Monday, November 27, 2023

Kerinting rambut dia...

27 NOVEMBER 2023, 18:40

Kerinting rambut dia...

Dalam pada aku lepak lepak diruangan menunggu diluar pintu masuk KKM Ayer Keroh sambil melayan fb dismartphone, terpancul 'statement' ni yang kedengaran oleh aku dari seorang staff nurse ketika dia membeli makanan dari kios sementara didepan pintu masuk kantin. Kawasan kantin ini cuma berkedudukan bersebelahan berjarak dengan pintu masuk kedalam bangunan poliklinik ini. Kalau dapat digambarkan, kedudukan aku yang lepak dibench yang diatur sederet adalah diantara kedua pintu itu. So, seseorang boleh nampak pergerakan keluar masuk ke dalam bangunan dan mereka yang ingin membeli juadah dikios disebelah kanan aku harus melalui didepan aku.

                                                                Kerinting 'maggie'


Dalam pada tidak menghiraukan keadaan sekeliling menunggukan siapnya urusan anak aku berjumpa doktor yang khabarnya demam sejak semalam tidak kebah kebah. Terlanjur aku mendapatkan ubatan for my illness untuk sepuluh hari kehadapan, sekaligus aku bawanya bersama. Tidak payah mengunjungi klinik lain. Tidak payah juga untuk memandu ke tempat lain. Setempat walau berlainan tujuan. Apa yang pastinya dia skip sekolah nampaknya hari ini. Terdengarkan 'kerinting rambut dia...' aku spontan tu jugalah memandang kearah datangnya suara perempuan seolah mengejek kehairanan. Senyum sahaja aku bile terlihatkan anak kecil dengan rambut kembang 'maggie' asyik bermain sendirian seolah tidak mahu tahu akan cakap cakap pengunjung di kios parent-nya yang rancak berniaga. Pasal akupun orang melayu dan yang melontarkan 'kenyataan' yang agak mengejutkan dan tentunyalah aku faham akan bahasa pertuturan yang digunakan maka secara auto-nya aku akan mengalihkan perhatian seketika itu. 



Hampir ke tengahari...bersiap berkemas tutup kios



Budak tiada tangapan apa apa, tidak tahulah pula ibu dan bapanya akan apa yang terfikirkan. Mungkin pengunjung yang berkata demikian tidak bermaksud apa apa dan mungkin sekadar 'comel' melihat appearance-nya sehingga terpacul komen sedemikian. Pandangan peribadinya ternampak jujur. Namun belum tentu lagi penerimaan kedua orang tua budak tersebut. Cuba jugalah hendak scan pasangan yang rancak berjualan ini. Lakinya botak kepalanya. Jarang pula aku lihat lelaki melayu berambut kerinting kecualilah mereka yang berketurunan Jawa, dapat dapat yang generasi pertama 'flown' from Java. Mungkin juga gene emaknya kuat. Berambut kerinting keturunan sebelah bapanya dahulu. Sekadar wondering cuma.

Selalunya bila seseorang itu berpenampilan berbeza dari kebanyakkan orang tentulah akan menjadi perhatian orang. Andailah dia bila besarnya nanti tabah dan mampu atasi ejekan dan something yang mungkin mengugat mempengaruhi keperibadian maka dia akan lebih berani hadapi realiti kehidupan. Tidak lemah berlumba, tidak patah semangat dan berusaha berikhtiar agar diri menjadi seseorang yang 'outstanding'.

Hidup ini keras dik.

No comments: