Tuesday, May 7, 2024

Kita lihat nanti...

Mendengar radio ketika memandu perlu berhati hati. Tumpu kepada jalanraya demi mengelakkan terjadinya perkara yang tidak diingini. Lebih lebih lagilah dilaluan yang sesak. Aku mendengar siaran 'Radio Klasik' sekarang. Setiap pagi, hantar anak ke sekolah, aku akan alternate pendengaran Melaka FM dengan Radio Klasik. Memulakan perjalanan sekitar 6:30 pagi, bertepatan masa petikan rakaman ceramah dari Masjid terpilih sekitar Melaka dari penceramah jemputan disiarkan. Selesai segmen dituruti pula oleh 'Jana Minda' dimana penceramah merangkap motivator memberi 'input' berguna kepada pendengar pula. Selesai ikuti kedua segmen itu, aku selalunya akan beralih ke Radio Klasik sebabnya Melaka FM, 'claimed' memainkan lagu ketuhanan dan kerohanian sepanjang pagi. Beralihlah ke Radio Klasik yang memutarkan pelbagai genre lagu iringi aku ke MHS. Bila sampai masa 7:00am, slot berita pula. Semua siaran radio akan serentak keudarakan. Pernah aku tukar ke stesen radio lain tapi sama juga, tetap siaran berita yang ke-udara. Pelbagai ‘berita’ yang dirasakan rakyat perlu tahu disampaikan. Berita serangan pengeboman Zionis di Rafah selama setengah jam lepas 10:00 malam dikhabarkan, petikan ucapan PMX berbahasa inggeris lagi di suatu majlis yang dirasmikannya dan beberapa lagilah berita yang difikirkan perlu atau disertakan memenuhi segmen masa yang ditetapkan. Dimaklumkan juga di segmen berita pagi ini yang mana seramai 863 pengundi awal akan membuang undi pada hari ini bermula jam 8:00pagi untuk PRK KKB. Tetiba diselitkan juga petikan laporan dimana Fahmi Fadzil mengulas statement dari parti lawan diperdengarkan ke seluruh negara. Cepat pantas si beliau ini 'respond' demi ‘desperate’-nya merayu undi ‘simpati’.

Samada betul lagi tepat ‘ramalan’ si Fahmi Fadzil, Ketua Penerangan PKR,  merangkap jurucakap PH membuat kenyataan terhadap PRK KKB yang bakal berlangsung pada 11 Mei 2024 nanti dan dilaporkan di slot berita 7:00pagi di media kerajaan sebagai makluman ke seluruh negara akan terjawab pada penghujung minggu. Banyakkan bersabar. Huraian bersifat ‘reverse phychology’ akan ucapan ceramah oleh ketua Setiausaha Agung Pas dari blok ‘pembangkang’ mengundang aku untuk persoalkan komennya itu.

Rujuk ni...https://www.astroawajika-ph-ditakdirkan-menang- untuk ketahui biji butirnya.

Juga hadamkan laporan di Harakah Daily kalau-ph-menang-dimana Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan, meluahkan kebimbangannya tapi si beliau sekadar mengulas mana yang mendatangkan 'political mileage' kepada PH semata. Isu utamanya laporan Harakah Daily samada sengaja terlepas pandang atau andai diulas bakal 'makan' tuan pula. Sedayanya mengelaklah dari buat ulasan. 

Dalam hal ini, cepat pula dia buat 'kerja' menerangkan situasi semasa mengalih perhatian pengundi menurut sudut pandangan PH. Isu beras yang menimbulkan keresahan kepada penduduk negara akan 'security makanan negara' yang mana beras tempatan tiada dipasaran tidak pula mahu diperjelaskan dengan penuh tanggungjawab. Haru lah macam ni. Apapun cannot...

Sepatutnya segmen ‘berita’ diisi dengan maklumat yang sahih lagi tepat kepada pengetahuan seluruh rakyat. Informasi yang mengketengahkan usaha meningkatkan kesejahteraan bermasyarakat serta menerangkan perancangan pembangunan harus diutamakan. Berita kemajuan setempat yang dibantui kerajaan serta memotivasi seluruh rakyat untuk turut meniru usaha yang terbukti berjaya. Seharusnya berita berinformasi lagi sahih dan bertanggungjawab menyampaikan sesempurna mungkin akan membolehkan rakyat faham serta bertindak seiringan.

Namun bilamana segmen berita diisi dengan ‘cerita’ yang tidak pasti betul yang hanya sekadar pandangan peribadi bersifat ramalan cuma tapi diangkat dianggap ‘penting’ untuk diwar-warkan ke seluruh negara maka hal ini sesuatu yang amat mendukacitakan. Perbezaan pandangan kalangan parti politik tidak sepatutnya dicampur aduk dengan perjalanan pentadbiran negara. Apa perlunya kenyataan sedemikian dimaklumkan kepada orang ramai. Penggunaan media kerajaan untuk tujuan politik kepartian amat dikesali dan tidak sepatutnya pun. Gagal membezakan peranan sebagai kerajaan dengan gerakan parti bakal mengakibatkan salah tadbir serta fungsi yang seharusnya dilaksanakan. Sekilas pandang, nampaknya kepentingan parti lebih diutamakan dari pentadbiran negara.

Kenapakah ucapan ceramah melibatkan hanyalah Kuala Kubu Baru diberi perhatian. Apahal hendak bubuh perut kepada ‘portion’ kawasan ini sedangkan pemantauan perjalanan ditempat lain terabai. Sekadar ramalan sahaja sudah mengelupur mengelabah tidak tentu arah, apahal. Tentulah ada niat yang tidak berapa elok berselindung dengan membuat ‘counter statement’.

Nampak gayanya, si beliau ini cuba provoke atau memerli unjuran pihak ‘lawan’. Memandangkan hanyalah dirinya sahaja yang boleh gunakan media rasmi kerajaan dan pihak lawannya sekadar bercakap via media sosial sahaja, tentulah dirasai yang dirinya ada kelebihan berautoriti membuat apa apa sahaja kenyataan.

Tidak mengapa. Pertembungan perlawanan ‘persepsi’ di KKB akan terjawab Sabtu malam 11/05/2024. Kita akan lihat siapakah yang tepat ramalannya.

No comments: