Wednesday, December 27, 2023

Keanihan yang amat payah dimengertikan penuh pasti

Tengahhari tadi aku berada di Alai. Rumah pusaka yang pernah aku diami telah diupgrade. Keadaan yang 'of course'-lah sudah lama dan sering dinaiki air menyebabkan ianya dibangunkan semula mengikuti citarasa semasa. Lambat sampainya. Selalunya sempat lagi berjamaah Zohor di Raudhatul Jannah. Puncanya lambat pula petugas KKM menyerahkan ubatan sepuluh hari mendatang akibatkan lambatlah juga bergerak ke Pengkalan Samak. Orang rumah sudah resah takut peniaga ikan sudah berkemas menutup gerai jualan mereka. Aku, macam biasalah bertindak 'macho' menenangkan situasi. Insya-Allah, ada 'rezeki'. 

Masjid Khariah aku


Cecepat bergerak balik dan singgah di Alai menyerahkan ikan untuk kakak tunggal aku membuat gulai mengikut selera. Sesampai sahaja, kelihatan sekumpulan itik sedang merehatkan diri dibawah perdu pokok. Panas membahang agaknya. Aku memberhentikan Alza sedekat yang mungkin untuk aku abadikan. Dalam pada aku hendak mengeluarkan smartphone, kelihatan pula 'ibu' itik dengan anak tunggalnya berjalan beriringan. Cepat pula dia menghilang manakala yang lain, yang tengah santai santai tu dapat aku rakamkan. Aku bergerak keluar mencarinya. Orangrumah terhempap hempap berjalan membawa bungkusan ikan dibelakang untuk dimasukkan kedalam 'lemari es' di bangsal.

                                                            Bersantai...kau orang ya.



                                                                    Ibu & Anak



Terserempak dengan ibu dan anak itu bilamana aku intercept pergerakkan mereka berdua. Tercegat terkejut mungkin. Terus aku ambil gambar 'mereka' tanpa minta izin dan sempat juga dalam bentuk video. Apa yang aku ingin perkatakan adalah mengenai perubahan. Itik ini cepat membesar. Dahulu adalah dalam beberapa bulan dalam awal tahun 2023 ini, yang reramai yang tengah santai cuma sekecil anak itik yang aku rakamkan ini. Sekejapan telah membesar. Kini yang baru menetas dan beriringan dengan mamanya, batch yang ketiga atau keempat mungkin. Ada seeokor lagi ibu itik tengah mengeram. Rasanya dalam bulan Januari nanti akan muncul 'pasuk' baru. Cepat membiak. 


Ada beberapa hal yang rasanya tidak perlu dipertikaikan dan telah dianggap perkara biasa pula. Sebagai merenungi keajaiban ciptaan Allah ini, aku cuba dan mulai menhayatinya penuh keinsafan. Pelik memang pelik. Anak itik yang berbulu 'kuning' asalnya pada pandangan mata tapi sedikit demi sedikit beransur menjadi putih bulunya. Kalaulah hendak didalaminya setiap sesuatu yang ada disekeliling kita, mungkin makin benak memikirkan. Semua kita perasan perubahan dari kuning ke putih bila dewasanya.


Dalam dunia ini memang banyak perkara yang tidak mampu untuk kita maklumi dengan tepat. Pemikiran kita terbatas. Malangnya kita senantiasa berbangga dan bongkak mendabik yang kita ketahui hal sesuatu demi untuk pengaruhi orang. Scope pengetahuan dan kemampuan 'otak' manusia tidak mampu mengapai sesuatu yang 'beyond' dari apa yang sekadar dan sepatutnya sahaja. Kekuasaan Allah mengatasi segalanya. Pelik lagi menghairankan yang mana kita cuma bertaraf 'hamba' ciptaan' dari sang pencipta tapi masih mahu ingkar akan perintah dan larangan.


Apa yang bakal terjadi dihadapan kita mungkin esok, lusa, minggu depan waima setahun ke atau lebih lama dari itu, tentu sekali kita tidak mengetahuinya. Sedangkan apa yang sedang berlaku sekarang inipun dan juga yang terjadi sebelumnya masih sukar untuk dimengertikan tapi ada hati mengaku yang diri adalah terbaik dan pandai dalam serba serbi. Kita lemah sebenarnya. Namun disebabkan 'ego' yang melampau, segala ingatan dan panduan yang tersedia dariNya dianggap sepi membebankan. Berapa ramai dari kita yang mahu merenungi kisah kisah yang terkandung didalam al-quran. Tentang salah laku orang terdahulu dan kesan akibat dari perbuatan mereka itu. Sekiranya kita semua fahami dan insafi akan apa yang telah berlaku itu tentulah kita tidak berbalah sesama. Berbeza pandangan tentunya bersebab. Namun tidak patutlah dijadikan alasan untuk berpecah bagai. Perkara 'pokok' tidak terungkai tapi kita sesama pula yang berbalah bermusuhan.


Tidak perlu pergi jauh untuk mencari sesuatu yang anih lagi pelik. Didalam diri kitapun sukar difikirkan penuh tuntas. Kita takuti tapak kaki akan haus menipis andai tidak berlapik. Lalu kita membeli 'kasut' yang bukan sekadar adanya sahaja tapi sampai sanggup bermewah bermegah. Mereka juga tahu, kalau berjalan tanpa kasut, tapak kaki akan menebal mengeras. Adakah kita punyai masa untuk mengkajinya. Bagi sesetengah kita, hal sepelik ini tidak pernah dihiraukan dan tentu sahaja tidak ambil peduli.


Berbalik kepada sekumpulan itik yang mulai 'terima' hidup bersama manusia ini tentulah tidak berapa terkesan dengan apa yang terjadi dilingkungan. Bagi mereka, makan akan diberi, protection buat mereka ini pastinya terasa lebih 'aman' dari gangguan pemangsa. Terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan semasa walaupun sifat asal mereka menyodok tepian parit mencari makanan tetap diteruskan selagi hayat dikandung badan. Ini fitrah kejadian mereka.


Termanggu sendirian aku akan betapa banyaknya perkara yang tidak mampu untuk diketahui dengan pasti lagi yakin. Insafi diri yang sememangnya lemah.


No comments: