Thursday, April 11, 2024

Raya Ke-2

Thursday, 11/04/2024 @ 10:21am

Sekejapan sahaja, hari ini dahpun second day of raya. Berbeza dan penuh kelainan. 

Aku sudah berusia 60+ dan tidak bekerja. Tiada lelorat lagi hendak fikirkan antara raya dengan 'option' bekerja Raya. Selama ini, setiap kali datang Ramadhan malah seminggu sebelum, setiap pekerja perlu plot-kan option cuti raya.

Keperluan ini perlu bagi memudahkan pihak HR prepare 'budget' untuk duit raya kepada mereka yang bertugas masa raya nanti. Disebabkan telah lama bekerja, maka option yang diambil tahun sebelumnya dijadikan asas untuk tahun berikutnya. Mudah kata, kalau tahun lalu bekerja masa raya maka pada tahun ini dibenarkan bercuti raya untuk 5 hari berturut.

Bagi yang bujang dan 'lapar' duit, terpulang pada empunya diri menawarkan diri untuk bertugas sempena raya. Pihak pengurusan tentunya mengalu-alukan mereka ini. Lebih ramai lagi baik. Aku begitu mengenali mereka yang suka bekerja pada hari raya ini. Hendak ditanya lebih lebih takut nanti ada yang sentap. Lantak dia oranglah.

Tinggal kenangan sahaja kepada diri. Aku tidaklah hendak mengulas pasal perkara ini lebih lebih. Imbauan kisah yang aku lalui dahulu akan isu bekerja time raya datang sendirinya. Biarpun begitu aku perlu move on.

Kali ini raya tentulah berbeza. No time constraints. Apa sahaja yang hendak aku lakukan, tiada kekangan. Tiada yang menegah dan tidak perlu fikirkan perkara yang mungkin berbangkit atas tindakan yang aku ambil.

Kita tidak mampu menentukan sesuatu yang diluar kawalan. Mustahil. 


No comments: