Thursday, February 16, 2017

Bergeselan membawa padah

Petang tadi aku terpandangkan 2 penunggang motor bergeselan sesama hingga terjatuh. Siapa salah siapa betul hanya mereka sahajalah yang tahu. Yang pastinya tentulah sakit badan bila tetiba tersembam ke jalan.

Budak perempuan beruniform Tanashin disebelah kanan. Manakala sepasang penunggang pembonceng Honda EX-5, mungkin laki bini agaknya, disebelah kiri. Manakala aku baru sampai di laluan masuk ke taman. Nampak seiringan kedua-dua motor bergerak sederhana pantas mendaki menyampaikan simpang pertama Jalan Bayan 8. Budak perempuan Tanashin yang menunggang Yamaha Lagenda kemudian membelok ke kanan. Dan dalam ketika yang sama juga hampir hampir serentak, pasangan awalan 30an ini pun turut membelok ke kanan. Aku nampak pergerakkan mereka dan aku juga nampak budak perempuan dalam pertengahan 20an dihempap motornya sendiri impak dari geselan sebelah kiri. Aku dari dalam kereta cuma spontan terlafazkan 'الله اكبر' . Bila aku lajukan kereta menyampaikan simpang, dia tengah terpisat-pisat bangkit dan segera menaikkan motornya yang rebah dibadan. Pasangan yang memakan laluan budak perempuan yang turut sama rebah juga ke kanan tapi mereka cepat bingkas bangun meninggalkan motornya terbaring dibahu jalan. Mungkin agaknya hendak membantu.

Laluan masuk ke taman...

Jalan Bayan 8, jalan utama

Lokasi tragedy di cross-junction ke Jalan Bayan 1

                                          Pergerakan dalam arah bertentangan... menuruni.

Apapun, siapa betul siapa salah maka tetaplah ketiga-tiga mereka yang terpaksa menahan sengal-sengal badan di petang Jumaat ini. Apa hendak dikatakan lagi. Benda sudah berlaku. Peristiwa ini pastinya akan mereka kenang. Bertengkarpun tidak guna bagi yang bersalah apatah lagi yang merasakan dialah yang betul laluannya. Seeloknya yang sedar berbuat salah dan tersilap harus saling sesama bermaaflah. Malah itulah yang sebaiknya.

Bagi diri ini yang sekadar memerhatikan sahaja kejadian dari dalam kereta yang bergerak dalam beberapa detik seketika itu, menyedarkan diri akan tidak terjangkanya kita akan sesuatu kejadian. Jika ianya ditakdirkan berlaku maka berlakulah seperti terlihatkan. Sekelipan mata sahaja.

Mengikut kebiasaan, siapa didepan perlulah memberi signal ke kanan andailah hendak kekanan.Yang mengikuti dibelakang harus pula membiarkan dia membelok kekanan kemudian barulah kita pula menurutinya dibelakang. Ini yang sepatutnya. Pun begitu, hendak menyalahkan budak perempuan semata-mata pun tidak patut. Dalam situasinya yang bergerak bergandingan dalam kira-kira setengah roda sahaja dibelakang dan berjarak cuma sekaki dua sahaja, nampak gayanya ada bahayanya. Memanglah niat budak perempuan itu hendak membelok kekanan dan tentunya tidak menjangka sama sekali yang pasangan dikirinya juga hendak membelok ke kanan. Bila sudah terlampau rapat dan selekohnya telah di-intercept oleh pasangan atas Honda tu maka barang tentulah terjadinya pertembungan.

Simpulnya, sama sama bersalah. Kejadian ini seolah mengingatkan aku agar lebih berhati-hati diatas jalanraya. Namun bila pusing balik, bila kita sahaja yang alert sedangkan yang lain reckless, akhirnya mungkin seperti yang terlihatkanlah.

Sebagai percambahan minda, eloklah juga kita baca...'Peranan Doa Dalam Kehidupan'

Betullah kata orang dulu dulu, 'Malang tidak berbau'. Sebagai 'pendinding', bagusnya kalau kita lafazkan DOA berpergian berkenderaan.

 بسم اللهِ توكًلتُ على اللهِ لا حوْلَ ولاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ. 

Amalkanlah setiap kali kita berpergian agar kita terhindar dari petaka. Sebenarnya, doa penuhnya boleh tahan panjanglah juga tapi bagi kita yang biasa-biasa ini dan sebagai permulaan maka mungkin memadai.

 والله اعلم بالصواب.
 Via http://my-diary.org/read/app/null

No comments: