Thursday, December 31, 2015

Bertemu Tuan Pengetua

06 DECEMBER 2015, 12:19

Samada aku silap dengar atau dia yang silap sebut, hujung-hujungnya aku yang terkena. Màsa pagi minggu yang lalu, aku berkunjung ke gerai roti 'Pakcik Din' bak kata anak aku yang bongsu tu, tokey memaklumkan akan bercuti bulan 12 ke Kelantan menghadiri konvo anaknya. Masa bertemu ketika itu dan bila dekat menghampirinya, dia pantas bertanyakan, 'Semalam... pergi rumah latif bomba di bukit kecil?. Tidak ... pantas juga aku menjawabnya selepas sapaan salamnya aku balas. Aku nyatakan waktu itu yang Sabtu semalamnya aku bekerja. Kalau tidak memang berkesempatan berkunjung kerumahnya. Aku maklumkan juga yang kerja dibahagian 'retail' ni, susah hendak bercuti masa weekend. Kena plan betul-betul untuk bulan mendatang. Sebab itulah mana yang sempat aku akan hadir dan mana yang tidak tu bukan rezeki akulah hendak bertemu.

Masa sembang dengan Tuan Kamarudin ni, tangannya pantas menepek, menebar dan dimasa yang sama juga mencanai roti dikuali bersebelahan. Terpancar kemahiran hidup yang dipelajari dan diperolehinya masa mula mendapatkan identiti diusia mudanya dahulu. Ini pengakuannya bila dia benar-benar ingin memajukan diri setelah berputus harap merantau ke KL dan hala tujunya semacam kabur sahaja dimasa bujangnya dahulu. Ternyata, langkahan yang diambil biarpun perit diawalnya kini telah sekian lama membuahkan hasil dan selesa hidupnya. Bak kata pepatah lama, kalau tidak dipecahkan ruyung masakan dapat sagunya. Berkat kesungguhan serta kegigihan meniti, melayan, menempuh, menyerap dan bertindakbalas dengan rentak dan ragam kehidupan, akhirnya kehidupannya pada pandangan mata kasarku amat menyelesakan. Berita kejayaannya dapat dihidu satu persatu setiap kali menghampiri 'office'-nya berborak berbual sesama sementara orang rumah membuat pembayaran. Sebelum-sebelumnya dia seronok memaklumkan 'outing' bersama keluarga ke Penang seminggu lamanya dan ke Indonesia, Bali le, Bandung le atau kawasan peranginan di Sumatera juga hampir seminggu setiap destinasi katanya. 'Sayang tiket sudah tempah, rugi rasanya kalau batalkan', emphasizednya lagi bila aku tanyakan gerainya bertutup semasa singgah untuk bersarapan. Kali ini dan terkini dia sekeluarga ke Krabi pula. 'Wow, seronok tu...', komen spontan aku membuatkannya seperti tersenyum puas sambil tangannya pantas beraksi. Mungkinkah apa yang aku saksikan dan cerita yang didengari dari mulutnya sendiri ini dan setelah 'dihadamkan' menepati slogan, 'Usaha tangga Kejayaan'. Namun hal ini belum boleh cakap habis. Kita merancang dan hanya Dia sahajalah Yang Maha Mengetahui akan segala-galanya.

Apapun, sebaik sahaja sampai di Duyung pagi ini, aku menyuruh orang rumah dan batu penimbangnya yang senantiasa mengekor masuk dahulu mendapatkan meja yang kosong. Manakala aku pula memarking dibahu jalan. Dia, dua beranak berhenti sambil memaklumkan yang Pokcik Din tidak berniaga. Memandangkan yang aku telah mematikan engine, masuk sahajalah bersarapan. Menonong sahaja mendapatkan mereka yang duduk dimeja dihujung sudut. Menu bertukar. Roti telor yang sudah macam didalam tekak terpaksa bertukar. Dari roti canai yang tak berniaga ke nasi lemak atau lontong yang kedua-duanya telah habis, akhirnya order-lah mee goreng 'mamak' yang teramat jauh berjarak dari menghampiri standard 'mamak'-nya. Spoiled, memang spoiled sarapan Ahad aku ini. Makanpun tidak habis. Ingatkan aku seorang sahaja, orang rumah juga tidak habis mee-nya. Yang berselera, Si Yaseer yang memilih nasi ayam sampai licin licau. Bebudak, apa sahaja menyelerakan. Sebelum bergerak keluar dari pasar, aku jengok-jengok juga whatapps grup yang aku terlibat. Geng grup sekolah, ZZ hantar post ajak sarap roti canai. Nan, the pengetua, respond mencadangkan ke Duyung. Member lain pula sent location-nya. Aku aktif membaca tapi jarang post-kan apa-apa kecuali ucapkan tahniah harijadi ke, tahniah naik pangkat ke atau ada geng yang terima menantu. Dalam hati berkata, '... kebetulan ni, aku hendak kesana bersarapan. Saja nak buat surprise...'.

1st - ZZ tergerak nakkan roti canai

2nd - Tn pengetua nak menemankan

3rd - tanyakan lokasi

4th - tak niaga le pulak...


Semasa menunggu 'order' sempat lagi jenguk whatapps. Info memaklumkan oleh rakan lain yang tokeh tidak berniaga, hadir konvo anak di kelantan. Baru jam itulah aku teringatkan rancangannya hendak kesana. Pastinyalah geng-geng tidak datang ke duyung bersarapan, agakku menyimpulkan. Semasa hendak bangun bergerak keluar, kelihatan 2 susuk tubuh yang dikenali. Terperanjat, terkejut dan tak sangka berjumpa didalam kedai makan. Selesai bersalaman, cepat sahaja aku tanyakan, 'Baru sampai ke...?' dan lanjutku lagi yang kami sudah hendak keluar. Nyata si Din botak(ZZ) pula, kami sudah lambai tangan, tapi kau tidak perasan. Nampak kau bergerak ke meja tadi. Jelaskan kat mereka yang aku betul-betul tidak perasan. Diluar kedai berbual sebentar sambil berdiri. Kesempatan berjumpa dengan tuan pengetua membuka ruang untuk aku bertanyakan peluang ke tingkatan 1 dibawah program 'Rancangan Khas'. Aku luahkan hasrat, tanpa banyak berlengah lagi, ingin menempatkan si Yusree di MHS. Mungkin agaknya selepas mendengar deretan alasan dengan beria-ia aku memaklumkan serta 'result' yang terlebih layak, dia memaklumkan,'Dah tentu bolehh... tiada masalah', sebaik aku habis cakap akan apa yang aku hendak cakapkan. Sambil-sambil berbual santai tu, aku selitkan lagi pasal hal anak aku, sesaja hendakkan kepastian. Sebelum ZZ dan Tuan Pengetua beredar selepas bersalam, dia mengingatkan agar datang ke pejabat esok ke atau bila ke. Ingatnya lagi supaya call dulu sebelum datang.

Alhamdu lillah, misi bertemu tn pengetua berhasil.

No comments: