Saturday, March 9, 2024

Tiada jalan kembali

Setiap kali aku mendengari lagu ini diradio dahulunya ketika dizaman bebudak, aku akan segera berkata...apa ke bende la lagu ni. Spontan terkeluar luahan menafikan. Sering sangat diketika itu juga dan kerap jugalah diucapkan oleh ustaz ketika mendengar ceramah di masjid Alai dan ketikanya juga dialam persekolahan akan guru guru kekadang menyebut, 'sesat dihujung jalan, baliklah kepangkal jalan. Dimasa zaman bebudak dahulu memanglah tidak lekat statik. Kejap kesana kejap kesini bergaul dengan rakan sekampong bila hari cuti sekolah especially-nya masa hujung minggu. Bermain berborak sesama just to parsing time sebelum maghrib menjelang. 


                                             Betul ke....'Tiada Jalan Kembali'..., I'm in doubt.


Radio dizaman awal 70-an adalah medium hiburan utama. Lagu lagu yang akan dimainkan, tapi lebih kerap diucapkan oleh para DJ sebagai 'diputarkan', amat dinanti nantikan pendengar. Akulah orang itu bilamana tiada apa hendak dibuatkan atau adanya kekangan untuk keluar rumah misalnya hujan. Ketika itu akan melekap mendengar celotehan mereka. Santai santai mendengar and that's it. Setakat itu sahajalah. Tiadanya hendak feeling feeling layan lagu yang dikumandangkan. Namun dengan peredaran masa dan suasana, aku mulai kritis akan apa sahaja seiringan dengan peningkatan usia. 


Minat kepada mendengar serta menghayati lagu makin bercambah bilamana aku menjadikan ianya suatu obligasi untuk hadir menempel ketempat orang memasang memainkan lagu dari 'rekod atau piring hitam' dimajlis orang kahwin dikampong. Sengaja duduk dan cuba berbual mesra dengan pengendalinya yang kebiasaannya adalah tuanpunya rekod yang cari makan menyewakan perkhidmatan 'meriuhkan' majlis perkahwinan. Bila sudah kerap hadir dan pengendalinya sudah mulai comfortable dengan aku, aku akan membuat request lagu yang ingin aku dengari dan minati at that time. Jaranglah permintaan aku ditolak lebih lebih lagilah lagu itu dah ada dimeja didepan mata. Priviledge ini jarang boleh diperolehi kepada yang saja saja walk-in meminta favourite song diputarkan. Mungkin kalau bertegas dan yang me-request itu adalah kerabat tuan rumah, pengendali rekod dalam terpaksa perlu patuh. Tapi situasi ini jarang berlaku. Hanyalah mereka yang betul betul 'fanatik' dengan lagu akan sekerapnya berdamping dengan operator atau pengendali public-entertainment ini


Sambil santai santai hari ini, akupun lebih attentive-lah mendengarnya. Mendayu melodinya dengan kemasukan gitar orang india...sitta nama-nya dan bergabung dengan tabla dan percussion moden lainnya. Lenggok slow dangdut pop bersesuaian dengan lirik lagu seolah merajuk. Arrrgh, lelaki merajuk. Ya, si J. Mizan kena dendangkan ikut arahan pencipta melodi/lirik dan tentunya mendapat approval dari penerbit albumnya ini. Dari komen yang aku baca di you-tube oleh mereka yang sezaman meletopnya lagu 'Tiada Jalan Kembali' diketahuilah yang lagu ini menjadi siulan dan kegemaran adalah sekitar 1975. Tahun ini aku di darjah 5. Masih mentah untuk ketahui persoalan cintan cintun. Memang tidak terasa apa apa significant-nya lagu ini ketika sedang hadapi 'ujian' besar bersekolah iaitu Peperiksaan Penilaian Darjah 5.


Aku tak hendaklah hendak perkatakan hubungan antara kekasih. Tapi aku lebih kepada 'keadilan' dalam bercinta. Mana ada aturan yang perlu both side patuhi. Saling khianat mengkhianati adalah. Malah kebanyakan lagu 'putus' cinta ini dek kerana tiadanya kesetiaan. Namun dalam hal 'break-off' ini, pihak lelakinya tidak rugi apa apapun. Bodohnya adalah kepada sebelah perempuan. Apa sudah desperate sangatkah hendak berlaki. Kuasa memilih adalah ditangan lelaki. Manakala yang perempuan pula cuma berhak untuk menerima ataupun tidak.  Kalau tidak sudi, yang lelakinya tidak rugi apa. He can pick another girl, for sure. 


Dalam lagu yang aku dengari ini, option yang dipilihnya tiadapun salah. Dia bebas membuat decision. Biasanya yang perempuanlah yang berharap sangat yang dirinya bakal terpilih menjadi suri hidupnya. Selalunya hal ini tidak akan terjadi secara tidak sengaja. Si lelaki akan membuat beberapa ujian keserasian dalam menguji kesetiaan bakal pasangan hidup. Perempuan tidak boleh sewenang wenangnya hendak 'test' lelaki. Pantanglah pada lelaki andai diketahuinya gadis yang diidamkan digoda oleh kumbang lain dan apatah lagi terjebak mengikut. Once hal diketahui, percayalah, immediately kena reject-lah. Perempuan at the losing-end. Ini hakikat yang sukar disangkal. 


Pengalamanlah yang mendewasakan seseorang. Percintaan kali pertamanya putus ditengah jalan tapi pandai penulis lirik ini tidak diberitahunya kita akan angkara siapa. Namun melalui filter 'sekatan penilaian' based on beberapa kriteria pemilihan yang dia sendiri tetapkan, akhirnya dia telah membuat keputusan dan isytiharkan yang dirinya sudah 'berpunya'. Harap harap jodohnya berkekalan sepanjang hayat. This is baru 'real' gentleman bukannya 'gentelman'. Perkahwinan is no-nonsense business.


Malangnya siperempuan yang gagal menerima realiti kehidupan ini. Mereka adalah amat 'fragile'. Silap sikit bermakna meranalah sepanjang hidup. Itulah bila membelakangkan orang tua dalam hal memilih jodoh. Konon kata, kolotlah suruh orang tua jodohkan. Orang sekarang lebih percaya cari sendiri jodoh. Kriteria pemilihan tidak conform kepada ajaran agama. Boleh main pandai pandai sendiri. Fikir yang terlihat cuma, asal handsome saja sudah terkujat. Never realised that perkongsian dalam perkahwinan memerlukan komitmen yang bukan kepalang banyak dan ragamnya. Boleh ke gitu.


Rasakan...mendapatlah. Menyesal tidak sudah. 

 

No comments: