Monday, October 19, 2015

Surat 5

  21hb. Oktober,
 (21 Syawal 1429H)
Zaini Bin Ali                                                               

10A,                                                                                       
Jalan Bayan 7,
Taman Bukit Katil,
75450 Melaka.
06-268 7034
019-714 4868


Assalamualaikum!
Apakhabar En. Zaki disana. Semoga berada didalam situasi yang menceriakan disamping keluarga yang dikasihi.

Awatlah hang ni, menjelma setahun sekali aje. Ingatkan tak ingat/kenal lagi mamat kat Melaka ni. Tahun lalu tiada apa-apa contact samada dari pihak saudara maupun dari pihak aku sendiri. Al-maklumlah, masing-masing sibuk dengan tugasan masing-masing sehinggakan lupa sahabat karib yang setia menunggu khabar berita disini. Seingat aku le, surat yang latest sekali tu adalah bertarikh 21/09/2006 bersamaan 29 Syaaban 1427H. Aku taklah mahu membohongi diri aku sendiri memandangkan usia yang dahpun menjangkau ke angka 44 dah sekarang ni. Nak aku menulis pada kau, rasa-rasanya macam tak ada respond. Kekadang tu rasa terkilan jugalah. Orang sudi nak berkawan dengan kitalagi tak ataupun sebaliknya. So, untuk melayan masalah ni, aku sering mengulang-ulang baca surat yang pernah aku hantarkan kat En. Zuki. Apa silapnya, apa kurangnya. Mungkin ke ada yang menyinggung perasaan atau mengutuk En. Zuki ke, samada tersurat mahupun yang tersirat. Apapun aku menghargai ingatan saudara pada aku di Melaka(Bandaraya Bersejarah) eh eh, dah tukarlah …Melaka(Bandaraya Warisan Dunia).

Sebenarnya, sepanjang tahun lalu, 2007, berbagai dugaan dan cabaran yang harus aku tempuhi samada di tempat kerja mahupun berkenaan hal-hal kekeluargaan. Bebanan tugas ditempat kerja banyak menghambat waktu dan memerlukan tumpuan bagi memastikan segalanya berjalan mengikut jadual dan menepati target. Tambahan pula budak-budak lepasan sekolah yang menganggap kerja dibahagian retail ni hanya ‘temporary’ sebelum menyambung pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi. Pening kepala bila nak consult dengan bebudak sekolah ni yang tak commited terhadap kerja. Datang kerja ikut akta ‘ISA’……..ikut suka aku aje. Masih tak dapat menyesuaikan diri dialam pekerjaan dan masih terikut-ikut semasa dialam persekolahan lagi. Aku di Jusco ni kira-kiranya dah jadi seniorlah. Dah lebih 15 tahun aku ‘makan’ gaji dengan Jepun lahabau ni. Mungkin sampai pencen agaknya. Hanya takdir yang menentukan. Sebenarnya setiap apa yang kita lakukan adalah ketentuan-Nya jua. Mungkin, bagi diri akulah, dan tak semestinya sama dengan apa yang orang lain lalui. Sejak tamat belajar dan memasuki alam pekerjaan, bidang ‘marketing’ ni seboleh-bolehnya hendak aku elakkan. Tapi tak mampu. Sebenarnya, semasa berkira-kira hendak menyambung pelajaran dulu. Lepas SPM/STPM, dan dengan result yang cukup-cukup makan serta bandingkan kelayakan ‘minimum’ yang diperlukan untuk mengikuti setiap kursus tu maka hanya kursus BM51(Dip. In Marketing) ajelah yang aku mungkin layak untuk diterima. External course lagi pulak tu. Masa tu, adik aku dah setahun di ITM mengikuti kursus ‘Dip. In Building’. Rasa tercabarpun ada. Dan selebihnya adalah sejarah. Kalau tak, kaupun mungkin tak akan mengenali aku, orang Melaka yang berkhayal dalam dunianya sendiri.

Perkara keduanya adalah terdapat komplikasi semasa kelahiran anak aku yang ke-5 pada tanggal 13/03/2007. Tahap ‘sakit kuning’ adalah sangat tinggi dan kritikal. Ahmad Yaseer namanya, terpaksa dimasukkan ke ‘Child Intensive Care Unit’ untuk beberapa minggu bagi tujuan pemantaauan dan pemeriksaan rapi. Akibatnya, darah banyak diperlukan dan digunakan bagimenstabilkan keadaan dirinya. Kesan dari semua ni, anggota tangannya dikatakan tidak normal. Refleksinya lambat. Tapi kini setelah usianya menjangkau setahun 7 bulan, keadaannya beransur pulih dan normal. Tumpuan terhadap keluarga amatlah penting juga memandangkan ianya suatu ‘investment’ yang menguntungkan sekiranya setiap manusia itu tahu menilainya. Follow-up dengan doctor pakar dipatuhi. Kalau tak ikut nanti, masalah pulak. So, banyak masa diuntukkan bagi memastikan si Yaseer ni in good condition as well as in good shape sesuai dengan perkembangan dirinya. Apapun, Allah swt. Maha mengetahui, maha adil keatas hamba- hambanya. Dugaan perlu dihadapi dan ditempuhi dengan tabah.

Tahun lalu juga banyak membuatkan aku lebih bermonolog memandangkan Malaysia seperti dilanda tsunami dalam era IT ni. Dulu kitapun taak pernah mengenali ‘blog’. La ni begitu mudah untuk membuat ‘blog’. Beberapa minit saja dah siap. Apa yang pasti, aktiviti penullisan aku ni, semacam menerima booster pula. Melonjakkan aku untuk aktif menulis. Sebenarnya, aku ada membuat buku catatan harian aku sejak dialam persekolahan lagi. Semuanya bermula ketika aku bersekolah menengah. Menulis pengalaman hidup buat tatapan sendiri aje. Mana yang tak sempat tulis panjang-panjang, aku buat drafnya aje. Mungkin bila ada kelapangan, aku akan rujuk dan tulislah. Banyak coretan aku dari sekitar tahun 80an sejingga kini tersimpan kemas. Berbuku-buku dan berfail-fail aku susun dalam almari. Tapi hakikatnya, banyak yang terbengkalai dari yabg telah aku siapkan. Nak menulis perlukan masa yang sesuai dan dalam keadaan yang tak terburu-buru. Banyak ruangan blog yang aku layari, terutamanya omputeh, menulis bila depa dah pencen. Tak ada apa keja nak buat …bolehlah. Gaya penulisan mereka dan tatabahasa yang digunakan aku perhati tengok dan cuba disesuaikan dengan konteks aku pulak. Begitu juga dengan penulis blog tempatan. Selain dari topic yang dibicarakan, aku juga melihat bagaimana depa mengarang dan cuba aku adaptasikan dalam penulisan aku pula. Kekadang tu sampai aku obsess sehinggakan kalau tak melayari blog terasa macam ada kekurangan pula pad hari tu. Yang seronoknya, melalui penulisan blog ni, kita tak perlu cetak buku, baru orang boleh baca tulisan kita….itupun kalau mahu baca, kita cuma perlu uploadkan article dan tersedia untuk dibaca oleh surfer yang happen to visit our blog. Itu aje. Mudah dan murah dan tak perlu masa yang panjang untuk diibaca oleh public. Kegilaan terhadap blog ni sampaikan hasrat aku untuk menghasilkan ‘auto-biography’ aku sendiri dah sedikit off-track. Masih berjalan dan msih diperingkat awal lagi dalam mengumpul dan sorting tulisan mengikut urutan masa sehingga kini.

Mengenai diri En. Zuki pula, aku walaupun mengenali saudara sejak di ITM dulu tu hanyalah sekadar rakan coursemate aje. Maaflah tak mengenali saudara secara mendalam. Apapun pengalaman bersama saudara walaupun sekadar teman sepengajian membuatkan perjalanan hidup aku yang tak panjang mana ni cukup bervariasi gitu. Tak berani nak komen lebih-lebih, nanti ada lak yang merajuk nanti.

Teringat aku semasa aku bekerja di ‘Hankyu Jaya’ di Chow Kit do awal 90-an dulu. Ada seorang management trainee tu, namanya lupa lak dan kalau tak silap akulah, mirda kea tau midah ke. Mungkin dia dapat rasai kelainan aku dari sales assistant yang lain. Pernah sekali tu dia dating kat meja semasa tengah makan tengahari di kawasan gerai berhampiran dan kamipun makanlah bersama-sama. Borak punya borak, tahulah aku yang dia berkelulusan ijazah dibidang ‘finance’ dari US(New York). Dan masa dia soal balas aku balik, akupun tercakaplah yang aku hanya berkelulusan diploma keluaran dari ITM. So, kamipun rapatlah sebagai rakan sekerja. Dia di bahagian admin., manakala aku hanyalah sales assistant dibahagian canned food. Sebagai perangsang buat sahabat yang kurang bernasib baik masa tu atau mungkin juga sebagai pemujuk hati yang tengah tak tentu arah masa tu, dia berikan aku sesalinan ‘puisi’ dari koleksi peribadinya pada aku. Memento kenangan semasa di Hankyu Jaya tu aku simpan baik-baik sebagai dokumen yang membuktikan yang aku pernah berada disana dan turut aku kongsikan bersama saudara Zuki untuk iktibar atau sekadar info aje. Rujuk ‘A People Place’.

Kini perception aku terhadap hidup dan kehidupan turut berubah sesuai dengan pertambahan umur serta onak hidup yang telah aku injaki setakat kini. Dan semasa aku surfing laman blog siapatah, aku tertarik dengan poem bertajuk ‘What is Life’. Juga turut aku kongsikan bersama saudara. Walaupun kita semakin berusia walaupun tak mahu mengakui dah tua, rasa-rasanya belum  terlambatpun untuk menyedari hakikat hidup dan kehidupan. Buatlah yang terbaik untuk diri sendiri.

Kalau bercita-cita untuk menulis, aku lampirkan juga article ‘Pabila ‘semangat’ berbicara untuk memotivasikan anda untuk merakamkan peristiwa kehidupan peribadi anda. Juga tatapilah nukilan rasa aku yang aku uploadkan dalam blog aku. Segan juga untuk ditatapi umum. Tapi, itulah teknologi semakin pantas dan cepat untuk seseorang mengetahui hal-hal disekeliling mereka. Baik buruk sendirilah mau ingat.


Yang benar,

………………
         
(Zaini Bin Ali)

No comments: