Monday, September 19, 2016

Tak disangka-sangka,memang tak sangkakan...

17 SEPTEMBER 2016, 20:26
Sebetulnya sejak swipe-in bertugas awal pagi ini, aku asyik memikirkan hendak sarapan apa. Bukannya memilih apa yang hendak dimakan tapi ketidakcukupan wang untuk bersarapan. Perasaan ini malah lebih awal lagi dirasai iaitu sebelum hendak tidur diawal pagi. Terlelap akhirnya aku walau gusar menghadapi kemungkinan yang harus aku lalui sepanjang hari nanti. Tepat pukul 5:00 pagi, serentak pula berbunyi jam loceng dan smartphone. Kedengaran bertingkah berbunyi dengan nada bunyi yang sama mengejut tuannya. Segera terjaga dek kerana terbiasa. Tapi kegusaran mengharungi hari amat menekan. Sebaik membersihkan diri dan berwudhuk menunggui Subuh, aku recite seketika akan surah-surah pendek yang lazim dilafazkan didalam solat.


Memandangkan yang hari ini adalah hari Sabtu aku mengambil laluan rentas via Taman Merak/Merak Mas ke tempat kerja. Laluan yang mula kerap aku gunakan terutamanya bila bershif petang kerana tidak bertembung dengan 2 sekolah rendah dan satu sekolah menengah bila habis sesi persekolahan jika menggunakan jalan biasa dari bukit katil ke bukit beruang. Tiada ber-trafficlights disepanjang laluan sehinggalah dipertemuan lebuh ayer keroh, memang singkat masa perjalanan. Seawal 6:30pagi keluar rumah dipagi Sabtu dengan sedikitnya kenderaan diatas jalan lagilah pendek masa yang diperlukan. Pun begitu kerisauan ketiadacukupan wang ditangan amat mendesak. Sesampai ditempat parkir, aku lepak didalam kereta mengikuti bacaan Shuraim akan surah-surah Juz Amma yang aku burn-kan dalam bentuk Cd. 10 minit lagi kepukul 7 pagi barulah aku mula bergerak ke staff entrance untuk disarmed-kan segala pintu bercode dengan memasukkan password. Selepas system telah respond, aku bergerak ke pintu masuk utama staff membukakan kuncinya. Prosedure biasa dan telah sekian lama aku lakukan. Tiada masalah, tiada kesulitan yang dihadapi. Tapi perasaan hati pula yang makin tidak tentu arah. Tertanya-tanya sendirian. Takkanlah hendak minta rakan sekerja belanja pula. Tidak pernah selama aku bekerja di sini malah ditempat kerja sebelum-sebelumnya aku minta dibelanja makan. Memang tidak pernahpun. Aku membelanjai rakan setugas lain adalah dan rasa berpuashati pula dapat berkongsi rezeki yang aku terima. Namun buat pagi ini aku semacam hilang semangat pula untuk harungi hari aku ini.

Keadaan diri, walaubagaimanapun, berjaya aku selindungikan dari rakan sekerja. Tidak ketara sedikitpun. Aku bersikap agak tidak keterlaluan dengan sering melontarkan cerita-cerita 'semasa' yang mampu dikomen semasa beriringan dengan admin staf, Sharul dan anggota bluewave, en. Osmere membuka pintu-pintu yang dikenalpasti penting untuk dibuka. Nampaknya lontaran cerita aku bersambut dan makin rancaklah bualan pagi sehingga habis tugas membuka kesemua pintu rintangan yang ditetapkan. Setelah masing-masing selesai menurunkan tandatangan di-checklist baru selepas beberapa kali diubah gara-gara store gagal HQ audit awal September, aku simpulkan kepada mereka berdua yang checklist baru ini lebih pendek dari sebelumnya. Aku luahkan rasa beruntungnya bila HQ audit berjaya mengesan sedikit kepincangan tatacara penutupan store sebelum ini. Mereka sekadar mengiyakan sambil tertawa kecil dan beredar membuat tugasan seterus mereka. Khidmat mereka telah selesai tapi tugas aku belum lagi berakhir. Pukul 8:00 pagi pula aku perlu hadir melihat keadaan loading bay berpandukan checklist phase two pula. Memastikan segala mengikut yang sepatutnya di-checklist-kan dan merekodkan apa yang tidak menepati s.o.p. yang dipersetujui. Memandangkan masa baru 7:30pagi, aku tetiba bertukar 'mode' pula. Dari bersedia beralihke mode santai pula. Bergerak perlahanlah aku ke Restroom dan melabuhkan bontot disofa yang didermakan oleh Ms Chong, ex-store manager. Sambil melunjurkan kaki, perasaan cuak datang lagi dikala keseorangan. Cuba juga melawan perasaan gundah gulana. On-kan smartphone. Bacailah ucapan salam dan selamat pagi yang di-copypaste berderet-deret panjangnya dari whatsApp grup yang dianggotai. Setidak-tidaknya dapat meredakan perasaan yang tidak tenteram, lebih-lebih lagi ada yang berlawak pepagi dan juga yang postkan kata-kata motivasi buat memulakan hari masing-masing.

Semacam telah disetkan, tepat sahaja 8:00pagi, aku bangkit dari melepak santai yang hampir terlelap dan bergerak penuh keyakinan ke loading bay. Terus memeriksa susunan barangan di pallett yang saban waktu sentiasa menimbun diluar tidak kemas disusun. Pening memikirkan. Lepas budak tempatan, dicuba pula bangla. Tidak berpuashati, tetiba nepal pula yang berkeliaran dan terkini abang-abang Pakistan pula yang mendominasi tugasan menyusun atur segala stok. Pekerja outsouce yang sering bertukar ganti masih tidak menunjukkan keberkesanan. Tetap sama dan seperti dahulu juga keadaannya. Siapa cerdik siapa pandai. Management atau syarikat outsource yang dilantik. Tidak puashati dengan hasilan kerja dan kesukaran berkomunikasi dengan mereka, aku ajaklah berdebat dengan anggota bluewave, en. Azam yang ditugaskan mengawasi loading bay akan segala kemungkinan. First salvo aku kat saudara Azam kita ni, agak-agak bebudak Pakistan ni punyai kelayakan setaraf SPM ke. Dia sekadar tersengih sambil sedikit terkejut, 'ia tak ya jugak eehh'. Dia pula tanya aku kembali, 'betul ke...'. Kalau setaraf, aku huraikan, takkanlah baca pun tak tahu, suruh buat sesuatu dibuatnya lain. Arahan tidak faham dan hujung-hujungnya dia buat ikut suka hati dia. Memang pening leader kena ikut bontot setiap masa. Dari mula bertugas sampai habis masa kerja perlu berdampingan dengan mereka, maka tak gunalah panggil dia orang ramai-ramai datang kesini. Panjang boraknya pula. Tetiba bergegas mendatangi meja bluewave saudara Zulkefli, supplier cum driver Gardenia, mendaftar masuk. Aku menegurnya dulu, 'kenapa lama tak muncul. ingat dah naik pangkat ke?'. Ketika itu cuma satu lori sahaja yang masuk. Roti Massimo yang pertama sampai dan sudahpun hampir selesai menurunkan stocks yang dipesan. Mungkin sudah mesra dan selalu berteguran, dia spontan menjawab, ' Alah... budak yang ditugaskan tak serasi katanya kesini. Itu pasallah kena cover'.

Berbual-bual dan rancak pula, aku macam melupai akan kesulitan yang aku tengah hadapi. Namun dibawah arus sedar dan tiada kelihatan kehadiran supplier lain diketika itu, perasaan sangsi aku makin kuat pula. Risau hendak bersarapan apa pagi ini. Selalunya aku akan ambil nasi lemak bungkus, kopi dan ayam goreng berempah yang meruap panas bila bertugas seawal 7:00pagi. Janggal rasanya pagi ini. Sedih menyelubungi diri. Mungkin ketika bermonologue itu aku sedang duduk dan terlindung pandangan dek forklift yang diparkir bersebelahan, pantas si Azam menjawab salam yang kedengaran. Rupanya driver dari PC yang sampai. Dia bersalaman dengan si Azam dan aku juga yang duduk hampir berdekatan. Sambil mengeluarkan delivery sheet dia turut menghulurkan sebungkus nasi lemak untuk si Azam. Mungkin terpandangkan aku ada disisi atau kesiankan aku yang memandang penuh harap atau dia telah ditugaskan untuk mengagihkan rezeki yang Allah turunkan melaluinya, dia kemudian menyeluk lagi kedalam beg dokumen mengeluarkan sebungkus lagi nasi lemak untuk aku pula. Spontan itu jugalah aku ucapkan terimakasih atas pemberian rezeki yang tidak disangka-sangkakan. Jawab pendeknya, 'sama-sama'. Ketika dia bergerak memaklumkan dengan pihak mmd, aku mengambil peluang bertanyakan si Azam akan nama insan yang berhati mulia membelikan aku yang tidak pernah berjumpa ini sebungkus nasi lemak.

Sarapanku... nasi lemak + kopi minus ayam goreng berempah

Rezeki aku pagi ini... Alhamdulillah, syukur

Insan berhati mulia... En. Halim tima kasih ya.


Kita tidak akan pasti dan aku mulai menyedari yang kita tidak ketahuan punca dari mana rezeki yang sampai kepada kita. Kejadian sekecil ini mungkin anggapan bagi setengah orang tapi amat besar dan ajaib pula kejadian bagi diri yang mengalaminya. Seharusnya rasa syukur aku panjatkan kepada Illahi atas limpahan rezeki dan nikmat yang diberiNya. Tidak terjangkakan dan tidak terfikirkan yang aku akan diuji sebegini.

الله اكبر.





.

No comments: