Tuesday, May 24, 2016

Bila tahu... senang faham dan mudahlah hafalan

Dalam apa jua bidang yang kita lakukan, kita sebenarnya bermula dari 'zero knowledge'. Mana ada, orang yang lahir- lahir saja sudah tahu segalanya. Beruntunglah kepada mereka yang dibimbing dan dapat bimbingan sempurna dari mereka yang pro dan mahir dalam sesuatu pekerjaan yang dibuat. Kejamnya kehidupan bilamana bukan semua orang mendapat layanan yang sama. Ada-ada sahaja halangan dan rintangan mengagalkan hajat seseorang yang mengimpikan. Namun didalam meniti kehidupan ini serta juga melihat mengetahui kepayahan orang lain menerusi pembacaan dan penyaksian menyedarkan diri bahkan harus mengakui bahwa kejayaan tidak datang menyerah kepada orang yang tidak berusaha. Kesungguhan dan ketabahan menghadapi apa saja rintangan dan segala ujian sahajalah serta menyanggupi pula korbankan masa untuk satu tempoh waktu yang mungkin panjang bergantung pada respond atau tindakbalas yang kita pilih akan menghasilkan sesuatu yang tidak terfikirkan. Pengalaman mengajar kita bahwa kejayaan 'mendatangi' sesiapa sahaja yang cekal berusaha dan tidak sesekalipun bersikap putus asa serta mudah menyerah kalah.

Melihat kedalam diri, apa yang difahami dan harus diakui pula, sememangnya 'kejayaan' berhak dimiliki oleh mereka yang punyai ciri-ciri yang aku nyatakan diperenggan awal. Aku masih jauh untuk layak menjulang kejayaan. Setakat pagi ini, 23/05/2016 @ 9:31am bersamaan 16 Syaaban 1437H, usaha aku untuk mahir bukan setakat membaca tapi faham bacaan dan mampu pula menghafal isi kandungan Al-Quran masih jauh untuk menggapainya. Usaha yang aku paksakan hampir 5 tahun dahulu masih diperingkat awal. Tiada peningkatan disebabkan tiadanya kesungguhan malah gagal pula merancang peruntukan masa secara sistematik.

Biarpun begitu, segala halangan, rintangan dan dugaan yang menimpa diri walau berterusan dan walau sekerap manapun tapi impian tetap teguh untuk mengapainya. Biarlah segalanya cuba menghalang yang memungkinkan aku melupai keinginan yang tersemat dihati akan tetap aku hadapinya. Tiada sesiapa yang mampu menggugat. Justeru itu maka sudah tibalah masanya untuk aku menyemak kembali tahap pencapaian serta berazam mengulang memaham dan sekerap mungkin membuat latih tubi. Segala konsep grammar dan menghafal makna setiap perkataan perlu dijadikan amalan harian dan berterusan sehinggalah aku benar-benar 'masak' akan bahasa Arab ini yang membolehkan aku memahami makna asas al-quran. No turning back akan usaha yang aku paksakan kedalam diri pada 5 tahun dahulu. Masa tidak menunggui kita tapi kitalah yang seharusnya memanfaatkannya untuk mencari keredhaanNya. 

Bila mengenangkan kembali, terasa usaha aku ini tidak kemana. Tapi aku bersyukur sebenarnya walaupun tidak ketahap sempurna dan masih di level 'Beginner', aku setidak-tidaknya tahu beberapa konsep asas bahasa Arab. Cumanya aku harus korbankan lebih banyak masa serta beri penuh tumpuan kearah memahirkan diri berbahasa Arab.Segala bahan yang perlu ada telah lama tersedia. Cuma rajin dengan tidak sahaja. Buku teks, ringkasan nota, jawaban setiap soalan, video tutorial serta buku rujukan tambahan mengenai asas bahasa arab telah aku downloadkan serta dibukukan buat tatapan. Ibarat kata, perahu telah diair, pendayung sudah ditangan, perut tidak memulas, semangat tengah memuncak dan masih berkesempatan masa maka tidak harus dilengahkan. Teruskan, majukan serta mahirkanlah diri. Tidak perlu dengari sanggahan orang, jangan dihiraukan ejekan pelemah semangat tapi senantiasalah istiqamah mengejar impian dan mengharapkan redhaanNya.

Insya-Allah, usaha yang sedikit demi sedikit dikurangi akan aku cuba ubah menjadi sebaliknya. Biasalah bila memulakan semula memang terasa perit tapi, alhamdulillah, asas yang selama ini dipelajari dan masih diingati akan memudah membantu 'pengajian' yang seperti terhenti.

No comments: