Thursday, October 6, 2016

Pengalamanlah menyimpulkan

Selasa, 27/09/2016. 
Semasa keluar menghantar Yaseer dan Meera ke sekolah masing-masing pada pagi ini, aku terperasankan satu leaflet yang bergulung digetahkan dibawah kereta semasa reverse keluar dari porch. Leaflet 'Court Mammoth' yang mungkin dilempar masuk oleh petugas yang dilantik keperkarangan rumah lewat petang semalam. Nasib baiklah tidak hujan semalam. Kalau tidak, mungkin sudah kembang kebasahan. Terpelusok dibawah kereta dan tidak hujan, aku tunduk mengambilnya selepas pulang dari pasar dan sempat bersarapan roti telur diwarung Din Roti Canai di Duyung. Sesampai dirumah bersarapan lagi dengan Mee Rebus Pak Thahir yang dibungkus pulang dan dikongsi makan bersama. Tergerak pula orang rumah hendak merasa mee rebus yang lama juga tidak dirasainya. Aku tanyakan, maklumlah baru gaji,'Hendak ke... kalau takut tak habis kita kongsi makan nanti'. Hendak sahajalah bila aku mencadangkan sedemikian. Ketika sedang membelek-belek sambil menyuap mee rebus yang boleh tahan jugalah rasanya dan walaupun harga sudah menjadi RM4.00 dari mula dulu sekadar RM2.50 sahaja, aku tersenyum dan terfikir sendirian. Muka depannya sahaja seolah mengamit pembaca bertindak seperti yang dihajati pihak Courts. Kaption besarnya terpampang... 'BELI SEKARANG & BAYAR PADA 2017'. Disisinya pula seperti chop pengesahan dengan maksud lebih subtle dan makan dalam... 'SENANG SAHAJA. COURTS ADA'. 

Leaflet yang 'mengganggu' hariku

Chop mohor memperakukan

Perjanjian 'Courts'


Harga tunai yang menarik serta bayaran mingguan yang rendah adalah strategi yang amat berkesan mensihirkan pembaca 'cum' bakal pembeli. Mungkin yang tidak berfikir panjang akan cepat dan mudah terpedaya. Tak orang tak kita. Bukan semua diantara kita yang mampu membeli secara tunai. Tambah-tambah lagilah bila sudah dikhayalkan dengan harga ansuran yang mampu bayar. Siapa yang tidak teringinkan memiliki peralatan elektrik dan gadget multimedia terkini. Mengelitik dan tidak berfikir panjang mahukan apa sahaja yang dihadapkan. Secara psycho-nya, normal bagi insan membayangkan satisfaction dan keberuntungan jika memiliki peralatan yang dipromosikan.

Sudahpun sifatnya manusia, tidak akan kecukupan dengan apa yang ada dimiliki. Setiap kita ingin dan teramat mahukan sesuatu yang lebih baik, lebih bagus dan lebih sempurna dari yang sedia ada. Biar tidak mampu tapi keinginan tetap kukuh dihati dengan terniatkan yang satu hari nanti akan pasti dimilikinya. Mudah sungguh kita dialihkan pandangan dari tujuan asal kita. Pujuk rayu serta pesongan tujuan yang disandiwarakan membuatkan kita senang dikelirukan dan menurut apa sahaja yang dianjur serta diunjurkan. Pihak yang memujuk bermaksud ini pastilah tidak menghiraukan sangat akan sesuaikah tidak, patutkah tidak atau mampukah tidak memiliki sesuatu yang diperagakan. Bagi mereka yang penting adalah 'business'. Berganda duit yang akan dia dapat dari berjualan secara begini. Kita yang telah terpukau akan mudahnya serta rendahnya bayaran ansuran tidak akan berfikir panjang dan tidak perlu memikirinya dua kali ataupun banyak kali untuk terus menyetujui pembelian.

Andailah seseorang sanggup bertanya ditempat lain membandingkan harga maka tidak mungkin akan terus menurunkan tandatangan. Apa yang lebih penting dan harus dilakukan adalah bertanya dengan diri sendiri.Tepuk dada, tanyalah selera dan kiralah dulu duit ditangan. Pengguna senantiasa dipihak yang 'kalah'. Ini hakikat yang sukar dipertikaikan. Statement asal, 'Customers were always at the losing end no matter how...', yang lama aku realized masa menuntut di-ITM lagi terpakai sehingga kini. Kursus BM51- Dip. in Marketing(uk) yang dipelajari dan terkenangkan amat membantu melihat permasalahan ini. Masa ditahun pertama, buku Philip Kotler 'Principles of Marketing' sentiasa diusung setiap rakan coursemate dari asrama masing-masing kebilik kuliah, ke kafeteria, ke library juga dan sehingga ke dewan makan. Pelbagai konsep asas dipelajari ketika itu. Bagaimana theory 'Hierarchy of Needs' yang dipelopori Maslow diperjelaskan dan digunapakai dalam bidang pemasaran yang aku ikuti masa itu. Juga konsep pemasaran dalam pelbagai cabang ilmu didalamnya difahami dan diaplikasi dalam perniagaan serta keberkesanan setiap kaedah yang diperkenalkan diterangkan serta faktor-faktor penyebab menyokong kebolehgunaannya didalam perniagaan semasa. Semua maklumat dalam perkara yang dipelajari harus cepat pula dihadamkan untuk dicurahkan kembali didewan peperiksaan. Tujuannya adalah untuk menentukan samada calon yang menduduki ujian tersebut layak atau tidak mendapat pengiktirafan dari Chartered Institute of Marketing(uk) dibawah patron Putera Philip, laki kepada Queen Elizabeth. Tagline CIM iaitu, 'The World is our market' mempunyai konotasi yang bersifat umum. Maksud tersirat disini ialah apa-apa sahaja boleh dipasarkan selagi ada orang yang sanggup membeli jika kena caranya. Berkat usaha dan ketekunan, dihujung nama aku telah dibenarkan untuk diletakan 'DipM'.

Pengiktirafan... bukan macam dR. Azizan Osman eehh!!! 

The World is Our Market

Usaha 3 tahun lamanya baru boleh mengapainya

Kekadang terasa kesian juga bila tidak mampu membezakan antara keperluan dan kehendak. Orang yang tidak tahu akan mudah terjebak. Tapi yang menghairankan mereka yang telah mempelajari dan terlebih mengetahuipun tidak terlepas dari perangkap. Ini yang merungsingkan dan merisaukan. Boleh mengakibatkan seseorang dibelenggu hutang berpanjangan kalau tidak pandai mengemudi kehidupan.

Layankan sahajalah.

No comments: