Tuesday, May 14, 2024

Offline Diary - how good it is

Offline Diary - how good it is
Created: Tuesday, 14 May 2024 18:35
Updated: Tuesday, 14 May 2024 20:36

Petang ini, setelah aku buangkan semua apps yang ada di samsung tablet aku ini yang 'rarely used', beranikanlah diri untuk mencuba mengunapakai journal diary yang lain pula. Pelbagai jenis online diary yang tersedia untuk digunakan. Dari banyak banyak yang aku view dan tengok jumlah yang 'download' oleh netizen, biarpun apps ini below 500K, terus aku beralih memcubanya pula. 

Menariknya, apps ini boleh diguna 'offline' sepertimana being claimed oleh developernya. Cuma risiko yang perlu dihadap adalah sekiranya tidak membuat back-up seawal mendownloadnya, telah mengingatkan aku akan kemungkinan yang bakal terjadi. Bagi 'Aiman' pula, 'Aiman tak kisah'. Aku hendak 'experience' platform penulisan digital yang lain pula. Nampak gayanya apps ini tidak terikat untuk aku dipinta beralih ke premium version. Tidak sepertimana beberapa platform yang sudah lama aku gunanya sekarang. Diaro, LifeJournal, WordPress dan Evernote yang bila sahaja menggunakan applikasi yang 'mereka' sediakan ini akan keraplah 'pop-up' mencadangkan ke premium version. Tidak selesa aku dibuatnya. Agaknya mereka dah detect mamat yang duduk kat Bkt Katil ni asyik hari hari menggunakan applikasi yang mereka cipta. Konon kata, 'huluq' lah mana yang patut. Kita lagilah, sememangnya, kalau boleh hendak 'barang' percuma sahaja. Satu 'sen' tak mahu keluar. 





Bitterware of Indiana



Makanya, platform baru penulisan berdigital ini kelihatannya macam 'bagus' sahaja untuk dicuba. Percuma lagi apa. Mungkinlah pihak yang membangunkan 'journal diary' lebih kepada menguji memantapkan 'program' yang mereka hasilkan. Andai stable dan meyakinkan, mungkin ketika itu nanti akan adanya pula 'premium version' yang ditawarkan. So, ini adalah win win situation. Aku sebagai pengguna boleh memanfaatkan applikasi ini sebaik sebagus mungkin.

Dunia penulisan aku makin bervariasi. Tidak selesa dengan yang itu boleh cuba yang ini pula. Semua mereka 'claimed' yang platform yang dibangunkan punyai ciri ciri yang lagi baik dari pesaing. Bagi meyakinkan diri, aku ambil sedikit masa menyiasat dan aku listkanlah kelebihan yang mereka banggakan. Hasil selidikan yang seketika cuma dapatlah aku simpulkan tiada apapun yang jauh berbeza. Hampir semuanya sama menyerupai. Features yang konon dibangunkan mereka telahpun tersedia lagi 'canggih' oleh penyedia platform yang lain. Nampak gayanya lebih kepada 'marketing'.

Pun begitu, sememangnya aku amat teruja hendak mencuba 'Offline Diary' ini pula. User yang ramai yang telah mula mencuba memberi 'rating' yang agak baik tidak berlebihan. Ya lah, orang dah bertungkus lumus membangun membuatkan sepatutnya ucapkanlah 'tq' sekurang kurangnya. It's just that agak kurang 'manis' untuk condemn-kan hasil kerja orang lain sedangkan diri sendiri tiada kemahiran untuk lakukan apa yang telah 'tersedia' itu. Banyak songgeh lak kau ... ya.

Dalam sibuk mencoret ini, aku sama sibuk 'godeh godeh' meneliti features yang tersedia. Hendak ubah size 'font' kat mana 'duduk'nya. Tersedia juga emoji icon bagi menceria mengindahkan nukilan aku. Insert photo dan video yang merupakan common features untuk digital diary dan dianggap standard features amat memudahkan beraksi. Apa yang lebih aku pentingkan adalah mudah sekali untuk 'copy&paste hasil kerja aku ini ke dalam 'personal' blog yang currently aku ada. Banyak ooo. Hasil nukilan aku ini sengaja aku 'parked' di pelbagai blog demi memastikan yang aku ada back-up tidak sia sia terhilang.

Makin bersemangatlah...pak aji kau nie.


No comments: