Tuesday, March 5, 2024

Berusaha lebih gigih...

Semasa ke pasar besar Melaka, sempat berbual bual dengan Abang Amy, individu yang aku kenali sejak zaman bujang lagi, aktif berjualan ikan. Bekerja dengan towkay ikan seorang india sudah bertahun lamanya. Pertama kali aku perasan yang dia membantu niaga ikan di pasar ketikanya Pasar Besar Melaka dibangunan berhampiran bersebelahan jalan dengan Melaka Terminal. Lama dan bersungguh mencari rezeki demi membesarkan keluarga dengan 4 anak. Orang kelantan yang berhijrah bermastautin di Semabok ini mulai aku kenali ketika membeli burger jualannya yang 'unik' rasanya diawal 80-an. Mana mana pasar malam dan terpandangkan van lite-ace buruk berwarna putih, pastinya dia sedang beraksi membakar burger. Awalnya dia berseorangan berniaga. Kemudian beberapa bulan berikutnya, sudah ada pembantu. Tugas pembantunya hanyalah mengambil pesanan dan membungkus burger yang telah disiapkan daging burger oleh dia.


Bersalaman erat aku dengan dia sambil berbual bertujuan 'mengorek'. Kebiasaannya aku ke pasar besar ketika dihujung minggu. Memandangkan yang orang rumah mencadangkan mulai kali ini lebih 'comfortable' tidak berasak asak seperti kebiasaannya pada hari minggu, aku mengikut sahaja dan menerima pakai alasan yang diberi. Sebenarnya, bersimpati sesangat yang lututnya sering sakit sakit bila berdiri lama dek kerana BMI-nya terlebih dan kalau berasak berjalan akan menyukarkan pergerakan dan juga melengahkan orang lain yang berurusan di pasar. Membeli keperluanpun dalam mode santai. Tidak terkocoh kocoh dan tenang memilih mana yang berkenan. Peniaga pun tidaklah stress sangat kerana bilangan pengunjung pada pagi ini tidaklah ramai. Setiap lorong lenggang dan hendak berjalanpun tidak terhalang. Pandangan kepada ikan yang diperagakan penjual tidaklah seberapa banyak tapi memadai untuk dipilih pembeli.


Antara peniaga ikan yang regular aku beli bila ditanya memaklumkan yang dia ambil ikan sedikit sahaja kerana hari biasa selalunya tidak ramai pengunjung. Boleh lagi berborak borak santai sambil dia pula kerap kali terserempak dengan regular pelanggan yang melintas dan dalam jangkauan suaranya akan melontarkan 'opening remarks' kepada mereka. Perasan sangat yang lain orang, lain cara dia menegur. Memang peniaga kena perlu ramah. Ini penting agar mereka yang ditegur seolah dihargai dan berkemungkinan akan singgah membeli darinya. Kalau bukan pada hari ini, tentu sahaja pada masa mendatang.


Lama juga aku tidak berteguran dengan Abang Amy ni. Selalunya bila melintas digerai dia berjualan kelihatan tengah sibuk melayan pelanggan yang singgah bertanya mahu membeli ikan. Bertegurpun berjarak. Angkat tangan dan dia spontan juga akan membuat aksi yang sama dan itupun kalau dia perasan akan kehadiran kita. Namun pada hari ini kelihatan di gerainya tiada pelanggan lain yang menghampiri kecualilah aku yang sudah kedepan meninggalkan orang rumah dan 'body-guard-nya' melelau trolley-cart berisi ayam, daging serta tenggiri dari peniaga melayu. Digerai lainnya pula, dia mencadangkan untuk beli sekelau ikan pari. Gerai peniaga cina. Pantas aku cantas sambil menunjukkanikan pari yang diperagakan dikedai Abang Amy kita berniaga ini. Akur dengan cadangan aku lalu menunjukkan sekelau ikan pari yang diambil dan ditimbang oleh pembantunya. Aku berjabat erat dengan Amy ini.


Terus aku lepaskan my first salvo. Puasa ni, masuk bazaar ke? Dijawabnya, tidak. Tahun ini dia tidak aktif di Bazaar Ramadhan. Menurutnya, keempat empat anaknya telah tamat belajar. Kat Mesir, kat U Islam Malaysia kat Nilai, di Johor dan Selangor. Aku turut berbangga atas usaha gigihnya menyekolahkan anak anaknya keperingkat tertinggi. Semuanya memiliki ijazah dan salah seorang anaknya akan menyambung ke peringkat PHD. Memang berbaloi usaha berniaga burgernya menampakkan hasil yang bagus. Kerungsingan aku akan 'amaran' pegawai kat Melaka juga yang memberi amaran agar peniaga peniaga pasa malam cum bazaar ramadhan untuk tidak sewenang wenangnya menaikan harga jualan memasing fall on deaf ears. Dia seperti tidak berminat hendak komen akan statement yang aku berikan malah lebih bersemangat beria-ia menceritakan perihak anak anaknya yang telah bekerja.


Terpaksalah aku ikut tempo dia. Akupun maklumilah dia yang aku masih ada 2 anak lagi yang bersekolah. Ditambah lagi tidak bekerja dan tentunya tidak berpenghasilan makin menyukarkan diri menghadapi 'pesta' kenaikan harga. Kenaikan barangan asas, kenaikan cukai SST dan kenaikan tariff letrik dan air jelas akan membebankan orang terbanyak. Setelah siap ditimbang dan disiang kulit ikan pari oleh pembantunya, dia cuma minta dibayar RM22 sahaja dari harga asal yang dimaklumi pembantunya setelah ditimbang RM25 harganya.


Balik ke rumah, tidak lengah lagilah aku panggil si Yusree, yang sekadar melepak tidak buat apa selain makan sahaja tatkala tengah 'down' mengenang nasib yang intern atau latihan industrinya masih belum berkeputusan, untuk keluarkan barangan 'perishables' dan diangkut ke dapur. Bergegas aku ke family store di Duyung mendapatkan barangan keperluan basuhan baju yang tertangguhkan semalam. Terbayang, bangunan Abdul Hadi, orang kaya Duyung, yang menempatkan Family Store ini dikerumuni oleh orang Melayu sahaja. Pekerjanya pula adalah Bangla dan cuma juruwangnya sahaja yang menampakkan bebudak Melayu mencari rezeki. Kalau tidak dikuatkuasakan undang undang, nescayalah cashier juga turut dimonopoli oleh bangsa asing. Permainan orang yang tidak mahu melihat bangsa Melayu kuat di tanah tumpah darahnya ini.

Kita lakukan role kita...niaga bang.


Terpandangkan parkir kosong berdepan dengan Mr. D.I.Y. lalu cecepatlah masuk. Dalam pada hendak mematikan engine, kelihatanlah seorang pemuda bangsa kita tengah berborak dengan motornya sarat dengan barangan untuk pembuatan burger. Rasanya dia terlibat secara langsung dalam penjualan burger. Tentunya dia ada kiosk tepi jalan kat mana mana area yang berhampiran. Dan boleh diagakkan juga yang dia tentunya akan turut serta dalam Bazaar Ramadhan yang akan bermula pada 12/03/2024 nanti. Akan lebih bersemangatlah lagi dalam mencari rezeki untuk diri dan keluarganya. Al-maklumlah, bila masuk bulan puasa, kuasa membeli dan kemaruk hendak makan macam macam akan mencanak dalam memuaskan nafsu memasing. Ini sekadar pandangan aku. Aku sendiripun dahulunya punyai pandangan dan alami perkara yang sama. Tapi kini tidaklah. Nafsu makan tidak sehebat dulu. Makan sikitpun sudah sesak nafas. Mana mungkin pelahap macam masa muda dulu.


Dalam pada peniaga sebangsa berkira kira dan bersemangat mencari rezeki lebih di bulan ramadhan nanti, tetiba dengan sombongnya pihak yang mewakili kerajaan telah memberi amaran kepada peniaga kecil kecilan melayu untuk tidak sesuka hati sahaja menaikan harga jualan memasing. Tiada perundingan, tiada kompromi dalam soal harga makanan yang bakal dijual nanti. Anihnya bila melibatkan kenaikan barangan yang dikawal selia oleh 'cartel' makanan yang umumnya ketahui dipegang kejap oleh mereka yang berpengaruh dan punyai kata putus dalam memberi lampu hijau kepada pihak kerajaan samada okay ataupun tidak lebih ketara menikus dan pandai pula membuat kenyataan kewajaran kenapa harga barangan kawalan lagi perlu dinaikkan. Cukup berdiplomasi dengan mereka yang berpengaruh. 

Lebih sudu dari kuah nampak...dalam orang awam tengah risau pasal harga naik, bacalah berita ini, cukai-sst-naik-peniaga-bazar-ramadan-diberi-amaran. Dahulupun pada Melaka juga, isu pasal makan telur. Apapun tak boleh...

Malang dan amat malang sebenarnya, sudahlah tidak berupaya melawan tapi terus dilanyak dihukumi jika cuba menentang arahan pihak berkuasa kononnya. Nantikanlah bila mereka yang teraniaya dan sengaja dianiaya ini secara berjemaah menyumpahi mereka dan berdoa kepada Allah swt bagi yang religiously muslim akan balasan dariNya kepada mereka yang ditindas. Ketika itu mungkin kesombongan dan kebongkakkan yang entahlah kepada siapa mahu ditunjukkan kekuasaan yang sekelumit sahajanya itu mahu dibanggakan.


Bila ini ditakdirkan berlaku dan secara auto-nya tersedar, maka bak kata Hamid Gurkha pun...dah lambat dahhh...

 

No comments: