Tuesday, May 7, 2024

Simpati yang ditagih menurut jangkaan aku...amat berbaloi

 07 MAY 2024, 21:55


Simpati yang ditagih menurut jangkaan aku...amat berbaloi


Siang tadi aku ke pasar besar MBMB berdepan dengan Kips Mart Jalan Batu Berendam/Bachang. Aktiviti mingguan mendapatkan 'bekalan' perishables untuk seminggu. Setiap kunjungan pastinya akan kopak sekitar RM250 - RM300. Jika adanya 'event' besar waima hendak menyambut perayaan, jumlahnya meningkat kekadang jejak RM450. Sudah sampai masanya untuk aku 'adjust' perbelanjaan bulanan lepas tidak bekerja lagi ni. Macam kerajaanlah, kena buat penstrukturan semula agar sesuai dan selari dengan gaya hidup.


Kekal RM1...sekali masuk


Tiada apa yang ganjilnya routine ke pasar. Beli barang keperluan yang patut, bayar parking ke agent yang setia menunggu di booth pintu keluar berbayar RM1 lalu bergerak cari sarapan. Selesai menjamu mengikut 'selera' di port yang disinggahi maka bergerak pulanglah ke markas. Begitulah saban minggu sehinggalah sampai...Abang Jamil erm errm. 


Strategi ke pasar mulai berubah lepas Raya tahun ini. Kalau kebiasaannya ketika bekerja dahulunya, kepergian ke pasar lebih kepada hujung minggu. Jarang pula berkunjungan pada hari biasa. Tapi setelah tidak bekerja kini selalu juga hadir pada hari biasa. Tentunya suasana sedikit berbeza. Pilihan ikan yang pelbagai dan 'in volume' dipamirkan serta berkerumun bersesak dilaluan antara gerai peniaga yang mencuri ruang sekitar 2 kaki berjarak dari meja peragaan ikan memasing makin menyempitkan lagi laluan. Pihak pengurusan yang kerap aku terserempak membuat kerja kerja pemantauan, rasanya agak sedikit pelik jika tidak perasankan laluan yang mengecil. Mungkin juga telah ada pertemuan antara pihak pengurusan dengan peniaga dan adanya kompromi membenarkan tindakan yang diambil itu. No komen lah akan apa yang sebenarnya telah mereka sepakati.


Manakala dihari biasa yang mulai dirasai bermula Februari, kunjungan ke pasar adalah lebih santai. Boleh berbual bual menegur dan bebas memandang setiap sudut ruang dari kejauhan. Namun ada kekurangan juga yang dikesan. Apa yang pasti, pilihan ikan tidak banyak dan memperagakannya dalam quantiti yang sedikit. Alasan yang aku tanyai kepada Jalal, peniaga ikan di Gerai F-1, hari biasa customer kurang, jadi tidak berani hendak letak ikan bebanyak. Penjelasan yang diberikan ada kebenarannya. Tidak perlu lagi untuk aku dapatkan pandangan dari peniaga lain. Tidak semeriah hujung minggu berhiruk pikuk dengan peniaga tidak henti henti melayan pelanggan yang datang menghantau 'rezeki' kepada  mereka. Bak kata orang, tidak menang tanganlah. 


Jalal yang ramah menegur 'regular'nya



Disamping itu, masalah BMI yang tidak terkawal dialaminya walaupun dipantau oleh doktor KKM Ayer Keroh sejak tahun lalu tidak berjaya dikekang mengakibatkan bermasalah untuk berjalan pantas menyelit di celahan pelanggan yang menghadang pergerakan. Orang rumah mencadangkan untuk ke pasar pada hari biasa dan komen ringkasnya, 'bercinta hendak datang pada hujung minggu apatah lagi cuti umum'. Jadinya terpaksalah aku ikutkan kemahuannya sehinggalah kunjungan pada hari Selasa ini.


Selesai memunggah barang belian ke dalam Alza bergeraklah mencari pemakan pula. Menghampiri 'entrance' utama kedalam pasar, kelihatan seorang budak 'OKU' yang terlalu familiar sedang duduk dikerusi plastik ditepi laluan kereta menagih simpati pengunjung. Trademarks dia dengan berjalan bertongkat sambil bersuara kekadang dibesarkan untuk menarik perhatian pengunjung memaklumkan yang dia berada disekitaran dengan menyebut...'mak...mak...seringgit mak' sambil bertadah tangan. Strategi sudah berubah. Sebelum ini semasa di pasar berdepan dengan Melaka Central, dia berjualan 'packet tissue' berpusing didalam pasar menarik perhatian serta simpati pengunjung. Mungkin badannya yang sudah semakin gempal dan dengan berkeadaan seperti terlihatkan amat menyulitkan pergerakkan membahayakan diri. Atas nasihat mereka yang prihatin agar dirinya tidak tergelincir jatuh maka kini dia statik dipintu masuk pasar. Selalu juga dia berada didepan booth bayaran parking di pintu keluar. Ikut kesesuai juga lah tu. Cuaca 'okay' dan ramai pengunjung, dia akan duduk di laluan keluar. Andai cuaca tidak berapa elok, dia akan berada di 'zebra crossing' hadapan pintu utama masuk ke dalam pasar. Apapun 'rezekinya' tetap ada. Simpati orangramai yang ditagihnya berbaloi untuk saban hari.


Ketika aku memperlahankan 'jentera' utama aku ini dan menghulurkan seringgit kepadanya, pantas dia ucapkan terima kasih. Seketika kemudiannya dia bertanya samada boleh hantarkan dia ke Melaka Central. Segeralah aku menjawab boleh, membantu mana yang patut. Bingkas bangun sepantas yang dia mampu masuk kedalam kereta. Didalam kereta aku ambil peluang bertanyakan apa yang aku hendak tanya kepadanya. Katanya dia keluar rumah dari Londang, Masjid Tanah dalam pukul 6 pagi. Tentulah mendapatkan first bus ke Melaka. Bersemangat dan gigih berusaha mencari 'rezeki' via bersimpati dengan pengunjung pasar saban hari. Hujung minggu collection seganda banyaknya dari pungutan hari biasa. Komen aku, itu standard lah. Aktiviti menarik simpati orang ini telah lama dan bertahun dilakukan tanpa mengenal erti jemu. Rasanya banyak duit yang telah dikumpulnya. Setahu aku orang 'OKU' ini mendapat elaun bulanan tidak kurang dari RM350. Top-up dengan pendapatan sampingan yang dilakukan saban hari seolah berkerjaya tentunya mencecah ribuan ringgitlah juga.

Budak Londang...


Aku menurunkan dirinya di pintu masuk hentian teksi inter-daerah atas permintaannya. Jarang aku mendapat peluang memberi 'khidmat' masyarakat seperti ini. Mungkin aku telah ditakdirkan terpilih hari ini.



                                        Siapapun yang melihat akan simpati


Nasib orang apatah lagi OKU yang mengharapkan bantuan serta perlu dikasihani amat meruntun hati. Aku sendiri tidak ketahuan lagi perjalanan hidup dimasa terdekat ini. Harapnya aku diberi kemudahan dalam setiap urusan terhindar dari petaka yang membebankan.


No comments: