Thursday, March 31, 2016

Jangan Lukakan...

31 MARCH 2016, 03:36 PM

Pagi tadi macam biasalah ke pasar lagi aku. Apa sahaja yang mengusik hati akan cepat benar terasanya. Walaupun cuba membiarkan sahaja perkara ini berlalu tapi perasaan dan hati tidak dapat membenarkan malah entah ke gatal aje hendak persoalkan. Mungkin setiap persoalan dan pertanyaan harus dirungkaikan sehabis baiknya agak ianya tidak berbangkit dikemudian hari. Selalunya siaran radio Sinar FM menemani pemanduan. Tapi buat kali ini aku mendengari koleksi lagu-lagu Black Dog Bone(BDB) yang sejak semalam lagi dimainkan di CD player. Start-kan engine sahaja maka secara auto pula terlalak-lalaklah Jatt dan Razzi M bernyanyi menghiburkan. Pilihan lagu-lagu yang di-download-kan dari internet dan disusun mengikut pilihan pendengaran aku. Mood lagu dikategorikan slow, rancak dan irama jogetnya didalam folder memudahkan pendengaran. Kekadang celoteh Sepahtu yang dikontrak-kan untuk menyinari pagi pendengar Sinar FM tidak berapa hendak kena dengan mood semasa menyebabkan aku beralih arah.


Ketika bebudak semua telah kesekolah, aku dan orang rumah semacam rutin mingguan pula bergerak ke pasar. Laluan ke pasar kurang lebih ke pukul 8:00 am tidaklah sesibuk ketika menghantar budak kesekolah sekitar 7:05 am tadi. Kami mengambil jalan rentas. Menyelusuri Jalan Demang Hussin dari Bukit Katil yang asalnya adalah Markas dan Surau Pas yang ditiadakan penuh peristiwa dan bersambung pula dengan jalan sedia ada didalam Taman Merak Mas dan menyampaikan ke Bukit Baru terhamparnya jalan baru berjarak 500 meter sahaja dan dinamai Jalan Datuk Haji Ghani Ali. Untuk melepasi kawasan taman ini terdapatnya 5 'hump' atau bonggolan yang strategically located demi keselamatan penghuni taman yang berjarak setiap satunya kurang lebih 100 meter. Kereta cuma beberapa buah sahaja yang berselisih. Maklumlah kebanyakan penghuni telahpun bergerak ketempat kerja terutamanya yang melayu bergajian dengan kerajaan. Manakala yang dipihak swasta pula masih belum bergerak keluar bila terlihatkan kereta semi mewah dan MPV masih bersidai ditepi jalan depan rumah.

Bergerak perlahanlah sambil berbual-bual dengan iringan lagu dendangan Jatt. Selepas lagu rancak Jatt, 'Jangan kau Ulang Lagi' tamat, muncul pula lagu top hits dari first album mereka berjudul 'Jangan Lukakan Hatiku'. Senikata yang kalau diamat-amati dan difahami secukupnya benar-benar menguji kesetiaan sibuah hati. Keadaan dilemma yang semacam sengaja diujudkan seolah memaksa aweks agar berasa serba salah untuk meninggalkan heronya. Tumpuan dan perhatian diharapkan diberikan sepenuhnya pada dirinya sahaja dan tidak kepada yang lain. Memerangkap kasih sedemikian mungkin satu perjudian sebenarnya. Apakah tanpa sebarang ikatan memungkinkan sidia akan terus setia. Mengharapkan kejujuran dan tidak memaksa andai ingin membuat pilihan lain tapi bersyaratkan tidak menguriskan hati sehingga boleh mengakibatkan robeknya hati serta luluhnya perasaan. Saja hendak jadikan polemik, aku ajukan pertanyaan pada orang rumah. 'Apa maksudnya... rangkap lagu ini.' bila si Jatt mengulang nyanyi rangkap lagu buat kedua kalinya. Mula teragak-agak juga hendak menjawab. Tapi bila aku terangkan maksud tersirat senikatanya, orang rumahpun cubalah berteka, 'Maknanya pompuan tu tak boleh pilih orang lainlah.' sambil menanya kembali aku. Aku ketawakan sahaja kerana betul begitulah yang dikehendakinya. Jantannya mestilah rasa puas berjaya meracik 'burung' kesayangan dengan magic potion yang dicalitkan keatas aweknya itu. Tidak dapat hendak fikir panjang lagilah dia. Angaunya lebih lipat lagi pada jantan kelepeh yang didambakan selama ini. Mudahnya terperangkap dialam percintaan punyai pelbagai implikasi. Sang lelaki mungkin berbangga atas keupayaan menundukkan perempuan yang dihajati. Niat sekadar hendak permainkan perasaan orang atau benar-benar jujur bercinta akan terserlah bila perkahwinan terlangsungkan. Cara dan bagaimana ianya bermula tidak dititikberatkan tapi sejauhmanakah hubungan dikekalkan sehingga kehujung hayatlah yang menjadi penentu setia tidaknya hubungan kedua-dua mereka.

BDB 1st Album - 1976

Mampu beli pada 04/07/1979, itupun 'local' punya


Lagu ini pop sekitar penghujung 70an. Suasananya tidaklah bersamaan dengan masa kini. Menyampaikan susur ke Lebuh TAR @ Tun Abdul Razak yang dulunya dikenali sebagai Lebuh Ayer Keroh, aku ingatkan akan kisah yang menjadi viral tahun lalu. Akibat ugutan abangnya hendak 'bunuh diri' jika aweks yang dikenali dan pastinya dicintai menerima lamaran orang lain selain darinya benar-benar memakan diri. Arwah yang berjawatan Polis Bantuan di Tiang Dua sanggup menamatkan riwayatnya akibat kecintaan yang susah dimengertikan oleh sesiapapun jua kecuali dirinya benar-benar mengemparkan. Rakan setugas yang juga merupakan anggota Polis Bantuan mengenali arwah ini. Semasa lorat-lorat  bercerita mengenai hal ini, staff dibahagian Foodline memaklumkan gadis yang menjadi topik perbualan adalah jiran sebelah rumahnya. Banyak info yang tidak dilaporkan dibriefkan sejelas-jelasnya. Menjadi ikhtibar pula kepada mereka yang terasa ingin bercinta. 'Precedent' kata orang sekarang. Tidak sanggup rasa melihatkan 'tergantung' kematiannya yang sekejap sahaja diviralkan. Gempar satu Melaka hari itu. Rumah neneknya di Duyung menjadi saksi. Orang yang tahu kisahnya dan yang tidak tahu serta yang baru tahu kemudiannya pastilah punyai tafsiran mereka masing-masing. Terpulanglah. Tapi apa yang pasti, setiap kali hendak ke Alai dan terpandangkan Rumah Melayu yang sepi dan suram ditepi jalan itu mengingatkan kisah tragis 'Uda dan Dara' versi 2015@Melaka.

                          Jangan Lukakan Hatiku... boleh?

Hidup perlu diteruskan. Kesal akan perbuatan yang terlarang seharusnya menjadi penguat semangat memperbetuli kepincangan didalam masyarakat. Pihak yang seharusnya mendepani harus lebih pro-aktif. Jangan dibiarkan segalanya keatas individu sahaja. Mungkin ada dikalangan kita yang kurang arif dan agak nakal dan terkeluar dari norma-norma kehidupan yang sepatutnya. Kesilapan mereka-mereka ini andai tidak dipantau dan ditangani dengan bijak bakal menghuru-harakan kehidupan bermasyarakat. Contoh buruk mudahnya diterima dengan perantaraan 'smartphone' yang sepatutnya penggunalah yang harus 'smart' mengendalikannya. Mana yang berakal singkat akan mati-matilah mempersetujui tindakan si-arwah. Mungkin inilah jalan penyelesaian terbaik, menurut pandangan mereka sebagai bukti kesetiaan bercinta. Seharusnyalah kita yang prihatin dan mereka yang faham agama, tidak semestinya uztaz atau guru agama sahaja, harus sama-sama bergandingan agar kita semua menjalani kehidupan yang diredhaiNya.

Moga tercapai, Insya-Allah.

No comments: