Thursday, December 10, 2015

Lempeng atau Pancake

Pagi ini, sambil duduk-duduk disofa menghadap tv menunggu si Yaseer yang masih dibilik air, orang rumah tanyakan hendak sarapan apa. Menurutnya lagi dalam nada lemahnya, dah tak tahu apa nak buat sarapan. Tanyakan... ada tepung, jawabnya pantas... ada. Melorot aje ideanya datang untuk buat kari daging bila aku gatal-gatal menyebutkan, 'buat aje pancake atau kampong cakap, lempeng, cecah sambal tumis ikan bilis, perghh!.' Gelak pula isteriku, bila aku sebut lempeng, penuh makna agaknya. Dia pula menerangkan untuk top-up dengan santan kotak yang dibeli semalam yang separuhnya telah digunakan untuk menu kuah lemak sawi putih dengan kepala ikan parang masak asam tengahhari semalam. Dia sendiri yang 'projecting' walau belum dibuatnya lagi, mesti sedap punya. Ok juga..., apa lagi bangun le dari mengadap tv pagi-pagi ni, aku pantas menegur. Program tv, bebudak buka cerita kartun tapi naik kebilik bermain PS2 yang abangnya beri kebenaran bermain sejak bermulanya cuti sekolah. Ketagih menjadi-jadi pula. Sekejap turun bawah sekejap kemudian naik balik. Dua beradik yang masih bersekolah rendah, darjah 2 dan darjah 6 yang telahpun menamati persekolahan masing-masing untuk tahun 2015 dan UPSRnya mendapat 'lesen' bermain PS2 abang-abang mereka. Jadi ikut turnlah bermain. Lepas abangnya, adiknya pula dan berulang-ulang dari sehari ke sehari. Aku kerap mengingatkan mereka, main boleh tapi jangan sampai melampau. Sedang tengok kosong program kartun yang aku sorang aje diruang tamu ni, tetiba lagu A.Ramlie pula berkumandang dari dapur. Orang rumah on-kan smartphonenya sebagai peneman memasak katanya. Jeritkan, 'alamat ada yang lambat sarap aku nanti...'. Pantas jawabnya, 'Aaa tak adalah, kojap aje edah siapkan.' Ok kita tengok nanti.

Alunan suara A. Ramlie yang sudah begitu familiar, memecah ketenangan pagi ini. Mata kat tv, telinga dengar lagu yang dinyanyikan oleh bekas laki Maria Ba'chok ni. Bila kita beri tumpuan mendengarkan kata-kata yang dilafazkan, baru kini aku terperasan yang hendak berpergian tu bukannya si lelaki, rupa-rupanya si pompuannya. Apa punya lagu ni. Malulah macam ini. Bila kat korusnya seolah-olah si Ramlie-lah yang hendak merantau. Ini macamlah baru jantan. Tinggalkan mak-we tu sementara biarkan dia merindui kita macam aku blah kl kejap, komen selari aku bila dia hendak bermanja dengan menyuruh aweknya dodoikan dengan 'lagu' favourite mereka danditambahi bila dengari korus lagu ini. 

SEBELUM INTAN PERGI
NYANYIKANLAH HAMBA...

AKU BERJABAT TANGAN
AKU RENUNG WAJAHMU
AIRMATA BERLINANG
GAMBARAN HATI

SEJARAH CINTA KITA
BELUM PERNAH TERJADI
KITA BERPISAH JAUH
OOH BEGINI LAMA

Tapi sudah tu, tetiba seperti menagih simpati pula si Ramlie ni menyebut,

SELAMAT PERGI SAYANG
HAMBA TETAP DOAKAN
JANGAN BERHATI BIMBANG
KUNANTI KAU PULANG

Ku Nanti Kau Pulang - A. Ramlie


Bila disebut, 'sebelum 'intan' pergi'... mulanya aku agakkan 'intan' tu merujuk kepada diri si-lelaki tapi bila silelaki ucapkan 'selamat pergi' barulah aku sedar dan maklum, yang mak-we-nya yang akan berangkat berpisah dan bukannya si-jantan. Jantan kelepeh betul-lah. Siapa le penulis lirik lagu ni. Biasanya si lelakilah yang merantau jauh mencari rezeki demi untuk masa depan bersama. Ini sudah terbalik kot. Yang perempuan pula yang berani dan merantau jauh. Kalau ikut situasi dari keseluruhan lagu ini, mungkin adegan ini berlaku dilapangan terbang ke atau di stesen kereta-api ke mahupun distesen bas. Siap suruh mak-we-nya dodoikan dengan lagu. Mahu dihempok aje jantan macam ni. Hendak romantik le pula. Tidak berkenan betul aku lagu macam ni. Apa boleh buat dah kisahnya macam tu. Bak kata P. Ramlee dalam 'Bujang Lapoknya', 'orang kalau dah bercinta, tak kenal dah antara botol kicap dengan botol cuka.' Moment perpisahan yang cuba digambarkan menerusi lirik lagu ini, mungkin sekitar tahun 70an dahulu dimana lagu ini diterbitkan, telah menunjukkan yang kaum wanita sudah mula lebih aggresif, menonjol keujudan mereka dan tidak mahu lagi dichopkan sebagai kaum yang lemah. Malah kaum lelaki pula yang lebih banyak bertolak ansur. Lama-lama silelaki pula kebelakang. 

Bayangkanlah peratusan mereka di menara gading telah melebihi lelaki sekitar 90an lagi sehinggalah kini. Apa sahaja bidang yang lelaki ada, perempuan lebih ramai. Teringat lagi masa menghantar Yusuf ke Politeknik Idris Shah di Sabak Bernam, katanya bilangan rakan sekursus, lelaki 19 tapi pompuan hampir 30. Lat tidak sampai sebulan dia bertukar ke Merlimau, pelajar lelaki cuma 7 orang aje dari 40 lebih student yang mengikuti kursus Elektrical yang kini sudah memasuki tahun akhir. Kursus electrical pun sudah ramai perempuan. Dahulunya di era pertengahan 80an semasa menuntut di ITM cuma beberapa kerat sahaja. Masa tu tidak ketara sangat bilangan mereka tapi tidak buat masa kini. 

Hantam sajalah ... labu. 



No comments: