Friday, September 15, 2023

Mahu dengan tidak...ajer

Mengakhiri mengulang memahamkan  akan topik harfu jarr(HoJ) yakni  penggunaan kata sendi bergabung dengan kata kerja juga dengan gantinama diri(pronoun), aku ambil sedikit masa menukilkan sesuatu yang berkaitan. Jumaat hari ini aku ambil cuti ganti untuk Raya Haji. Luangkan sedikit masa sebelah petang untuk aku memantapkan diri dengan penguasaan bahasa arab yang kalau tidak diulang ulang akan cepatnya kelupaan mendatang. 

Cepat sahaja aku copy & paste ke dalam blog aku ini akan table yang telah disusun oleh tutor Ustadz Muhammad Arjan Ali dari e-booknya, 'Learn Quran Easy than English'. Usaha 'jariah'-nya ini berpengkalan di UK sudah lama dan aku cuma beli e-booknya ini pada August lalu. Itupun pada harga promo at 9.50 dari harga asal 15.50.

Terpanggil aku untuk merenunginya bilamana rujukan yang di-compile-nya akan kekerapan harfu ini muncul didalam kitab al-quran memudahkan memahaminya. Dari banyaknya kedapatan harfu dalam bahasa arab ini, hanyalah 11 sahaja yang perlu diingatkan dan diulang bacanya setiap kali kita membaca al-quran. 

There are 17 prepositions (Harf of Jarr حرف جر) in the Arabic language, 11 of them are used around 13,000 times in the Quran. These are among the most often repeated words in Al-Quran therefore they are essential for us to master. The Quran (standard Mushaf) has 600 pages each page with 15 lines, that means the standard Mushaf has 9,000 lines. That means you will find (on the average) at least one or two on every line of Quran. In lesson 07 we studied the 5 of the prepositions huruf of jarr: ب، ت، ك، ل، و In this lesson 08, we will study the remaining six huruf - مِنْ، فِيْ، عَنْ، عَلى، حَتى، إِلَى [#08-P2] -- Any ISM اسم that comes after a preposition (Harf of Jarr حرف جر) will always be in the Jarr status. There is no exception to this. The murakkab made up of prepositions (Harf of Jarr حرف جر) plus the ISM that comes after it is called - 'Murakkab Jarri' مُرَكَّب جاري or 'Jarr wa Majroor' جَارّ وَ مَجْرُوْر

Sejujurnya, aku agak lekit untuk membaca sebelum ini. Selari dengan peningkatan usia yang kian ke penghujungnya dan seingat akulah, kemestian untuk aku membaca sekurang kurangnya 2 muka sepagian telah aku praktiskan beberapa tahun kebelakangan ini. Biarpun tidak sepantas dan semahir sepertimana mereka yang 'pandai' al-quran, aku tidak harus mengalah malah perlu istiqamah berdikit dikit.

Betul, masa yang ada terluang dan masih diberi kesempatan olehNya perlu aku manfaatkan. Orang lain biarlah mereka sibuk dengan urusan mereka. Memasing punyai jalur perjalanan kehidupan yang berbeza. Seminggu dua ini heboh diperkata orang di socmed akan kekurangan beras tempatan dari pasaran. Pihak peniaga, bagi menampakkan kualitinya cerita yang tersebar, boss Mydin dan Speeedmart 99 melahirkan kehairanan akan kuantiti yang dipesan dari pemborong beras merosot kepada 20% sahaja jumlah yang diterima akan beras 'tempatan'. Apa isunya, dapat diagakkan tentulah berkisar tentang harga jualan dan pemantauan kerajaan berdepan 'kartel' beras yang digembar gemburkan.

Viral akan kemanakah hilangnya beras tempatan yang disubsidikan kerajaan. Dikhabarkan beras tempatan menampung keperluan negara sebanyak 60%. Beras diimport dengan pelbagai jenis memenuhi 40% lagi. Anihnya pula, beras 'import' makin mencanak naik dan memenuhi ruang peragaan di premis mereka. Begitu jugalah dengan barangan asas yang lain. Hampir semuanya naik. Akibanya harga barangan yang siap diproses atau dikenali sebagai barangan hiliran turut sama sibuk naik. Alasan paling sempoi yang diberi pengusaha peniaga adalah kos barang pembuatan telah naik maka terpaksalah menaikkan harga jualan bagi memastikan perniagaan tidak alami kerugian. Itu rational yang diberi peniaga. Nampak gayanya customers are always at the losing end. Makna kata terpaksalah pelanggan yang menanggung bebanan.

Berbeza berbanding dengan 'janji' Allah swt akan perniagaan yang menguntungkan manusia seluruhnya. Boleh rujuk rencana ini, berniaga-dengan-allah untuk percambahan minda. Antara mahu dengan tidak sahaja dan biarpun telah dimaklumkan diperingatkan beserta dengan contoh contohnya sekali namun penerimaan seseorang itu amat sukar untuk aku mengerrtikan.

Kekadang kita merasakan yang kitalah orangnya yang paling patut sedangkan disisiNya masih jauh untuk capai tahap piawaian. Jiwa kita masih jiwa 'berniaga' katanya. Setiap sesuatu yang dibuat mahukan 'keuntungan'. Bila tiadanya apa apa imbuhan, sanggup memandang sepi sahaja tanpa berfikir sejenak. Contoh terbaik rasanya adalah betapa menunggu nunggu dan minta diperpanjangkan usia agar dapat alami penangan 'malam al-qadr' yang beribadat pada malam itu bersamaan dengan 1000 bulan pada 10 malam terakhir dari bulan ke-sembilan umat islam.

Pahala satu huruf

Istiqamahlah diri mengharungi cabaran kehidupan ini. Biarpun begitu urusan yang utama perlu kejap dipegang dibuat sementara nyawa dikandung badan.







No comments: