Friday, March 29, 2024

18 Ramadhan bersamaan Jumaat ke-3 berpuasa

Friday, 29 March 2024 @ 11:14


Sekejapan sahaja kita telah berada pada hari ke-18 berpuasa. Masa memangnya bergerak macam biasa. Cumanya... kitalah yang harus bertindak seiringan dan accordingly. Andai gagal cope dengan perkara yang seharus dan sesuai untuk dilakukan pada masa dan ketikanya, bermakna kitalah yang terlepas peluang merebutnya.


17 Ramadhan adalah hari nuzul quran. Hal ini semua kita sudah sedia maklum. Tidak tahulah aku dan mungkin jugalah segelintir dari kita yang tidak tahu dan lebih teruk lagi tidak mahu ambil tahu dan ambil pusing akan apa sahaja yang berlaku seiringan masa dan terkini. Bagi mereka yang 'istimewa' ini, malanglah hidupnya. Tidak ambil pot dan tidak kisahpun akan apa yang berlaku disekitar lingkungan kehidupannya. 


Bila melihat kedalam diri aku pula, terasa sesangat akan banyak perkara yang gagal aku perbuat perlakukan dalam merebut segala kelebihan bulan Ramadhan kali ini. Aku patut malu pada diri sendiri. Bercakap berhajat untuk laksanakan segala amalan baik lagi digalakkan sempena Ramadhan dengan perlaksanaan yang kerap culas amat membimbangkan. Banyak sangat hal yang seolah cuba lengahkan. Ujian yang pelbagai bentuk ini memakan masa berharga aku.


Kena sebijik aku. Bertepatan dengan Jumaat hari ini, teks khutbah lebih membicarakan tentang al-quran. Tertunduk mendengar setiap butir kata yang dilafazkan oleh Imam 2, Imam Yusuf Zakaria. Aku masih terkial kial. Perlu buat follow-up segera.


Rujuk Teks Khutbah untuk lebih maklum... Rebutlah Ganjaran Membaca al-Quran


Rungsing memikirkan hal kehidupan. Pening akan kenaikan harga hampir dalam apa jua dengan ketiadaan pendapatan dek telah bersara sejak February lalu makin menghimpit diri. Dalam masa yang sama perlu 'move on' menghadap puasa yang kini berbaki 12 hari sahaja lagi. Ikut urutannya, phasa ke-3 atau phasa terakhir Ramadhan, menjadi kebiasaan buat mereka yang ketahui dan menjadi amalan akan menggandakan peribadahan pada 10 hari terakhir Ramadhan. 


Kesempatan yang tersisa ini dan aku sendiripun tidak ketahui samada dapat bertemu pada Ramadhan yang akan datang perlulah dimaksimumkan sekarang. Bercakap memang senang. Hendak laksanakan segala bentuk peribadatan yang patut adalah cabaran buat diri.


Semoga Allah swt mempermudahkan aku. Ameen. 

No comments: