Saturday, November 5, 2016

Ganti Nama, Pronoun or الضميرُ

04 NOVEMBER 2016, 21:35
Memahirkan diri serta membiasakan diri dengan gantinama yang digunakan didalam alquran akan membolehkan kita tahu dan faham dengan lebih jelas dan tepat akan sesuatu ayat yang dibaca. Perkara yang sengaja dihighlightkan ini penting untuk diketahui diperingkat awal lagi memandangkan ianya memudahkan proses pembelajaran dan seterusnya penghafalan. Bila kita memudahkan sesuatu pastinya secara semulajadinya keyakinan diri akan meningkat dan minat serta kesungguhan akan lebih terserlah. Begitupun disiplin diri didalam proses belajar dan senantiasa istiqamah akan membantu mempercepatkan membiasa serta membudayakan membaca alquran. Normal bagi seseorang akan mengulang-ulang perkara yang biasa serta selesa dilakukan.


Bagi menguji kemampuan adalah lebih baik kita meneliti serta menganalisakan ayat alquran ini dari sudut tatabahasanya serta fahami struktur ayat. Tafsiran ayat mungkin serta harus dirujuki kepada mereka yang lebih maklum mengenainya. Apapun secara dasarnya kita perlu mengetahui asas bahasa arab. Kalau kita teliti baik-baik, alquran bukanlah seperti buku ilmiah. Susunan ayatnya lebih kepada memberitahu, menerangkan, memikirkan serta mengagongkanNya disepanjang kehidupan ini. Manakala buku-buku ilmiah lebih kepada pernyataan umum yang terhad jangkauan akal pengarangnya serta bergantung pada masa bila dia mencatatnya. Bukankah Dia yang mengajari Nabi kita akan sesuatu untuk kita semua rujuk dan amalkan. Maka kata gantinama yang bersesuaian perlu digunakan bagi menerangkan sesuatu. Malah kekerapan penggunaan kata ganti nama ke-dua lebih banyak dari ganti nama ke-tiga apatah lagi pertama. Penyusunan sedemikian membolehkan sesiapa yang membaca terasa seolah-olah Allah swt sedang 'berdailog' dengan si pembaca sepertimana dengan perutusan kepada junjungan besar kita via Malaikat Jibrail.

Pertama adalah kata ganti nama diri @ personal. Dikenali sebagai المنفصلة. Dari 14 kata ganti diri cuma 6 inilah yang kerap digunakan, .هُوَ،هُمْ،انْتَ،انٓتُمْ،انَا،نَحْنُ . Kemajuan teknologi yang kita nikmati kini amat memudahkan. Orang yang lebih awal dari kita telah pergunakan untuk kebaikan bersama. Sebelum ini, dalam entri terdahulu, serta semua orangpun sudah mengetahui akan jumlah ayat, akan jumlah surah serta jumlah juz yang terkandung dalam alquran. Berkat usaha yang dilakukan, kita kini dimaklumkan yang 6 kata ganti diri ini telah disebutkan sebanyak 1295 kali. Banyak lagi soalan-soalan yang trivia yang mungkin kita cuba tanyai sudahpun terjawab lebih awal lagi sebelum kita terfikir untuk menanyai.

Untuk lebih jelas, diperturunkan dalam bentuk 'table'.

6 kata ganti diri yang kena familiar


Merujuk kepada kata ganti diri ketiga iaitu, dia atau 'he' iaitu هو dan mereka ataupun 'they' iaitu هُمْ, maka kedudukannya didalam ayat adalah dipermulaan. Dalam tatabahasa dikenali sebagai subject or arabnya, مُبْتَدَاٌ . Predicate dan subject pula membentuk satu ayat yang sempurna. Predicate, arabnya, dikenali sebagai خَبَرٌ . Banyaklah perkara yang akan mempengaruhi structure ayat sedemikian yang dikenali pula as nominal sentence. Iaitu ayat yang dimulai oleh noun/pronoun dan arabnya, adalah الْجُمْلَةُ الاَسْمِيّةُ .

Untuk lebih mudah lagi, ganti nama diri ke-dua pula, kamu or 'you' iaitu انٓتَ dan jamaknya kamu semua/mereka atau you all/they adalah انْتُمْ . Juga being governed by kata kerja yang hadir selepasnya. Bila sudah expert, secara naturalnya kita akan tahu siapa yang berkata dan siapa pula yang menerima.

Kata ganti nama diri pertama, aku/saya or 'I', arabnya adalah انَا . Manakala kalau ramai yang berkata, kami or 'we' disebut pula نَحْنُ .

Penggunaan ke-enam-enam kata ganti nama personal ini boleh ditelitikan menerusi table dibawah.

Telitikannya baik-baik

Kalau ganti nama itu satu or singular, maka kata nama di predikatepun merujuk kepada satu. Bila digunakan ganti nama jamak or plural, automatically, kata nama didalam predicate mestilah juga dalam bentuk 'plural'.

Tidak sabar rasanya hendak menatapnya sendiri akan hal ini yang terkandung ribuan tahunnya tersedia untuk kita semua terokai serta praktikkan dalam kehidupan. Formasi paling ringkas adalah subject and predicatenya adalah juga satu perkataan.
Contoh mudah, الكِتَابُ جَدِيْدٌ
Bentuk kedua yang akan kita temui dimana predikatnya dalam bentuk frasa. Inggerisnya, prepositional phrase or حَرْفُ جَرٍ
Misalnya, الكِتَابُ على المَكٓتَبِ
Format ketiga adalah adverbial phrase. Selepas noun/pronoun(one word) as subject or مُبْتَدَأٌ  , akan dituruti oleh adverb atau kata penerangan. Antaranya, تَحْتَ، امَامَ، جَلْفَ و بَيْنَ .
Seperti, الكِتَابُ تحْتَ الكُرْسيّ
Kerap juga akan ditemui dalam formasi verbal sentence or الجُمْلَةُ الفعْليةُ
Contohnya, ِحامِدٌ ذَهَبَ الى المَسْجِد
Pattern kelima yang biasa juga akan terjumpa dimana predikatnya adalah juga nominal sentence. Maknanya, nominal sentence dalam nominal sentence.


Sentiasa peka dan meneliti dengan penuh perhatian akan kedudukan subject serta bentuk predikat yang mengiringinya pastinya akan memudahkan pemahaman struktur ayat. Begitupun dalam pada merangkak-rangkak membaca lambat laun nanti kita akan lancar membaca dan ditambah pula mampu memahami apa yang dibaca. Bila grammar sudah mantap, makna setiap kata nama, kata kerja, kata sifat dan kata penerangan(adverb) bahasa arab harus dihafali maknanya. Kata sendi dan kata penghubung yang tidak seberapa jumlahnya tentulah kacang sahajakan untuk mengingatinya. Semenangnya benar kata peribahasa kita, 'alah bisa tegal biasa'. Bila kita sudah alah pada bisa, secara semulajadinya ketegalan yang dialami akan menjadi sesuatu perkara yang biasa-biasa sahaja.

Sudah lali atau hendak nampak canggih, dah immune.

No comments: