Friday, March 22, 2024

Jumaat ke-dua di bulan Ramadhan 1445H

22 MARCH 2024, 11:19


Jumaat ke-dua di bulan Ramadhan 1445H


Masa sememangnya terus bergerak mengikut aturannya. Cuma kita sahajalah yang gagal menyedarinya. Sering sangat kita akan bertangguhan dalam laksanakan apa sahaja tugasan. Baik ianya berupa perintah agama mahupun tanggungjawab pada kehidupan duniawi. Bila kerap dan senantiasa melengah lengahkan segala 'obligation' dalam kehidupan maka mudahnya kita berandaian tidak kecukupan masa. Walhal, kitalah yang gagal bertindak seiringan dan accordingly dengan situasi semasa. 


Biarpun begitu bagi yang cepat tersedar akan bingkas bangkit mengejar membuat apa yang tertinggal. Lebih lebih lagilah buat diri aku yang hakikatnya tidak kecukupan masa menuju penghujung hayat. Banyak yang terlihatkan dan sedia maklum, ada dikalangan yang masih muda dan dalam usia aktif bekerja tetapi telah dijemput pulang. Lebih awal dari kita yang sudahpun melepasi usia bersara mandatory @ 60. Takdir keatas setiap orang adalah 'istimewa' dan khusus untuk dirinya. Even sehingga kini, setiap detik dan langkahan yang aku ambil begitu merungsingkan. Kita tidak ketahui akan apa yang diuntukkan dimasa mendatang ini. Bimbang dan risau senantiasa kerana diri yang kudrat yang tersisa tidak mungkin sanggup mengalas ujian yang pada pandangan diri agak berat.


Biarpun Ramadhan kali ini agak berbeza dari tahun tahun sebelumnya, aku masih terkial kial menyesuaikan diri. Banyak panduan yang diaturkan oleh mereka yang lebih 'alim' dan bertahun tahun mengulanginya setiap kali Ramadhan akan tatacara mengharungi setiap hari berpuasa, bersistematik lagi lebih bermanfaat untuk diikuti. Dalam dunia yang makin maju, segala perkara yang baik bermanfaat segera boleh dikongsikan demi kebaikan sejagat. Capaian yang mudah dan hanya perlu ikutinya sahaja dan tidak perlulah lagi mencari menyelongkar akan apakah yang sepatutnya dibuat setiap kalinya ber-Ramadhan. Malah, aku yang bukanlah alim dan sekadar biasa biasa sahaja tapi berhasrat untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya tidak patutlah aku melepaskan peluang merebut akan segala kebaikan associated dengan Ramadhan. Makanya segala 'ilmu' yang dianjurkan perlulah aku lakukan dengan tekun dan ikuti segala nasihat yang diberi berpandukan amalan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah saw.


Siapalah kita untuk pertikai. Para ilmuan dan ustaz yang prihatin akan umat islam yang telah bersusah payah menyediakan 'package' amalan yang sesuai dan perlu dipraktik dibulan Ramadhan maka kitalah yang harus menyambut baik dan bertindak seiringan. Kita tidak perlu bersusah payah. Cuma ikuti sahajalah panduan yang dianjurkan mereka yang lebih mengetahui dari kita. Segala zikir yang dianjurkan, amalan sembahyang malam dengan segala bacaan yang perlu juga disediakan. Bukankah ini memudahkan. Semoga usaha mereka dan disampaikan kepada orang lain dalam pelbagai medium, rasanya semua kita akan mengetahuinya kepada mereka yang rajin buka facebook, tik tok dan apa sahaja apps yang ada. 


Tepuk dada dan tanyalah kemampuan dan kesediaan diri untuk beramal. Banyak artikel yang memaklumkan agar merebut peluang beramal dibulan mulia ini. Rasanya amat malanglah kepada kita yang diberi kesempatan berada dibulan Ramadhan ini tapi masih tidak mengetahui akan kelebihan bulan yang ditunggu tunggui oleh mereka yang mahu beramal. Gandaan pahala yang disediakan pastinya menjadi pemangkin buat mereka yang biasa-biasa terutamanya diri aku sendiri untuk merebutnya. Pastinya semua kita telah maklum sesangat akan perkara ini.


Kini telahpun memasuki phasa kedua(11 Ramadhan - 20 Ramadhan) dan buat mereka yang istiqamah di peringkat 10 hari yang pertama, tentunya akan lebih bersemangat mengandakan peribadatan di phasa berikutnya. Aku juga tidak mahu ketinggalan. Aku juga mahukan ganjaran yang lebih dikala usia yang makin tersisa ini. Peluang berjumpa dengan Ramadhan bukanlah kita yang mahukan tapi dikurniakan oleh Allah swt kepada mereka-mereka yang Dia mahukan. 


Apakah bilamana kita yang dipilih bertindak sepi. Tentulah ada sesuatu yang 'misteri' mengikut sudut pandangan kita tapi inilah ketentuan dariNya buat diri dalam merebut setiap kebaikan dan kelebihan Ramadhan ini.


Semoga aku mampu menjalani ibadah puasa dengan segala amalan yang dianjurkan sehinggalah berakhir Ramadhan pada tahun ini.


 Insya-Allah

 

No comments: