Thursday, December 31, 2015

Rancangan khas...

17 DECEMBER 2015, 18:25

Jam sudah menghampiri ke 3:00 petang. Makanpun belum lagi ni. Tetiba ring-tone 'A. Ramlie - Terpikat' dari phone orang rumah yang sedang memasak berbunyi,'... ingin ku katakan... ingin ku jelaskan... rahsia terpendam dihatiku... tapi silu menyatakan...'. Obsess sungguh dengan lelagu A. Ramlie, aku membuat komen selari. Sehabis berbual di cellphone-nya itu, dia memaklumkan pihak sekolah menyuruhi datang mengambil surat kemasukan ke 'Rancangan Khas' dipejabat. 'Makan dulu, makan dulu... itu nanti abang uruskan' pantas sahaja aku memotong cakapnya. Macammana pula pihak sekolah boleh contact edah, aku pula menyoalnya kembali. Menurutnya lagi, ada satu hari, si Yusree membawa pulang borang untuk ibubapa mengisi butiran yang dikehendaki oleh pihak sekolah. 'Masa tu, ayah terlupa hendak isikan', katanya mengingatkan. Bila bebudak ada bersama, sebutan 'ayah' terpaksa dan perlu digunakan tapi kekadang terlepas juga 'abang'. Dulunya masa 'perkakas' masih kecil lagi dan tidak mengerti mungkin, sering juga mereka memanggil aku dengan sebutan 'abang' yang janggal dipendengaran. Mungkin juga selepas mama-nya berpesan dan mengingatkan mereka barulah selepas itu memanggil 'ayah'. Sekarang ini andai diaddresskan 'abang', bebudakpun sudah boleh menerimanya dan tidak mengelirukan lagi. Apapun, ayah ke atau abang ke yang diucapkan kini, ikut mana sempat, ianya bukan isu lagi.


A. Ramlie - Terpikat

Bila boleh makan ni..., gesaku dari ruang tamu sambil melihat whatapps dari grup rakan sekolah. 'Sudah hendak siap bang...,' laungnya dari dapur. Masa lepas mandi pagi, terperasankan beras basmathi ada setengah bag lagi. Cadangkan kat orang rumah buatkan 'nasi biryani' tengahhari nanti. Belikan apa yang kurang dikedai 'depan' untuk bahan perlunya selepas bersarapankan 'kodok' ikan bilis bercicahkan sos dan wedges pedas yang bebudak gemari. Semasa bersarapan itu, memang berselera mereka dan sebagai ayah puas rasanya melihat mereka berlima bersama bersarapan. Moment seperti ini jarang kedapatan. Hanyalah ketika cuti sekolah sahaja dapat berkumpul dan berbual santai bersama. Dalam pada melayan perasaan yang merasakan diri semakin meningkat usia ini(... apa pulak..., kan ke sudah memang tua dah kini... perasan muda le tu) tetiba sahaja terdengar orang memberi 'salam'. Seraya menjawab, aku bingkas bangun membuka pintu. Abang Yan datang dengan adiknya Wawa, sampai dari Shah Alam. Wah... langkah kanan ni, maklumku pada dua beradik ini. Pak Uda baru hendak makan ni... nasi biryani lagi. Gembira rasanya dapat menjamu anak buah yang datang dari jauh. Dirasakan jauh tapi hanya memerlukan sejam setengah sahaja untuk sampai. Zaman sudah berubah. Perjalanan semakin singkat dengan berkereta cuma. Jaringan jalan yang semakin menyelesakan malah memudahkan. Jauhnya perjalanan biasanya meletihkan tapi mereka berdua sampai ke rumah Pak Uda-nya ceria sahaja.

Rezeki orang tidak siapapun yang tahu tapi kita akan jelas memahaminya bila sesuatu itu telah terjadi. Seminggu sebelumnya, hari Ahad, Lina dengan Kak Long datang berkunjung. Menjemput beradab sanak saudara diMelaka ke majlis kahwin Lina pada awal Januari nanti. Bila ditanyai pasal ayahnya, jawab yang biasa didengar,'Ayah busy... bawak teksi... tak dapat cuti...', kata Lina berlawak. Masa itu 'pengantin' hendak sangat merasa ayam masak merah macam masa mak uda-nya buat masa majlis nikah Wawa pada pertengahan Disember 2014 lalu. Tapi menu tengahhari ketika itu adalah asam pedas ikan parang yang memangnya favourite aku. Mak Uda-nya pula rasa bersalah sebab tiada ayam di-fridge ketika itu. Itulah siapa boleh sangka. Orang lain yang hendak tapi orang lain pula yang dapat. Ini semua ketentuanNya. Kita sebenarnya tidak berdaya menentukan jadi atau tidaknya sesuatu itu. Niat hendak ke sekolah terpaksalah dibatalkan. Leka melayan anak buah sampai waktupun sudah lewat menghampiri asar pula.

Selepas anak buah bergerak pergi ke destinasi tujuan di Melaka, aku bersegeralah menyiapkan diri untuk bersembahyang Asar pula. Terasa cepat dan pantasnya masa berlalu. Orang rumah pula sedang leka membasuh pinggan didapur. Terpaksalah aku phyco memujuk dengan memaklumkan yang awal pagi esok akan kesekolah mengambil surat tawaran ke 'Rancangan Khas' itu dan kemudiannya terus ke SMK Bukit Katil membatalkan pendaftaran. Dia tertawa kecil bila aku membuat aksi spontan dengan mengajukkan cakap Pak Maon ketika adegannya hendak keluar mendengar ceramah kononnya.

Apapun, perkara sudahpun diketahui. Plan B sudah dimaklumkan. Sebelum pemberitahuan ke 'Rancangan Khas' risau jugalah diri ini. Alasannya, aku lambat membuat permohonan ke SBP yang tarikh tutupnya dua minggu awal dari tarikh keputusan UPSR dikeluarkan. Puncanya adalah kerana aku tidak terlalu meyakini yang si Yusree akan mampu mendapat 5A walaupun keputusan percubaan terakhirnya dia mendapat 5A. Over confidence boleh mematikan semangat. Aku tidaklah mahu melawan kehendakNya andai yang dicita dan diimpikan tidak menjadi. Jauh lagilah hendak pertikaikan kenapa anak aku hanya setakat itu sahaja atau lebih parah lagi persoalkan kejamnya 'takdir' yang ditimpakan seolah-olah tidak redha atas apa yang berlaku. Terlebihpun salah dan buat sambil lewa dan tidak kisah pula lagi tidak betul. Berusaha dan berikhtiar adalah tugas kita tapi hasil dan kesannya, kita pulanglah kepada KebijaksaanNya menentukan.

Sejujurnya matlamat ke MRSM adalah impian aku yang tidak kesampaian. Hampir 40 tahun ianya masih dipendamkan. Aku menduduki Penilaian Darjah Lima pada tahun 1975. Anak aku pula mengambil UPSR diketika berdarjah Enam yang setara pentingnya pada tahun ini. Harapan yang telah lama padam rasanya seolah-olah menghadirkan kembali harapan yang lama sudah dilupakan. Semoga dia mampu menyambung impian aku ke MRSM. Sekali lagi perlu aku akui dan terpaksa aku redhai andai kali inipun berakhir dengan kegagalan. Peluang hanya datang sekali. Tapi 'second chance' yang kini aku hadapi rasanya tidak sanggup untuk aku lepasinya begitu sahaja. Segala usaha telah aku lakukan. Satu-satunya permohonan adalah ke MRSM. Tiada tempat lain dihati seolah-olah aku telah 'locked target'.

Andai kata Plan A gagal, harap-harap Plan B beroleh...

No comments: