Wednesday, December 20, 2023

Mampukah menolak...kenyataan

 21 DECEMBER 2023, 12:27


Mampukah menolak...kenyataan


Seminggu ini heboh diperkatakan orang akan 'gelagat' seorang anggota keselamatan yang melanggar maut seorang budak sekolah yang bakal menduduki peperiksaan SPM. Bukti penyaksian oleh orangramai yang kebetulan berada ditempat kejadian serta rakaman oleh mereka yang terdetik mahu merakamkan kejadian tersebut. Apapun terimakasih keatas 'keujudan' gadget 'smartphone' yang mudah menangkap gambar serta video impromtu. Sebab musabab sehinggalah terjadinya insiden yang meruntun perasaan lebih lebih lagilah kepada keluarga si-arwah boleh dicapai dengan mudah. Klik sahajalah pautan untuk membaca dan saksikan video yang banyak beredar di alam maya untuk menilainya sendiri.


Ini yang dilaporkan...-maut-dilanggar-pelaku- ...dan terpulanglah untuk memahamkan mengikut pandangan sendiri.


Hakikatnya, benda sudah terjadi. Hendak menafikan adalah an uphill battle. Tidak mungkin akan menang dan akan menjadi sesuatu yang menghairankan kepada seluruh rakyat andailah, ya ini andailah, si pelaku terlepas dari tuduhan membunuh. Sukar menidakkan hakikat nyata ini dan berdepan dengan penyaksian orang ramai ditempat kejadian. 


Hal malang dan kemalangan bukanlah kita yang mahu ianya berlaku. Tetapi apabila ianya hadir, maka semua kita perlu akur akan ketetapan Illahi ini. Bukan kita yang menentukan tapi kehendak Allah swt yang merencanakan sesuatu untuk berlaku. Bila ianya berlaku, maka akan terserlah segala kepincangan yang selama ini kemas tertutup rapi. Bila tiba ketikanya Allah mahu menyingkap maka tiada sesiapapun yang mampu menolak menafikan.


Dek, mungkin telah terlalu kerap terlepas, panas baran yang diperakui sendiri oleh sang isteri dan tibalah masanya untuk dirinya terngadah memikirkan keterlanjuran perbuatan. Memang seperti mahu dipersaksikan kepada semua insan akan sejauh dan setakat manakah yang dia mampu dan sanggup menafikan perbuatan yang dilakukannya. Pembohongan pertama akan membawa kepada pembohongan seterusnya hingga akhirnya akan terserlah tanpa disedari akan salahlakunya itu. Kewajaran apakah yang boleh digunapakai dalam atasi kemelut diri. Tengokkan sahaja. 


Setahu akulah, menjadi kebiasaan, bilamana sudah membuat sesuatu yang bersalahan maka tidak dapat tidak akan cuba mempertahankan tindakan yang telah diambil demi membuktikan yang dirinya dipihak yang benar. Caranya dengan menjustifikasi tindakan yang diambil itu adalah bersebab. Samada akan ada orang percayai mahupun tidak, keyakinan yang disogok dipertontonkan sehinggalah ketahap mempengaruhi orang lain untuk turut memperakuinya akan dipegang dipertahankannya. Walaupun pada pandangan orang awam dan majoritinya memihak kepada si-mangsa adalah sebaliknya iaitu bertentangan dengan apa yang dijaja oleh si-pelaku. Senang cakap lawan arus.


Teringat lagi aku akan press conference yang dibuat oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah(JSJ) yang baru, Datuk Seri Mohd Shuhaily, berucap bersulam dengan bahasa inggeris lagi, akan sedayanya membanteras segala kepincangan dalam kalangan anggota bawahannya. Pertegaskan rasuah bukanlah budaya yang perlu senantiasa menjadi 'stigma' kepada anggota polis.


Siapa sangka dan tidak siapapun menduga yang kes terkini ini akan menjadi 'precedented case'. Semasa berucapnya dulu selepas dinaikkan pangkat rasanya bulan September dan sekarang ini pertengahan Disember berlakunya hal yang tidak terfikirkan boleh terjadi. Insiden yang tidak terjangkakan ini barang tentu akan mencabar kewibawaannya dan menjadi perhatian orang. 

                                                    Berkobar Dato' Shuhaily berucap.

Dan ini pula laporan bertulis oleh pihak media yang hadir pada sidangnya...-beri-amaran-polis-henti-bersekongkol-dengan-sindiket/

                                                    Hakikatnya...


                                        

Apakah kesudahannya. Kita tiada jawaban pasti. Hanyalah mereka yang dipertanggungjawabkan dalam menjunjung kedaulatan undang undang untuk membuktikan setiap yang diikrarkan masa memegang jawatan dahulu. Kita sandarkan kepada mereka ini yang diberi amanah untuk menjalankan tugas dengan betul penuh berhemah. Tanpa perlu takut pada ugutan serta amaran agar segala undang undang yang termaktub tidak diperlekehkan oleh mereka yang diberi tanggungjawab dan amanah kepada negara.

No comments: