Friday, February 24, 2017

Rapatkan Saf

24 FEBRUARY 2017, 08:06
Pagi Jumaat ini selepas menghantar bebudak kesekolah masing-masing, aku melepak seketika intai tv. Trafik sesak. Hujan gerimis menyebabkan pergerakan kenderaan amat perlahan. Ditambah pula dengan kalangan ibubapa yang degil lagi stubborn menurunkan anak mereka dibahu jalan didepan sekolah. Lenguh kaki mengendalikan kancil membuatkan aku berjulur didepan tv.

Program 'klinik D'Hijrah' dengan taglinenya, biasakan yang betul, betulkan yang biasa, sedang memperkatakan topik pembahagian harta pusaka. Semasa masuk ke rumah dan ucapan salam disambut mesra oleh orang rumah, ustaz pengacara yang tidak pernah tengok baru habis mendengarkan soalan dari penonton. Namanya yang diakhir rancangan barulah diketahui iaitu Ustaz Muhidin, mengulangkan kembali pertanyaan untuk memudahkan pemahaman khalayak penonton dengan katanya, 'Adakah anak tiri layak menerima harta pusaka'.

Ulasannya jelas dan mudah difahami. Sebelum perjelaskan persoalan yang diajukan, dia huraikanlah dahulu 3 sebab yang layak menerima. Pertama adalah adanya hubungan darah. Keduanya, pertalian perkahwinan dan ketiganya tidaklah aku bubuh perut. Sebabnya sebaik dia huraikan kelayakan via hubungan perkahwinan dan fahaminya akupun mula kaitkan dengan situasi semasa dengan orang rumah yang sedang menyiapkan sarapan. Aku dah bantai berborak bercerita pasal anak buah yang akan bertunang esok. Macam manapun majlis tetap berjalan walau pihak lelaki berdepan krisis keluarga yang tetiba meletop sebelum mayat arwah ibunya selamat dikebumikan.

Kemudian keluarlah promo 'Rapatkan Saf' menjelang program seterusnya iaitu program langsung, Assalamualaikum. Dua kali diulang promo ini demi menyampaikan 8:00pagi. Dalam hati aku, 'Ye ke... jangan self-proclaimed'. Bangga sesangat memaklumkan yang mereka akan walk the talk. Samalah macam Astro Awani yang dulunya proud memberitahu yang berita yang disiarkan mereka adalah 'Tepat, Cepat dan Berani' dan selepas menyedari agaknya dan untuk nampak berpenampilan akibat persaingan menjadikan mereka berpuashati dengan tagline terkini mereka 'Tajam, Mendalam, Seimbang'. Nasib baiklah tidak terus tenggelam. Aku bukanlah begitu rigid sekali. Tetapi perkara perkara yang begitu obvious seolah-olah sengaja dilihat dari sudut pandang yang berbeza. Lebih kepada melindungi kekurangan dan kelemahan pihak tertentu. Manakala yang tidak berkenan dan berkenaan dan diberi lampu hijau oleh pihak atasannya, kecenderungan memaklumkan sejelas mungkin tetiba pula semacam satu obligasi kepada penonton.

Dalam sibuk sibuk hendak merapatkan saf, aku hanya senyum sendirian bila mana keudaranya dua pengacara perempuan boleh tersilap letak nama. Yang kembang wajah diletaknya 'Nurfarahanim Razak' manakala yang bujur sireh pula 'Nadhirah Sharingat'. Kita yang jarang menonton sekadar camkan wajah dan nama yang tertera.Kemudian lat berapa saat kemudiannya dialihkan. Text 'Nadhirah Sharingat' kat bawah yang tua sikit tu dan 'Nurfarahanim Razak' kat bawah pemilik nama sebenarnya. Silap memang tersilap sebenarnya. Bukan semua yang perasan tapi bagi aku sendirilah, ini kesilapan yang mungkin tidak disengajakan. Sebab itulah cecepat dinaikkan semula sebelum ditegur penerbit rancangan.






Nadhirah & Nurfarahanim


Kesilapan do happen. Tapi bila sudah selalu silap menyampaikan maklumat dan kekalkannya sampaikan ditegurpun tidak mahu perbetulkan, apalah ertinya kepada diri sendiri dan penonton seluruhnya. Penerbit dan editornya tentulah lebih tahu. Mana perginya etika kewartawanan. Mungkinkah disangkutkan di pintu keluar/masuk ke universiti biar pak guard sambil duduk menjaga memahamkan apakah itu etika kewartawanan.

Bukankah berita yang tidak betul disampaikan pula penuh yakin agar penonton mengiakan adalah pembohongan. Halalkah gaji untuk anak bini makan bila sebarkan berita bohong. Munafikkan maknanya.

Errmm... sekadar renungan.

No comments: