Saturday, February 4, 2017

Ya wahab... Ya Razaq... dalam konteks

03 FEBRUARY 2017, 20:30
Jumaat, kehadiran berjemaah bersama penduduk se-khariah, disamping bercuti bersempena ulangtahun kelahiran aku semalam dan punyai banyak masa terluang selepas pekena 'ikan parang masak asam', aku mengingat-ingati akan ucapan doa yang dibacakan oleh imam. Imam lantikan dan dalam OJT(on job training) mulai menampakkan keyakinan diri menjadi kerjaya sepenuhmasanya.

Sekali dengar dan dalam konteks dimanapun ianya dituturkan dan oleh sesiapapun samada yang dikenali mahupun yang tidak dikenali, kita pastinya menyangkakan ianya adalah nama panggilan seseorang. Kita tidak dapat lari dari berprasangka sedemikian selagi kita 'melihat dan mentafsirkan' dari dalam lingkungan bahasa yang sedia maklum kita ketahui dan gunakan. Bukanlah hendak memandai-mandai tapi diri ini sekadar merenungi mereka yang masih illiterate akan Bahasa Arab yang merupakan bahasa sejagat atau universal. Penggunaannya bukan sahaja di dunia malah sampai ke akhirat nantinya. Tanpa guidance yang sempurna lagi berkesan dan praktikal, terfikir pula aku akan kemampuan insan insan yang senasib aku ini untuk mengharungi apatah lagi untuk berjaya akan kehidupan yang 'sementara' ini. Belum lagi memperkatakan persediaan dan pengabdian memperlengkapi diri untuk kehidupan yang kekal abadi. Perkara perkara yang asas dan diperlukan akan disaring untuk penentuan ke sana. Namun banyak added factor yang perlu ada untuk layak memasuki Jannatu Allah.

Betul. Memang betul yang amalan solat adalah hal utama sekali ditanyakan. Kalau first hurdle ini berjaya dilepasi maka  amalan lainnya sudah pastilah punyai kualiti dan tinggi pula permarkahannya. Andai bab sembahyang ini dan terpenting dari segala amalan lainnya semacam goyang sahaja, secara logiknya boleh kita jangkakan memang payahlah hendak mencapai matlamat kesana. Namun, keajaiban dari sudut pandang kita, manakala ianya adalah ketentuan dan takdir Illahi keatas kita semua kalaulah kita ada masa merenungi, memerhati serta memahaminya sesuatu dan segalanya maka beruntunglah diri menjadi orang terpilih. Being selected dan mendapat privilege bukan sesaja dipilih tapi mereka yang tertentu ini telah disaring, dikenalpasti telah mencapai standard dan mampu menyerap segala ujian dariNya. Kebiasaannya, orang yang mendapat keistimewaan ini tidak pernah merasakan dirinya dipilih dan mereka ini menjalani kehidupan biasanya yang ketara benar dari rentak kehidupan manusia lainnya. Kealiman atau berilmunya seseorang boleh diperhatikan dari tingkahlakunya, tuturkatanya serta sanjungan yang ikhlas. Golongan ini memang cool dan benar-benar 'walk the talk'. Bukanlah sesetengah kita yang kerap sangat show-off dan self-proclaimed pula yang dirinya beginilah, demikianlah dan perlu malah harus disanjungi.

Pastinya semua kita telah terlebih maklum akan kisah permulaan difardhukan sembahyang. Bagaimana dari 50 sehinggalah tinggal 5 waktu sahaja sehari semalam. Begitu jugalah pengetahuan mengenai kebersihan diri bermula dari mengambil wuduknya sehinggalah sampai saat memberi 'salam' untuk mengakhiri sembahyang kita.

Ketertiban melaksanakan solat 'mengajar' makhluk ciptaanNya melakukan menuruti setiap yang diperintahiNya. Tapi sebelum itu, perkataan makhluk inipun ada yang tidak ketahui asalnya. Kita telah terbiasa menyebutnya mungkin sejak kita mulai pandai menyebut setelah bertatih bercakap. Bila kini ditanya, 'Makhluk itu apa...' . Kita pastinya akan merenung tajam sipenanya sambil dalam hati akan bermonologue, 'Mamat ini hilang akal ke... apa punya soalanlah.' Walhal sebenarnya kita tergamam dengan pertanyaan yang tidak disangka-sangkakan ini. Mengikut pemahaman biasa kita, makhluk adalah living creature yakni segala ciptaan Allah swt. Tapi bila kita membicarakan dari sudut bahasa Arabnya, maka akan lebih jelas lagi hubungkaitnya antara pencipta dengan yang dicipta. Pertalian hanya terserlah dan meresap kedalam sanubari bila kita memahami makna perkataan yang disebutkan. Bila perkataan didalam bahasa Arab benar benar diketahui difahami pastilah mengerti apa yang dibicarakan sepertimana yang dimahukan oleh penuturnya. Hubungkait yang sangat rapat ini akan menimbulkan mendatangkan apa sahaja yang dihasrati diingini.

Jom, kita lihat dan ulas sikit akan perhubungan pertalian ini.

Kata dasar or root verb, adalah..... خَلَكَ

Doer.... خالِقٌ..... خالِقُونَ (The creator... Pencipta)

Affector.... مَخْلُوقٌ..... مَخْلُوقَاتٌ (The creature.... Yang dicipta)

Doer, mufrad... إِمامٌ   jamak... أَئِِمَّةٌ

Affector, مأموم ,

Dapat difahami, pencipta adalah bertaraf lebih tinggi dari yang dicipta. Tidak mungkinlah yang dicipta melebihi mengatasi kemampuan sang penciptanya. Sekiranya kita berfahaman sedemikian dan mengetahui menyedari had dan keterbatasan keupayaan, mana mungkin kita sanggup menyanggah malah terasa hebat pula sehingga ketahap mahu menentang sang penciptanya.

Berbalik kepada persoalan yang menjadi fokus ini, penyerahan diri terserlah bilamana kita menyebutkan diawal permulaan solat kita akan 'doa iftitah'. Apa itu iftitah. Ianya dari root verb,  ( فَتَحَ - fa-ta-ha ), to open. Permulaan pembukaan sembahyang yang diucapkan setiap kali bersembahyang fardhu ini memadai membuktikan status kita. Itupun kalau kita memahami biji butir yang disebutkan. Menghafali pengucapan tidak bersamaan dengan memahami. Hafal setakat berhenti disitu sahaja. Tapi memahaminya akan membuatkan seseorang yang mengungkapkannya sedikit demi sedikit dan lambat launnya akan membudaya kedalam diri. Cepat lambatnya bergantung kepada seaktif mana penyebutnya memanfaatkan kepada dirinya sendiri.

Misalnya, pengakuan bilamana menyebutkan;

وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ و الأَرْضِ

حَنِيْفًا مُسْلِمًا و مَا أَنَا مِن المُشْرِكِيْنَ

'Kuhadapkan mukaku kepada yang menjadikan langit dan bumi. Aku berpegang teguh lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku daripada golongan orang-orang yang menyegutukan Allah.'.

Kemudian disambung pula dengan pengucapan penyerahan diri;

إِنَّ صَلاَتِيْ و نُسُكِيْ و مَحْيَايَ و مَمَاتِيْ لِلَّهِ رَبِّ العَلَمِيْنَ

'Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku, kuserahkan hanya kepada Allah, tuhan semesta alam.

Kalau main pakai sebut sahaja, selain menyukarkan pemahaman malah mungkin mengelirukan diri seandainya ada kata-kata yang sengaja atau tidak sengaja digugurkan atau tidak disebutkan yang mana akan membawa pengertian yang lain pula sedangkan yang membaca tidak mengetahuinya. Apatah lagi yang memandangnya akan betapa tertibnya dia melakukan ibadat solatnya itu. Dirasakan sempurna dan pasti lulus mengikut perspektif juri penilai berpandukan syarat rukun, wajib, dan sunat yang dilakukan serta ketahui hal yang membatalkan ketika bersembahyangnya. Namun, kita tahukah apa yang diucapkannya dan yakinkah kita betul  akan apa yang diucapkan. Kalau sempurnalah dan diterima dan kitapun mengharapkan agar ibadah kita yang dilakukan saban hari ini moga-moga diterimaNya, hairan akan tindak tanduk yang bercanggahan diluar sembahyang. Even berada disaf paling depan berjemaah disamping para ulama dan mostly the most respectable person dalam masyarakat terutamanya ketika bersembahyang jumaatpun belum tentu akan lead kehidupan yang diredhaiNya.

Pengucapan sebenarnya doa dan pada pengertian syarak sembahyang itu adalah kata-kata dan gerakgeri yang dimulai dengan takbir dan disudahi dengan salam dengan syarat-syarat yang tertentu. Sebelum memulai solat, banyaklah perkara sunat yang digalakkan dilakukan. Teramat perlu serta harus diketahui pula akan syarat yang mewajibkan kita yakni insan atau makhluk untuk melakukan sembahyang. Bagi memastikan yang sembahyang yang dilakukan mengikut sepatutnya maka syarat sah sembahyang perlu dipatuhi. Seterusnya perlu ketahui rukun sembahyang serta perkara sunat dalam sembahyang. Disamping itu kena juga kita ketahui serta jauhi akan hal atau perkara yang dilarang dilakukan ketika bersembahyang dan perkara yang boleh membatalkan sembahyang seluruhnya.

Sedikit silap sahaja akan bermaksud ke lain pula. Misalnya dalam penyebutan doa iftitah kita,

و مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِيْنَ

و أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

Menyebut ' مَا ' diakhir pengucapan ataupun tidak menyebutnya sebelum pernyataan pengakuan 'bukannya dari golongan orang yang menyegutukan Allah' punyai implikasi yang besar. Minta dijauhkan olehNya ( ).

Sekadar hiasan

Sekadar hiasan juga

Sedapat mungkin perlulah kita berusaha memastikan agar sembahyang yang kita lakukan saban hari sempurna segalanya dan moga diterima olehNya. Apapun yang memberi kefahaman adalah Dia... الله عز و جل... walau sedaya upaya kita berusaha memahaminya. Pun begitu, kita tidak seharusnya berputus asa malah harus pula memohon tanpa jemu akan hidayahNya terus terusan agar sembahyang kita benar benar seperti dijanjikan olehNya.


Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.
(Al-'Ankabuut 29:45) |  | English Translation | Tambah Nota Bookmark




و اللهُ اعلم بالصوان.

No comments: