Thursday, December 28, 2023

Dipermudahkan urusan

Kekadang malah mungkin selalunya aku tidak menganggapkan sesuatu perkara itu dan yang tidak dipersulitkan adalah perkara biasa sahaja. Tanggapan sedemikian sering berlaku. Semalam aku memikirkan bagaimana hendak aku maklumi Pn. Hawa, yang merupakan leader aku yang terkini berkuatkuasa October lalu. Memang buntu. Tidak semena mena ketika hari Ahad lalu, sepertimana yang dijanjikannya, dia meminta aku masuk ke office. Aku lengahkan kerana ada customer mahu memohon ACS easy payment berjumlah RM8203.00. Selesai mempersiapkan detailed maklumat yang dikehendaki oleh Aeon Credit, akupun melangkah menuju ke mejanya. Janjinya ketikanya aku mengingatkan yang Januari adalah bulan terakhir aku dan perlu aku habiskan semua AL dan SH yang ada berbaki. Dia pula berjanji akan 'park' cuti mengikut kesesuaian dan tidak 'clash' dengan staf lain.


Dia menunjukkan roster asal dan roster yang ada perubahan selepas menemui store manager. Plan A yang mana dia plotkan cuti panjang aku bermula dari 16/01 sehinggalah ke hujung bulan. Memaklumkan yang SM mahu adanya MOD pada sebelah pagi dan petang. Disebabkan arahan ini, dia telah re-draft roster yang baru. Kali ini, rombakan terpaksa dilakukannya dengan seboleh mungkin tidak mengganggu cuti aku yang telah diplotkannya. Bagi aku, sekilas pandangan pada sheet roster yang baru ini, hendak tidak hendak harus menerima seadanya. Dalam pada itu atas pertimbangan dan kewajaran yang cuba diangkat untuk dipersetujui sedikit sebanyak memudahkan urusan aku. Mulanya untuk hujung tahun 2023, aku dibenarkan shift petang H1walaupun tidak aku pinta asalnya.


Terbanyak sudah, akan tidak kelam kabutnya nanti menghadirkan diri ke majlis walimah al-urus sepupu yang kebetulan pada 31/12. Masa dia datang berkunjungan ke rumah, aku bekerja. Dia dengan orang rumahnya datang menjemput 'makan kenduri' anak lelakinya pula. Ketika aku pulang dari kerja, segeralah orang rumah memaklumkan tarikh majlis. Aku sekadar menjawab, akan hadir, insya-Allah. Seingat akulah, hari penghujung tahun 2023 bersamaan Sabtu, aku bershift petang. Berkemungkinan untuk hadir ziarah tetap ada. 


Kemudian dia terpaksa juga benarkan aku ambil cuti pada New Year kerana tidak dapat hendak elakkan lagi. Hampir kebanyakan weekdays untuk minggu pertama dan kedua terpaksa bekerja sekerat hari. Andai tidak diberi pilihan sebegini maka akan ada cuti yang tidak berambil. Sekali lagi aku ucapkan terima kasih. Mungkin 'nampak' kebetulan tapi lorongan yang di ilhamkan oleh Yang Maha Mengetahui menyebabkan dia memberi pilihan ini. Semasa mengangkut pulang Yusree dari Pasir Gudang pada Jumaat lepas untuk sesi cuti sempena X'mas memaklumkan perlu menghantarnya kembali pada 01/01/2021 yakni on New Year itself. Sepatutnya, dia pulang memandu MBB tapi disebabkan kondisi kereta tidak berapa meyakinkan lalu terpaksalah aku datang menjemputnya. Sempat lagi, sebelum keluar dari Vista Seri Alam, aku menyuruhnya menghidupkan enjin kereta. Bergegar engine siap dengan kuatnya kedengaran bunyi yang agak merisaukan. Kebimbangan untuk 'break-down' semasa di highway akan makin memburukkan keadaan.


Semalam, sekali lagi perkara yang memudahkan urusan terjadi. Ketika aku berehat dan bermalas merebahkan diri dikatil selepas Asar, adalah dalam pukul 5:30 petang, Pn Hawa menalipon memaklumkan aku gantikan BM-nya hari ini(28/12). Scheduled roster untuk Khamis adalah shift pagi H2. Seolah pucuk dicita, ulamlah pula yang datang. Aku bersetuju dan maklum akan arahannya. Urusan hari ini dipermudahkan. Mengikut perancangan, aku perlu bergerak awal pagi ke KKM Ayer Keroh terlebih dahulu menyerahkan sampel kahak untuk dianalisa. Tidaklah kelam kabut jadinya. Seolah terurus teratur perjalanan kehidupan aku hari ini. 


Cuma satu sahaja hal yang sedikit merungsingkan. Sejak malam tadi selepas pulang dari kerja, hampir keseluruhan kertas dan buku yang ada dimeja dan di-drawer kabinet aku selongkar mencari dokumen yang disediakan oleh petugas KKM, Pn Arul, untuk tujuan 'X'ray'. Tidak puas sebelah malam, sebelah pagipun aku terus mencari tapi tidak ketemukan. Aku redha. Mungkin dalam berkemas kemas bilik, dokumen bersaiz A4 tu terbuang rasanya. Aku ingatkan pada diri ketika menghantar sampel kahak nanti akan menemuinya semula agar dikeluarkan satu surat gantian. Kebetulan juga, semalam ketikanya hendak berpergian ke Pengkalan Samak, aku hadir mendapatkan bekalan ubatan aku. Kebetulan juga dia jugalah yang menyerahkan ubatan sambil aku maklumkan yang esok, yakni(hari ini - 28/12) akan serahkan sampel kahak tu. Dia pula mencadangkan agar buat sekali 'X'ray'. Tidak perlulah datang lagi pada Jumaat seperti yang tertulis dalam surat untuk 'X'ray' yang diserahkan kepada aku during last appointment @ 07/11/2023. 


Masalah yang merungsingkan ini dengan sendirinya terungkai. Ohh...what a relief. Ternyata, aku tidak merancangnya tapi ketentuan dariNya membimbing aku mengikuti apa yang telah direncanakan untuk aku. Misteri pada pengetahuan dan jangkauan akal.


Semoga segala urusan aku bukan setakat hari ini bahkan untuk hari hari mendatang agar senantiasa dipermudahkan olehNya. Syukur kepada Mu...Ya Allah.


No comments: