Sunday, March 31, 2024

Antara Kalimah 'Allah' dengan haramkan sebut 'kafir'

Makin cacamarba pula. Dalam kita sedang berpuasa dan makin memanasnya isu Kalimah 'Allah' yang dijadikan brand stokin dan dijual oleh KK mart cepat menjadi perhatian semasa umat Melayu Islam, tetiba muncul 'mangkuk hayun' menambahkan lagi kemarahan. Samada perkara ini adalah suatu 'game' oleh pihak tertentu yang ingin menimbulkan keresahan atau punyai agenda yang lebih besar lagi terancang, perlu sesangatlah pihak yang berkepentingan membendungnya dengan bijak.



                                            Hendak alihkan perhatian ker...


Sejak memasuki Ramadhan, kita dikejutkan dengan kedai serbaneka KK Mart yang kemaruk sangat hendak membolot perniagaan runcit keatas orang Melayu Islam sehingga sanggup menjual stokin berjenama 'Allah'. Banyak sudah diulas oleh pempengaruh @ influencer yang pelbagai background mengkritik tindakan 'biadap' pengurusan perniagaan orang cina ini yang tidak pernah serik menguji sensitiviti orang islam. Menyakat sehingga ketahap yang tidak boleh hendak 'brain' sebegini bukanlah sesuatu yang terlepas pandang sepertimana yang dikatakan pihak pengurusan mereka dalam permohonan maaf ketika sidang akhbar mereka. 


Bagi yang tidak cepat melatah, perbuatan biadap sedemikian punyai motif bertujuan. Perlunya pihak yang menjaga ketenteraman awam segera bertindak mencari 'dajal' yang mengatur gerakkerja bersistematik mereka. Ikut logik akal- lah, mana mungkin orang Islam sendiri yang punya angkara. Sudahlah ekonomi orang Melayu tidak kuat walaupun pengguna Islam adalah terbesar, mahu menghasilkan produk untuk pasaran sendiripun tidak berupaya dek kerana kurangnya sokongan dari bangsanya sendiri, maka tentulah pelik menuduh angkara sabotage hendak meruntuhkan perniagaan bangsa cina.


Seperti orang membaling batu sembunyi tangan. Tidak mengaku satu hal, lebih teruk lagi menuduh orang lain pula tanpa bukti dan sekadar andaian sendiri. Agaknya sipelaku ini tidak menjangkakan yang orang Islam Melayu ini mampu sepakat hendak memboikot outlet mereka yang dibangga-banggakan telah capai  sebanyak 881 buah diseluruh negara. Gelombang kesedaran orang kita untuk saling membantu sesama yang mulai disedari mereka tentu sekali menjadi kerisauan dan bakal menjadi mimpi ngeri seandainya tidak diurusi mereka dengan bermuslihat sehabis baik.



                                            Kasi Boikot Sama Dia la...


Seminggu ini pula heboh pasal seorang Islam bertaraf menteri mewar-warkan yang dia mengharamkan anak yang dilahirkannya untuk tidak mengungkapkan perkataan 'kafir'. Apa maksud tu. Mungkin hendak mengalih perhatian umat Melayu Islam dari isu Kalimah 'Allah' atau sengaja mahu meniupkan lagi api kemarahan. Nampak kontradik dengan apa yang telah dilakukan oleh KK Mart. Kita pula disuruh lunak berlembut dengan mereka yang tidak mengaku dan ingkar perintah Allah swt.


Pelik tindakan menongkah arus yang diambil oleh 'makhluk' ini. Allah swt telah address mereka yang tidak Islam ini sebagai 'kafir', tup tup dia yang datang dari mana menegaskan untuk mengharamkan istilah 'kafir' dari digunapakai. Apa authoriti dia untuk memaksa orang Islam agar menggunakan istilah 'non-muslim' bila merujuk kepada mereka yang bukan Islam. 


Aku sekadar orang biasa sahaja. Namun bilamana dihadapkan dengan hal sedemikian, tentulah aku akan berpihak kepada membela agama yang cuba dipersendakan oleh golongan yang tidak mengakui keujudan tuhan pencipta sekalian alam ini. As simple as that. Apa yang hendak dipeningkan. Bukankah telah termaktub dalam surah Al-Kafiruun. Buatlah apa sahaja terhadap agama kamu ikut selera kamu. Tapi apa kejadahnya pula sibuk mengganggu hal ehwal agama lain. Lantak hang la.


Nampak sangatlah puak yang mendatang ini cuba bermain api. Maklumlah, konon katanya ekonomi telah mereka kuasai, kini kuasa politik sudah hampir kedalam genggaman. Maka naturally-nya akan mulai menunjukkan 'true colours' mereka.


Sudah sampai masanya dan belum terlambat untuk kita umat Melayu Islam bertaut menguatkan silaturrahim dan perkukuhkan benteng pertahanan demi menyekat dan membinasakan pakatan mereka. Mereka ini seolah tidak sabar sabar lagi hendak menguasai negara. Malah telah memasang angan angan dengan pelbagai perancangan dalam menyisihkan kepentingan orang Melayu pribumi yang merupakan tuan tanah ini.


Semoga keikhlasan dan kesatuan hati semua kita mendapat keredhaan dariNya. Ameen.

No comments: