Sunday, September 20, 2015

Importance of Arabic Language

Artikel ini aku uploadkan dari coretan yang dibuat pada Isnin, 28/05/2012.

Sebenarnya, aku telah memulai self-study sejak dari awal tahun 2010 lagi. Andai kata aku mengikutinya dari awal dengan penuh disiplin, maka dalam tempoh 7 bulan sahaja aku sudah seharusnya menamatkan ketiga-tiga buku kursus yang dikelolakan oleh Br. Asif Meherali. Ya, 7 bulan adalah jaminan Br. Asif. Kenyataannya aku masih belum khatam lagi hingga ke saat ini. Hari ini sudahpun, 20/09/2015. Aku masih lagi mengulang-ulang mengukuhkan pemahaman untuk dua buku pertama karangan Shaykh Dr. V. Abdur Raheem, dari tiga buku untuk keseluruhan kursus yang dianjurkan oleh the Institute of 'the Language of the Quran'. Buku ketiga yang telahpun sampai ke bab ke-10 terpaksa aku berhenti dahulu. Revert balik kebelakang. Untungnya aku dapat mengingati semula konsep-konsep yang mudah benar terlupa. Bila kerap mengulang maka makin yakin pula dan bersemangat lagi hendak menyempurnakan pembelajaran self-study ini. Tiada bayaran dikenakan, tiada masa dihadkan, tiada sesiapa menghalangi malahan terpulanglah pada diri untuk melakukan, tiadanya paksaan dan lebih kepada kerelaan untuk mengetahui akan apa yang selama ini patut dan harus diketahui.

Apa yang dinyatakan oleh pihak Institute speaks for itself. Maka terpulanglah pada pembaca untuk mengiakan mahupun menidakkan.  

Welcome...
to the Institute of the Language of the Quran, based in Toronto, Canada.
Why should I learn arabic?
As Muslims we have no choice but to learn the Language of the Qur’an.
Why?
BECAUSE ALLAH CHOSE THE ARABIC LANGUAGE TO CARRY HIS FINAL MESSAGE TO ALL MANKIND
The Qur’an contains the exact words which Allah revealed to our beloved prophet-pbuh and the exact words which the Prophet recited. Nothing added or deleted.
The “Qur’an” is
 NOT the “Qur’an” if it is not in the Arabic Language; otherwise it is a mere translation.
As a Muslims we are obligated to recite the Qur’an in Arabic EVERY SINGLE DAY.
Our
 SALAAH is in the Arabic Language.We cannot have khushoo and khuzoo in our Salaah until and unless we understand what we are saying in our Salaah. 
The Language of the Qur’an is a Miracle.
THAT MIRACLE
 will never touch our hearts unless we learn and know the Language of the Qur’an. 
How can the Qur’an guide me and how can I ponder over it and implement the Guidance of the Qur’an in my daily life if I do not understand the Language of the Qur’an!
This ARABIC LANGUAGE COURSE will provide you the knowledge to understand the Qur’an in its
 ORIGINAL MATN (original Arabic Text).Our first priority in this course will be to understand the Language of the Qur’an and then InshaAllah the speaking part of it will come gradually.
Please remember if you are dedicated, serious and hardworking, you will achieve something most beautiful and rewarding in your life (i.e. the understanding of the Qur’an
 directly when you recite it or when the recitation is heard).The beauty, the Eloquence, the Miracle and the Divine Wisdom of the Qur’an will penetrate the innermost depth of your heart and you will experience the joy and happiness which cannot be expressed but can only be felt in the Believer’s Heart.So get ready to work hard to learn the Language of the Qur’an.

Segala perkara yang dinyatakan ini memang sukar untuk sesiapa menafikannya. Hanya orang-orang yang mampu dan boleh memikirkan dengan sesungguhnya akan meyakini akan kebenaran statement yang telah dibuat oleh pihak  'Institute of the Language of the Quran' di Toronto, Canada sana tu. Terkadang pula bagi kita orang Melayu yang mengaku dan berbangga beragama Islam tapi ramai pula yang kurang pergertian tentang Islam apatah lagi untuk mendalami hal-hal keagamaan amat mendukacitakan dan memalukan. Sebuah negara yang Muslimnya minoriti tapi mempunyai approach yang kedepan dari negara-negara yang bermajoritikan umat Islam sebenarnya memberi manfaat berguna pada penduduk dunia yang menggunakan teknologi terkini untuk umat dunia sejagat. 

Telah lama aku mencari program bahasa arab yang sesuai dengan tahap pendidikan dan kemampuan yang dimiliki serta suited pula dengan kekangan masa yang dihadapi. Seboleh mungkin aku inginkan didalam BM. Namun kebanyakkan kursus yang dianjurkan oleh 'local web' mengharuskan seseorang untuk membeli e-book mereka terlebih dahulu. Jikalau tidak mahu mendaftar maka seseorang tidak bolehlah mengikuti kursus didalam talian sepertimana yang diwar-warkan beserta dengan 'resume' orang yang telah mempelajarinya. Bukan satu web-site tapi hampir keseluruhan menuntut kita membayar sebelum dibekalkan dengan e-book disamping mengikutinya tutorial secara on-line.

Terima kasih sebenarnya pada teknologi yang memungkinkan apa yang selama ini sesuatu yang mustahil menjadi suatu realiti. Bosan dengan laman web tempatan yang lebih kepada komersial tentang bahasa arab, maka aku beralihlah pencarian di 'laut dalam' pula. Nahhh kau, berlambak kursus tentang bahasa arab boleh diikuti. Bukan satu bukan dua malah berbagai-bagai peringkat pembelajaran disediakan. Pilihlah mana yang suka dan mana yang serasi dengan taraf pendidikan seseorang. Bagi yang sudah mengetahui asas dicadangkan pula mengikuti program yang banyak untuk setiap category pengetahuan bahasa arab masing-masing. Bagi yang hendak belajar dari mula yakni tiada asas dan tidak tahu hurufpun ada program khusus untuk mereka. Apa yang bagusnya selain dari program berbayar, ada banyak lagi yang dikendalikan oleh badan NGO yang tidak menuntut sebarang bayaran. 


Program kendalian Institute of the Language of the Quran yang aku pilih dari banyaknya program bahasa arab yang berada di internet adalah kerana ianya serasi dengan aku. Malah boleh dikatakan punyai teknik pembelajaran yang serba serbinya menepati dan lengkap. Selain dari tiga buku pembelajaran yang boleh dimuat-turunkan, terdapat juga supplement books untuk menghuraikan segala konsep dengan lebih detail lagi. Setiap latihan yang diberikan tersedia pula standard jawaban yang juga boleh dimuat-turunkan. Yang lebih menariknya video pembelajaran boleh diulang-tonton seberapa kerap yang dimahukan tersedia untuk didownloadkan juga. Lengkap, memang cukup lengkap bagi sesiapa yang ada asas untuk mengikutinya dengan gigih serta bersungguh memantapkan pengetahuan bahasa arab asas sekurang-kurangnya. Untuk lebih serius lagi perlulah berguru dengan pakar yang bertauliah. 

Semoga dengan kehadiran program ini setidak-tidaknya dapat jugalah membantu insan yang tidak berkemampuan tapi bersemangat ingin memahirkan asas bahasa arab masing-masing kearah memahami sekurang-kurangnya akan apa yang dilafazkan saban hari terutamanya ayat-ayat lazim didalam sembahyang.

Insya-Allah, kita tidak akan terhenti setakat memahaminya sahaja malah kita haruslah pula mempraktikkan akan segala arahan, menghindari akan segala tegahan dan sebaik-mungkin melaksanakan akan segala anjuran demi kelangsungan hidup didunia ini sampailah keakhirat sana nanti. Al-Quran yang menjadi kitab induk didalam menyusun-atur kehidupan manusia seharusnya menjadi pegangan umat manusia keseluruhannya. Lihatlah disekeliling kita, walaupun ramai yang mahir berbahasa arab dan membaca al-quran dengan begitu lancarpun belum pasti lagi dirinya mampu melaksanakan akan segala apa yang dibacanya. Orang arab sendiripun walaupun bahasa pertuturan harian mereka adalah bahasa arab, realiti sebahagian mereka banyak yang 'lari' dan ada yang bercanggah dengan apa yang dibacanya akan al-quran. 

Hakikatnya golongan yang faham akan apa yang dibaca perlulah pula akur dengan melaksanakan apa yang seharusnya dilaksanakan dan menegah diri dari hal yang ditegahkan. Ini baru perubahan kepada diri sendiri. Ujian peringkat pertama lagi jika gagal mana mungkin untuk kita mentarbiah orang lain pula. Mantapkan kemampuan dahulu sebelum memandai membetulkan orang lain. Pernah sebelum ini aku menanyakan Pakcik Google akan buku apakah yang kerap dan ramai pembacanya tapi kurang difahami sebagaimana ianya patut difahami. Amat memeranjatkan. Jawaban yang teratas sekali adalah al-quran. Maka tugas utama setiap muslim selain membacanya saban hari, harus jugalah memahami, mempraktikkan, serta mengajari orang lain sehinggalah semua umat manusia mencapai literasi al-quran 100%. Mustahil bagi orang yang tiada keyakinan tapi tidak buat mereka yang istiqamah dan bersungguh-sungguh.

Wau'lahualam.

No comments: