Sunday, March 24, 2024

Selarikan yang dibaca dan difahamkan dan perlulah dipraktikkan...

 24 MARCH 2024, 10:15


Selarikan yang dibaca dan difahamkan dan perlulah dipraktikkan...


Pagi ini aku ambil sedikit ruang masa untuk aku ulangbaca akan bahasa arab book 2, lesson 5. Sudah sekian lama aku mengunapakai madinah arabic by Shaykh Dr. V. Abdur Raheem dengan berpandukan video tutorial dari pelbagai ustaz yang mengulasnya. Variasi dari menontonnya membuatkan diri makin mudah memahaminya. Bukan sekadar memudahkan tapi beberapa sisi yang kurang jelas yang mungkin tidak di-emphasize-kan oleh mereka yang terlepas pandang dan lagi memungkinkan aku untuk lebih mengetahui maklumat tambahan akan sesuatu topik yang dimaklumkan mereka.


Begitupun setiap apa yang di maklumi oleh mereka yang 'alim' dalam bidang memasing andai tidak diberi perhatian serta dipraktikkan tentulah tidak akan membawa aku kemana mana. Perlunya ada follow-up dan pertingkatkan lagi latihtubi agar aku benar benar mantap memahaminya. Sering sangat dicadangkan oleh mereka yang tidakpun aku kenali secara dekat apatah lagi untuk berbual bercakap berdepan agar kita sering membaca al-quran untuk kenalpasti format dan konsep grammar yang dipelajari. Kenapa sesuatu perkataan itu irab-nya dhammah, fattah mahupun kasrah. Bila ketikanya tanween dan mengapa pula ada masanya hanya dhammah. Maksudnya kita kena cekap mengenali dan akan memudahkan lagi pemahaman dalam pembacaan bahasa arab dan terutama sekalilah akan al-quran ynag menjadi matlamat utama aku.


Dalam aku membuat latihtubi akan latihan ke-empat pelajaran ke-5 berkenaan الفاعل و المفعول به , aku terpukul dengan soalan ke-8 seperti tertera dibawah ini,



سمع بلال الأذان و ذهب الى المسجد    



Setiap kali aku menulis kembali dan tandai mana satu dalam ayat itu ianya adalah الفاعل dan mana pula المفعول به , terasa sangat yang aku seperti 'gagal' untuk fahami ayat ini. Bagi yang fahami ayat ini seharusnya akan lakukan hal yang sama sepertimana Bilal lakukan. In real life, untuk menepati masa adalah suatu cabaran. Terlalu banyaknya faktor yang datang untuk alih perhatian, lengahkan atau lebih tragis lagi tidak menepati langsung. Samada ada kita mampu sampai awal sebelum azan berkumandang bergantung kepada sejauhmanakah kita sanggup mengkesampingkan perkara yang cuba mengagalkannya. Masing masing akan diuji. Jaya gagalnya membanteras adalah ujian 'besar' dariNya. 


Stigma 'tetamu yang diundang' dengan mereka yang tidak dikisahkan samada mahu segera ataupun tidak kekadang berbalah dalam diri. Begitupun untuk tergolong didalam mereka yang diiktiraf sebagai 'tetamu' pilihan pastinya menjadi impian setiap yang istiqamah. Namun terpulanglah kepadaNya jua menentukan sebaliknya. Banyak caranya untuk pastikan diri segera ke masjid. Terpulanglah kepada diri samada mahu berusaha kearah itu. Setiap kita, diyakini punyai smartphone dan senantiasa berada dalam jangkauan dan dengan menetapkan 10 minit sebagai alerting oneself sebelum masuk waktu azan rasanya bukanlah masalah besar. Hendak comply itulah yang agak musykil dapat disempurnakan selalu senantiasa. Namun berusaha ikhlas dalam mematuhi perintah Allah yang pentingnya pastinya akan dipermudahkan olehNya jua.


Moga moga dengan mengulang baca dan ulang menulisnya dalam usaha memantapkan lagi dan bertepatan dengan Ramadhan yang sedang dilalui ini, diharapkan aku akan kekal istiqamah untuk sampai awal ke masjid berjemaah selalu. Usaha bersegera ke masjid telah aku paksakan pada diri sebermulanya aku tamat bekerja bergajian pada awal February lalu. Kebiasaan yang telah aku mulai ini diketika usia sudah kepenghujungan diharapkan akan kekal istiqamah.


Ya Allah Ya Rahman Ya Raheem, Engkau permudahkanlah segala urusan aku dalam usaha mendekatkan diri kepadaMu. Ameen@Perkenankanlah.

No comments: