Wednesday, October 12, 2016

Baik aku segera mulakan

09 OCTOBER 2016, 11:35

القران كتاب الله

الكعبة بيت الله

محمد صل الله عليه وسلم رسول الله

Ulang sebutlah beberapa kali dan kalau boleh banyak kali dalam menghafali ayat diatas bagi mendapatkan 'feel' dan memahamkan akan apa yang disebut. Jika selalu dan kerap dipertuturkan ianya pasti akan menjadi suatu hal yang memudahkan. Orang putih cakap, ' becoming a second nature'. Terfikir pula aku, perutusan yang diturunkan lebih 1400 tahun sebelum hijrahnya lagi nabi kita dengan tidak berubahnya bilangan perkataan yang membentuk ayat-ayat dan dihimpunkan pula mengikut surah yang sebanyak 114 surah dan kemudiannya  dibahagikan kedalam 30 juz dan dinamakan al-quran seperti yang ada ditangan tapi umat kini seolah mengabaikannya pula. Tiada usaha untuk membaca dan memahamkan adalah sesuatu yang merugikan serta memalangkan kehidupan. Kitab yang terpelihara kandungan dengan kekal tiada berubah seperti yang dijanjikan olehNya boleh dipandang sepi sahaja oleh umat terkini. Mengaku mewarisi keislaman tidak memadai. Berusaha beramal menjadi insan yang lebih baik sememangnya dituntut. Maka amat perlulah mendapat panduan serta pedoman ke jalan yang lurus. Belajar dan terus belajar bagi mempercepatkan diri mengetahui benar salahnya tanggapan pandangan, juga baik buruknya tindakan perbuatan agar setiap apa yang dilakukan tidaklah menyimpang dari yang sepatutnya dilakukan. Yang kelihatan bijak belum tentu lagi betulnya dan yang nampak macam ragu-ragu mungkin ada benarnya. Pentinglah untuk mencari ilmu bagi menyuluh menyinari perjalanan kehidupan hingga ke akhir nanti. Bagaimana caranya, dimana mahu mendapatnya dan bila masanya amat bergantunglah pada individu itu sendiri menentukan.

Dari banyaknya maklumat yang mudah ditemui, aku berusaha lebih serius sejak lima tahun kebelakangan ini mempelajari dan mendalami akan bahasa arab al-quran kerana ianya amat rapat hubungan dan pertalian. Tidakkah kita malu bila zahirnya kita tampak tenang bersembahyang 'berbicara' dengan sang pencipta tapi anihnya tidak mengetahui biji butir yang dituturkan. Sekadar mengetahuinya secara hafalan terjemahan amat sukar menghadirkan kekhusyukan. Biar betapa tepatpun terjemahan yang dibuat, roh dan jiwa tidak akan dapat diresapi kemukjizatan yang terkandung didalam ayat al-quran yang diturunkan langsung kepada manusia untuk mengetahui dan memikirkan. Isyarat yang jelas untuk semua kita andai faham akan apa yang diperkatakan bilamana Allah Yang Maha Mengetahui, menempelak menyedarkan dengan kata-kata ingatan dipenghujung ayat. Antaranya ialah :

١. افلا تعقلون  2:44
٢. افلا يثكرون 36:35

Banyaklah rangkaikata/phrase @ شبه الجملة , kalau mahu dilistkan yang dimulai dengan 'afala' ini yang akan membuatkan seseorang yang faham untuk menerawang memikirkan kebenaran akan hal yang diperkatakan.


Kita semua pastinya sedia maklum akan ayat pertama yang diturunkan dengan perantaraan Jibrail alaihissalam yang diperintahkan. Dimana dan disituasi mana Nabi kita menerima 'wahyu' inipun rasa-rasanya semua kita tahu dengan tepat andai ditanyai. Apa yang lebih utama untuk diberi perhatian dari sekadar mengetahui sejarah permulaan turunnya ayat al-quran ini adalah sejauhmana kita memahami perutusan dan paling penting pula mengamali setiap segala yang dibaca. Proses memahami dan mengamali adalah berterusan sehinggalah ke hujung hayat. Tiada terhentinya usaha memahamkan, tiada terhentinya juga pelaksanaan dan tidak juga terhenti menyampaikan buat kesejahteraan diri dan seluruh alam. Bukankah telah diingatkan kepada kita olehNya menerusi surah al-qamar ayat ke-17, yang menegaskan betapa telah dimudahkan alQuran untuk pelajaran dan sejauhmana pula orang yang membaca itu mengambil apa-apa pelajaran. Bukan sekali ayat ini 'muncul' tapi berjumlah 4 kali dan didalam surah yang sama pula. Muncul di ayat ke-17, kemudian di ayat ke-22, juga di ayat ke-32 dan di ayat ke-40. Apakah implikasinya kepada kita akan 4 ayat yang sama diulang untuk kita semua 'fikirkan' ini.

"وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ" [Al-Qamar:17] 

Shared via Bayan Quran

Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?

Menerusi surah Saad 38:29, diperjelaskan akan penting dan perlunya kita memahami serta mengambil iktibar. Tapi sebelum itu, kita haruslah fahami akan tanggungjawab terhadap alQuran yang terpikul keatas setiap Muslim. Antaranya:
a. harus mempercayai akan isikandungannya.
b. perlu membaca dan menghafaz.
c. perlu serta harus fahaminya.
d. perlu beramal sesempurna yang boleh.
e. hendaklah menyampaikan pengajaran dari alQuran itu keatas orang lain.


"كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ" [Sad:29] 

Shared via Bayan Quran



(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar.
(Saad 38:29) |  | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Bila meneliti balik akan kelima-lima tanggungan ini macam payah serta berat juga hendak menggalasnya. Pastinya pada peringkat awal, tanggungjawab tersenarai ini adalah tidak mampu dilaksanakan sekiranya pemahaman mengenai alQuran tidak mantap. Bagi kita pula yang non-arab ini pula tidak harus leka dan kekal tidak tahu dan cuma bergantung pada terjemahan semata-mata. Perlu ditanamkan kedalam diri untuk mahir akan bahasa arab agar kita setidak-tidaknya fahami apa yang dilafazkan ketika bersembahyang. Ini permulaan. Bila penguasaan mulai mantap dan yakin maka secara semulajadinya kita akan mudah dan kerap membaca mengingati untuk sebilangan waktu. Bila telah memahami dan dipandu pula oleh mereka yang lebih alim maka pengamalan serta tindakan kita tidaklah bersalahan dan mana tahu bila keyakinan terpahat dihati maka kita harus yakin pula mampu menyampaikan pengajaran keatas orang lain. Dua hadis ini mampu menaikkan semangat untuk kita menyampaikan walaupun aku perturunkan berbahasa inggeris. Boleh fahamkan.

1. The messenger of Allah(SWT)said:
             ''Convey from me, even if it is only one verse."


2. The prophet(pbuh) said:
             "The best of you is the one who learns the Quran and teaches it(to others)."


AlQuran harus dibaca, dihafal serta difahami dan harus pula dihayati sehingga kepenghujung usia. Ianya menghuraikan akan erti kehidupan juga memberi panduan akan hukum hakam. Pengkisahan umat terdahulu untuk dijadikan iktibar dan memikirkan perumpamaan yang diperjelaskan serta tanda kekuasaan Allah SWT. Sebelum capai ketahap boleh membaca, haruslah ketahui akan tatabahasa yang melingkarinya sebelum memahami akan bacaan alQuran. Bukan senang hendak mahir tapi hakikatnya tiada cara lain kecuali belajar. Tiada jalan pintas. Hendak tahu kemudiannya pandai membaca untuk memahami dan mengamalinya maka haruslah memulainya. Sudah ditakdirkan memulakannya di usia yang lewat, teruskanlah dan tidak perlu dikesalkan. Malah masa tidak menunggu kita. Berusaha berikhtiar selagi termampu mencari ilmu demi mendekatkan diri kepadaNya.

Kita telah lama mengetahui akan 5 ayat terawal diturunkan kepada Junjungan Besar kita, yang dimulai dengan kata perintah @ الءمر iaitu ' اقرا '. Kita juga perlu tahu akan ayat terakhir sekali diturunkan buat mengambil erti dan iktibar penurunannya. Mesej terkandung dalam ayat terakhir ini adalah suruhan untuk kita semua bertaqwa dimana dihari manusia akan dikembalikan kepada Allah SWT nanti, kita akan dinilaikan setiap amal perbuatan untuk dibalasi seadilnya tanpa dizalimi sedikitpun. Bukankah janji Allah itu benar. Rujuk Al-Baqarah 2:281,

"وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ" 
[Al-Baqarah:281] 

Shared via Bayan Quran

Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.
(Al-Baqarah 2:281) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark




Al-Baqarah, 2:281 ... ayat terakhir diturunkan.



Persoalannya kalau memang tidak tahu tapi liat pula hendak belajar alamat sampai ke tua-lah diri dalam kejahilan. Bila hal seperti diandaikan ini benar-benar terjadi, apakah kita bersedia menemui pencipta kita. Entahlah Labu...

No comments: