan hendak memajukan diri dalam bidang perniagaan.


Inang inang...bila goreng tak kembang

Repeat beli tapai ubi with 'blue sticker'

Sekiranya bilangan peniaga kecil yang punyai pendirian sedemikian, walaupun bersemangat tapi berniaga tanpa arah tuju yang jelas, maka akan lebih lamalah lagi untuk aku melihat menyaksikan bidang peruncitan khususnya dan perniagaan amnya dikuasi oleh orang kita. Ada umurkah aku lagi menunggui detik itu. Rentetan pemulauan yang digerakkan secara globally akan business entity yang membantu Zionis Israel membantai penduduk dan peribumi Palestine bermatlamatkan menghalau lalu 'claimed' tanah palestine itu adalah tanah mereka. 


Aku secara peribadinya amat risaukan andai apa yang berlaku di Palestin terjadi dinegara tumpah darahku ini. Tidak mustahil untuk terjadi. Bilamana orang sebangsa aku tidak perkukuhkan kekuatan ekonomi dan menjadi dominan dalam semua aspeks kehidupan dan mudah pula diperkotak-katik dengan bangsa lain, bangsa pendatang, tunggukan sahajalah detiknya kita merempat dibumi sendiri. Lebih teruk dan hina lagi bila dihalau keluar dari tanah nenek moyang yang 'berani' menentang melawan penjajah dahulu. Sia sialah penentangan pejuangan mereka bila anak cucu yang ada dan ramai berjuta lemah semangat dan hilang sudah jatidiri.


Keberanian rakyat Palestin melawan kebiadapan Israel seharusnya menjadi 'wake-up' call untuk kita. Kesedaran dan simpati masyarakat dunia mengerakkan 'pemboikotan' kepada syarikat yang menyumbang dana peperangan israel yang kita disini turut ikut serta amat memberi impak. Setidak tidaknya, ada suara bantahan akan tindakan yang diluar norma kehidupan masyarakat moden.


Kita di Malaysia perlu bergerak ke 'next level' demi keterjaminan negara dari perkara yang tidak dijangkakan sepertimana yang telah dan sedang terjadi di Asia Barat itu. Orang mendatang tidak pernah akan cintakan negara ini sepertimana kita yang berkurun bertapak bermastautin. Kitalah yang harus pertahankan. Kita tidak harus lalai dan leka dengan keselesaan hidup dan kegemilangan sejarah silam. 


Amat perlunya kita, orang Melayu yang mengaku Islam, bangkit bertolongan sesama dalam segenap aspeks kehidupan. Jangan dipedulikan lagi cakap cakap bangsa mendatang yang kononnya kita 'racists' terhadap mereka. Buktikan kekuatan yang telah ditunjukkan dan terbukti dalam memulaukan perniagaan yang menyumbang 'dana' peperangan Zionis berlanjutan kepada mereka yang sememangnya 'gunting dalam lipatan' dan menunggu masa untuk 'menindas' bangsa peribumi.


Even, sekarangpun bila mereka yang diberikan peluang bersiasah untuk tunjukkan keikhlasan kepada negara ini telah menghadirkan keresahan kepada kita. Apakah kita masih mahu bertolak ansur lagi. Bagi diri aku sendirilah, ada perkara yang boleh kita 'kompromi' dan ada perkara yang lebih penting tidak patut dikongsikan dengan golongan pendatang yang tidak mengenang budi.


Tanah Melayu untuk orang Melayu.




No comments: