Monday, May 9, 2016

Yang terlihat... , terdengarkan...

01 MAY 2016, 12:14
Hari ini adalah Hari Buruh. Hari yang sepatutnya semua para pekerja yang makan 'gaji' bercuti tapi hakikatnya lebih ramai yang dipaksa, dimestikan dan diharuskan bekerja walhal inilah hari yang istimewa kepada golongan pekerja. Ahad lagi. Kerelaan dalam  paksa dengan diumpankan gaji berganda untuk hari ini membuatkan golongan ini tidak kesahkan lagi. Saban tahun hal yang sama berlaku berulang. Sudah lali dan terbiasa. Tergolong dan terperangkap dalam 'kasta' pekerja tidak memungkinkan untuk merubah sistem yang telah lama membudaya secara sendiri-sendiri. Andai ingin juga merubahnya, tindakbalas yang bakal diterimanya nanti tidak terfikirkan. Siapakah diantara kita yang sanggup menyanggah sistem yang telah lama diamalkan. Ini harus kita renungi bersama.


Apapun, aktiviti kehidupan aku berjalan seperti biasa. Dalam 8:00am pagi ini, aku untuk kesekian kalinya berkunjung kepasar. Mendapatkan barang keperluan basah@perishables untuk tempoh 4 ke 5 hari semacam routine mingguan pula. Kekadang bila ada event, seminggu 2 kali pula aku berkunjungan. Kali ini dalam pemerhatian aku banyak hal yang menarik perhatian. Kebiasaannya aku akan berbual-bual dengan penjual jagung seketika orang rumah melihat memilih ikan digerai ikan yang cuma sejarak pandangan. Bila siap memilih, orang rumah sekadar melambaikan tangan sahaja menyuruh membayar harga ikan yang dipilih andai wang ditangannya tidak kecukupan. Buat pagi yang istiewa ini, abang jagung yang berbesan dengan Abang Ahmad, merangkap abang ipar kepada abang utih aku, tiada ditempat biasanya berniaga. Mungkin bercuti 'Hari Pekerja' agaknya. Tokaylah katakan. Hendak berniagakah atau tidak mahu berniagakah, tiada siapa yang boleh pengaruhinya. Ikut suka dialah. Untungnya buat orang yang berniaga sendiri.

Bersendirian cuma, aku berdirilah berjarak dalam 2 meter sahaja dari seorang pengutip 'derma' yang duduk memangku kotak derma berwarna 'pink' ditempat biasanya berjiran dengan tempat abang jagung yang tidak berniaga. Selang seminit sahaja, seorang makcik berhenti dihadapan aku menarik note 'hijau' dari genggaman tangannya dan perlahan-lahan melangkah memasukkan wang kertasnya itu kedalam tong derma 'pak haji' yang sopan menunggu sumbangan pengunjung pasar pagi ini. Makcik yang kelihatan orang ada-ada ini dengan melihatkan dressingnya dan bercermin mata tidaklah sampai meruntun perasaan ini. Biasalah orang yang punyai rezeki lebih, memberi mungkin bukan suatu bebanan. Ini sekadar agakan aku sahaja. Selepas memasukkan sumbangannya dia berpatah melintasi dihadapan aku. Tergerak pula untuk aku abadikan gambarnya yang 2 kali melintasi hadapan aku. Mungkinkah ada isyarat hendak disampaikan. Aku dalam mengagak-agak itu meneruskan pemerhatian akan keramaian orang bermundar-mandir mencari keperluan masing-masing. Bila menoleh kebelakang sekitar 3 minit kemudiannya kelihatanlah makcik tadi berdiri terlihat-lihatkan anak pokok buah-buahan di kiosk dibelakang aku. Tidak lengah lagilah aku memotretkan dirinya sebagai kenang-kenangan.
Makcik yang memulainya...



Arahkan orang rumah menghulur...
 Seketika itu juga aku menoleh lagi pakcik yang memangku tong derma. Tiada seorangpun yang singgah berhenti memasukkan sumbangan walaupun orang bertali arus berjalan dihadapannya. Mungkin inilah dikatakan orang, sunyi dalam keramaian. Kejap pandangan aku kearahnya menunggu-nunggu akan siapakah gerangan yang bakal menghulur selepas makcik yang aku snap gambarnya. Lama jugalah menanti dan hampir ke minit ke sepuloh, kelihatanlah seorang makcik dari arah gerai ikan dengan wang kertas 'hijau' juga terkepit dijarinya berhenti memasukkan sumbangan. Laju sahaja aku snap gambarnya tanpa dia perasan. Siap diuploadkan di facebook lagi.

Makcik kedua yang meruntun perasaan...

Sedang diri dibuai perasaan terharu melihatkan mereka yang menderma ini, aku tersentak pula dengan cakapan yang agak kuat jugalah, 'Hendak beli, belilah... tak hendak beli sudahlah'. Cepat sahaja pandangan aku memfokuskan kearah datangnya suara itu. Kelihatan orang rumah tengah tunduk memilih-milih ikan. Takkanlah penjual ikan berbangsa India bercakap kasar dengan orang rumah pula. Rupa-rupanya dia 'sound' wanita Philippine yang speak English dengannya. Marah sungguh. 'Ini malaysia-lah, cakap Malaysia-lah... cakap Melayu'. Makluman dari orang rumah bila diminta pencerahan memaklumkan yang perempuan pilipina tu hendak memilih udang yang sememangnya tidak dibenarkan oleh india berjualan itu. Hanya dia sendirilah yang memilih dan menimbang. Bersebablah kenapa dia bertindak demikian. Menurut info orang rumah yang 'expert' memilih, biasa sangatlah si india tu mencampurkan udang lama dengan baru. Mana yang tidak biasa atau main pakai beli sahaja pastinyalah terkena. Berbagai cara digunakan hendak menipu pelanggan. Si india ini hanyalah kuli sahaja. Tokaynya adalah Cina. Pembantunya pula Bangla yang ditugaskan menambah stok ikan atau barang jualan yang berkurangan. Kira-kira buat replenishment sahaja tugasnya. Direct contact dengan customer tidak dibenarkan takut tersalah maklum. Siapalah yang berani memperbetulkan keadaan sedemikian. Kekadang pihak yang berkuasa memantau terlepas pandang akan situasi yang kerap terjadi. Memanglah betul 'customer adalah raja' dan dia bebas samada hendak membeli atau tidak. Tapi jika semua peniaga mengamalkan cara yang sama dan tidak beretika, rasanya mengadupun tidak berkesan. Sebaiknya, pandai-pandai sendirilah membuat judgement. Rezeki masing-masing. Hendak berkat rezeki buat orang berniaga seharusnyalah jujur dalam berniaga. Manakala yang datang membeli pula, lihat-lihatlah dahulu dan jangan pakai beli sahaja.
Berbaju biru yang panjang akalnya...

Sudah terlanjur ke pasar, orang rumah mengadu hendak beli barangan groceries pula di Mydin Bazaar. Biarkanlah dia masuk dahulu sementara aku me-markir-kan kancil di bahu jalan AMJ. Teringat pula hendak beli personal hygiene yang hampir kehabisan. Semasa menyusuri deretan gondola untuk mendapatkan 'shaving cream' yang telahpun melepasi harga RM10 dan tidak mustahil untuk beberapa bulan lagi akan terus naik harganya. Aku terdengarkan MAT BANGLA berbual-bual bila berselisih dengan mereka. 'Semalam kija banyak teruk. Orang ramai arrrh. Ini hari kija ada letih juga...'. 'Hebat juga mereka, 'bisik hati ini. Sanggup datang ke Malaysia bekerja. Malangnya aku sebagai orang tempatan merasakan kehadiran mereka hanyalah mendatangkan masalah. Orang tempatan yang kurang pendidikan dan rendah kelulusan mana harus mereka pergi. Segala sektor kerja peringkat bawahan telah dikontrakkan kepada mereka. Maka kemanakah anak-anak tempatan hendak pergi. Tidak mustahil pula dalam sedikit masa lagi kita pula yang memohon kerja kategori ini under 'outsource'. Kecenderungan pihak majikan yang disokong kuat oleh pihak kerajaan membenarkan dan mudah pula meluluskan permohonan mendapatkan pekerja asing lebih mempercepatkan situasi ini untuk berlaku. Kedapatan kini dan aku sendiri menyaksikan dan bertanya kepada orang tempatan yang bekerja di rangkaian peruncitan bersama-sama bekerja dengan mat-mat bangla/nepal/pakistan dan indon. Rasanya sudah setaraf pula. Lebih menyedihkan, yang bertindak sebagai leader atau ketua adalah orang 'luar' inilah yang mungkin telah lama berkhidmat dengan 'outsource' company itu. Lambat laun sudahlah harga rumah makin meningkat, peluang kerja pula makin kurang disektor 'labour worked' yang dibolot oleh orang luar yang peningnya direstui oleh kerajaan maka makin merempatlah mereka.
Sedang berbual santai...
Short 'Morning Briefing' di selling floor.

Sambutan tahunan akan '1 Mei' bagi mereka yang terabai pastinya menyedihkan. Pihak yang patut melindungi golongan pekerja lebih gah menyambut 'Labour Day' tanpa memberikan sesuatu yang signifikan dan amat diharapkan membantu rakan-rakan sekerja tempatan yang terperangkap. Apakah sekadar membiarkan keadaan membetulinya sendiri. Tiadakah campurtangan kerajaan membela membantu rakyat serta menangani persoalan ini. 

Kita tengok ajelah.

No comments: