Monday, December 25, 2023

Menghitung hari

Dirasakan yang pergerakan masa makin cepat. Namun diketika yang sama aku mengharapkan agar ianya seperlahan yang mungkin. Bukanlah pula aku cuba melawan hukum alam tapi adalah sesuatu yang lumrah dan  berkemungkinan juga pada setiap insan mengharapkan apa yang dirinya miliki dan sebolehnya untuk kekal selama yang mungkin. Namun begitu, hakikat alam adalah sebaliknya. Setiap sesuatu itu akan beredar mengikut aturan. Jalannya searah. Mungkin suatu kelebihan andailah seseorang itu dapat menikmati apa jua yang dikurniakan khusus kepada dirinya adalah lebih lama berbanding dengan mereka yang tidak bernasib baik. 


Hal ini perlu direnungkan sedalam yang boleh. Perlulah kita menginsafi diri dan redha atas setiap ketentuan dariNya. Jauh sekalilah untuk merintih akan kekurangan jika diperbandingkan dengan mereka yang 'zahir' kelihatan mewah segalanya mengatasi diri. Bagi mereka yang maklum, apa sahaja yang berlaku menimpa diri adalah 'ujian' dariNya. Perspektif yang berbeza antara sesama kita akan 'kits' panduan hidup kat dunia sejak 1400 tahun yang lalu akan mendatangkan tindakan serta tingkahlaku yang ketara berbeza. Kesemua ini akan mengakibatkan dinamiknya kehidupan yang perlu ditempuhi selagi hayat dikandung badan.


Paling jelas dan punyai pengertian yang jauh dari mengapainya dengan tepat lagi pasti walaupun ianya perkara biasa sahaja adalah akan pemilikan gigi. Ketika memasuki highway ke JB pada awal tahun lagi, aku tersenyum sendirian melihatkan satu billboard dengan statement 'Ceria tanpa gigi' dengan gambar seorang 'veteran' tersengih berposing diatas motor besar. Sebelum ini banyak kedapatan tapi kali ini aku cuma menyaksikan hanya tinggal sebuah sahaja. Banyak sebabnya tu. Apa yang pasti jika bergigi normal, makanlah apa sahaja pasti tidak mendatangkan masalah. Rasa nikmat hanyalah diri sendirilah yang mampu membandingkan. Tatkala ketiadaan gigi, bagi yang telah mengalaminya, tentulah sedikit berbeza. Bohonglah andai dikatakan makan menggunakan gigi palsu adalah lebih enak. 


Melihat kedalam diri, dengan hanya tinggal sebulan sahaja lagi untuk aku kerja makan gaji, terasa gerun pun ada. Kita sebenarnya tidak ketahuan akan apakah 'package' yang menanti buat diri. Samada ianya mengembirakan mahupun akan berdukacita adalah 'kejutan'. Tentu sekali aku mengharapkan yang baik baik akan terjadi khusus kepadaku.


Allah swt adalah Maha Adil dan Maha Mengetahui akan perjalanan hidup setiap insan. Segalanya sudah diatur dengan sempurna. Namun, kita sahaja yang tidak ketahuinya dengan jelas nyata. Apapun senantiasa berharap agar aku diberi kelapangan dan juga agar dpermudahkan segala urusan. Ameen.

No comments: