Thursday, August 1, 2024

Pilihan Memasing

Semalam dikhabar dimaklumkan merupakan 'Hari Pahlawan'. Hampir terlupa pula aku. Sebenarnya tiada sesiapapun yang pedulikan sangat mengenai hal ini. Tentulah mereka yang terlibat terkait akan cuba menghayati 'falsafah' serta kepentingannya untuk khalayak teramai agar turut sama merasainya. Begitupun kalangan orang Melayu akan lebih terpengaruh terpanggil untuk memahaminya dengan lebih bererti. Amat maklumlah yang peristiwa yang cuba diketengahkan dan pernah terjadi dahulunya tertumpu kepada penentangan orang Melayu terhadap ancaman komunis yang anggotanya terdiri dari orang Tiong Hua @ Cina semata. Bagaimana kenangan yang memeritkan berdepan dengan segala insiden melawan penentangan anasir luaran yang cuba memporakperandakan negara ketika itu yang masih lemah diperingkat mulai merdeka diketengahkan dalam masyarakat lepas lebih 60 tahun merdeka kini agar menjadi 'azimat keramat' pertahankan negara. 


Bagaimana termula tercetusnya idea mengenangkan sejarah-sambutan-hari-pahlwan- dibaca disini. Juga bagi yang jati dirinya masih teguh kenangilah 'peristiwa hitam 1946' disini, -lenyapnya-kerajaan-melayu-di-sumatera/


Bagi akulah, strictly buat diri akulah, setakat mengenang jasa orang yang terdahulu berjuang hadapi segala bentuk ancaman kepada keselamatan negara tiada masalah sebenarnya. Memang aku akui keperluan dan kepentingan menjaga ketenteraman negara adalah keutamaan ketika itu. Tambahan lagi aku juga berbangsa Melayu tentulah turut bersimpati dengan orang sebangsa yang tercedera berkecacatan kekal serta ada juga yang terkorban. Namun usaha pertingkatkan tahap dan tingkat keselamatan sehinggalah ke saat ini perlulah sesuai dan diselaraskan setiap waktu. Takkanlah asyik hendak mengenang dan terus mengenang serta selalu sahaja mahu diganjari dengan pelbagai imbuhan. Kita kena bergerak kedepan. Perketat perkemaskan lagi mana mana kemungkinan 'pencerobohan' bentuk baru di era sekarang ini.


Takrifan pendatang yang mana 'uri' mereka ditanam dinegara tanah kelahiran mereka tidak mungkin akan mampu dipengaruhi untuk turut bersimpati setidak tidaknya mengiktirafi pribumi pertahankan Tanah Melayu dari dikucar kacirkan. Apatah lagi untuk merasa patriotik kepada negara ini. Mereka tiada pertalian langsung dan tidak akan pernah menganggapkan negara ini harus diperakui sedemikian. Bilamana mereka sendiri tidak menganggapkan negara ini sebagai theirs own 'motherland' malah bahasa Melayupun tidak dipandangnya, mengapa perlunya kita bersikap terlalu apologetik kepada mereka. Geli telinga aku kalau ada dikalangan mereka yang tidak tahu malu mendabik mengaku yang negara ini adalah negara kelahiran mereka @ my 'motherland' @ ibu pertiwi-ku. Pendatang akan tetap bergelar pendatang biarpun anak pinak mereka lahir dinegara ini. Siapa yang memandai mandai memberi kerakyatan kepada mereka. Sepatutnya, kitalah pribumi yang perlu cergas dan betah menjadi tonggak kekuatan negara didalam segala aspeks kehidupan.


Sehingga kini aku tidak merasai tanah air kita ini sudah seratus peratus bebas dari ancaman pencerobohan orang luar. Malah makin menjadi jadi pula seolah tiadanya sebarang usaha mencegah membanteras dilaksanakan secara tuntas. Terjadi didepan mata akan pencerobohan bentuk baru berleluasa tapi tindakan menyekat kemasukan orang 'tidak diundang' macam tiada dan kalau adapun seolah tidak berkesan. Bagaimana dikhabarkan bahawa 'pelancong China' yang memasuki melalui 'airport', saya ulang, 'airport' atau lapangan terbang yang mana syarat masuk/keluar adalah ketat dibawah seliaan Imigresen masih kedapatan 1.2 juta orang lagi belum melapor keluar dari negara ini. Kemasukan secara 'terhormat' di pintu masuk. Itu belum lagi yang memasuki secara senyap senyap yakni secara haram tanpa punyai sebarang pengenalan diri. Nampaknya mudah sungguh bagi mana mana warganegara 'asing', asal tergerak sahaja mahu masuk ke Tanah Melayu, maka mereka terlalu mudah melakukannya.


Paling mudah adalah orang China. Tidak perlu mengaku sebab amat sukar hendak membezakan antara penduduk tetap dengan pendatang dari China. Mudah sangat menyamar sebagai Cina tempatan. Kita pula tidak kisah samada tahu berbahasa Melayu ataupun tidak. Faktor ini menjadi 'advantage' kepada kebanjiran mereka tanpa dihalangi. Cina tempatan lagilah menjadi dalang mengalak mengalu-alukan kehadiran sanak saudara 'jauh' mereka. India juga dengan 'modus operandi' yang sama seolah kes 'rubber stamped'. Boleh menyamar berlindung dengan saudara mara yang telah lama bermastautin di Malaysia ini. Ketibaan pendatang dari China dan India amat memeningkan dan di haru-birukan pula dengan kemasukan dari negara lain yang turut mencuba nasib. Myanmar, Rohingya, Pakistan, Bangladesh dan Nepal dari Asia Kecil/Asia Tengah serta negara Asia Tenggara, Philipina, Vietnam, Kemboja, Laos dan teramai adalah Indonesia.


Kalau tidak ada 'sindiket' kemasukan pendatang asing yang tersusun bersistematik mana mungkin kebanjiran yang sekelipan masa menjadi permasalahan bersama kita. Kita sedar dan kita nampak semua yang ada didepan mata. Karenah mereka terutamanya dari negara negara Asia Kecil dan Asia Tengah tetiba boleh mengugat ketenteraman keselamatan rakyat. Apakah semua ini akan terhenti dengan mudah. Tidak pastilah. Tapi 'damage' telah berlaku. Kita pula sebagai warga negara tentulah tertanya tanya. Apa sudah jadi dengan para penguatkuasa dan barisan keselamatan yang diharapkan dalam membendung hadapi ancaman keselamatan.


Sedikit demi sedikit hak pribumi dirampas tanpa berdaya dicegah. Permainan 'jahat' oleh pihak berkepentingan yang sememangnya tidak mahu dan tidak menyukai orang Melayu berkuasa ditanahairnya sendiri akan sedayanya mencuba sehinggalah matlamat terancang mereka terlaksana sepenuhnya. Diketika itu barulah puas hati mereka dan akan memunculkan diri menunjukkan wajah.


Andai terjadinya hal ini, Raja dan Sultan yang terpongok didalam istana memasing sudah tidak bermakna lagi. Semuanya sudah terlambat. Mereka yang kononnya 'payung negara' seramai '8 beradik' ini tidakkah tiada seorangpun yang menyelak menyingkap sejarah 1946 dimana bukan sahaja Sultan Melayu dibunuh dengan kejam termasuk anak pinak mereka tapi 'brutal' lagi dilakukan serentak semalaman sahaja. Bukannya jauh sangat sekadar diseberang iaitu Sumatera. Peristiwa hitam ini sepatutnya menjadi 'sempadan' agar kita senantiasa berhati hati akan segala kemungkinan.


Lembu kenyang...apa, lembu kenyang...siapa yang cakap tu. Ya tak ya juga. Sekarang ini semacam sudah menjadi 'lingua franca' yang bermaksud mereka yang tidak menghiraukan akan apa apa yang berlaku disekitaran. Bagi mereka, semua itu tidak penting. Seolah tiada sikitpun kaitan dengan mereka. Dari perspektif orang biasa, adapun menyemak sahaja dan kalau tiadapun lagi baik. Kami sudah tidak ambil peduli kepada mereka sebagaimana merekapun tidak ada rasa kepedulian kepada orang bawahan. Hormat... apa perlu hormatkan mereka. Buang masa sahaja. Adalah lebih baik kita kelola diri sendiri harungi kehidupan selagi dikandung hayat.


Tekadlah perbaiki diri dan dimasa yang sama tanamkan sikap tidak senang dengan pendatang asing. Mana patut kita halau mereka balik ke negara asal memasing. Buat apa duduk lelama disini.


No comments: