Tuesday, March 22, 2016

Konsert 'Kilauan Emas... Otai', rupanya tak seindah khabar

17 MARCH 2016, 10:52 AM

Saat dinanti-nantikan, ketika ditunggu-tunggu akhirnya tiba jua. Segala bagai agakan, jangkaan serta harapan akhirnya terburai malam semalam. Ingatkan grand sangatlah rancangannya. Rupa-rupanya hambar meleset. Yang overnya adalah pakaian Raja Azura yang pertama kali dipertontonkan. 'Buruk bebenau bajunya...' spontan saja luahan orang rumah yang mahir menjahit bila aku minta pandangannya. 'Tidak pernah aku tengok baju si Zura ni, fashion apa ni...', komen aku kat orang rumah. Semacam aje kain berjahit bertampal betul-betul menutupi paras atas tetek. Kain beropol melitupi dan melingkungi dada. Kain yang sejengkal panjangnya itu kemudiannya menuruni mengelilingi ponggong menglibau-libau ketika berjalan. Andai ditiup angin atau berjalan pantas mungkin nampaklah terangkat-angkat  kain tampalan ibarat kain langsir ditiup angin gamaknya.

Konsert pertama pada 09/03, aku tidak berkesempatan menonton keseluruhan programnya. Sampai dirumah masa itu kelihatanlah, dato' ram tengah sekolahkan penyanyi wanita yang bertanding merebut lima slot ke konsert minggu depannya. Tidak hiraukan sangatlah sebab baru pulang kerja. Menonong kebilik menukar pakaian dan membersihkan diri. Lambat pula 'isyak' aku. Turun kebawah sessi mengistiharkan 5 nama tersenarai berentap dengan 5 juara akan dimulakan.

Lima finalist hot seat yang dipilih mengiringi juara tahunan, kesemuanya lelaki. Nampak gayanya semua sepuluh peserta pertandingan yang julung kali diadakan ini adalah jantan. Pompuan satupun tidak terpilih. Mesti ada sebab ni. Macam nak menafikan penonton pompuan yang pastinya merupakan penonton setia astro. Mungkin banyak masalah bila melibatkan pompuan agaknya. Apapun diharapkan agar konsert minggu hadapan menjanjikan persembahan yang mampu memukau penonton especially aku. Haraplah.

Sehari selepas konsert pertama itu, bermulalah promosi astro mewar-warkan 'kehebatan', 'kelainan' dan juga 'kemeriahan' yang akan disaksikan untuk minggu keduanya nanti. Kejap-kejap di highlightkan 'Saksikan Kilauan Emas Otai... Setiap Rabu 9:00 malam, Astro Prima' disudut kiri atas pada skrin tv. Manakala di radio kendalian astro saling tumbas memaklumkan hal yang sama. Siap ada soalan kuiz dengan memberikan hadiah berupa 'sepasang' tiket ke konset kedua itu. Salihpun tidak terkecuali dari digunapakai. Maka terlalak-lalaklah mempromonya dengan mendendangkan beberapa patah senikata lagu A Ramlie bagi mendapatkan perhatian pendengar sinar yang tergolong dalam kelompok sasaran. Orang lain tidaklah aku ketahui penerimaan mereka. Pasal sudah setiap hari dijejehkan ketika ketempat kerja dan ketika pulang makan tengahhari dan juga ketika pulang dari kerja disebelah petangnya memanglah tidak pernah miss mendengar celoteh, info dan ingatkan masa konsert otai kepada pendengar radio sinar. Nampaknya aku pula yang terover pulak.

Pop-up text... kata pukul 9:00 malam


Semasa mendengar didalam kereta itu, aku telah buat plan baik punya. Sessi balas dendam. Ketika balik makan tengahari semalam, aku capai  'Ramly - Mince Chicken' pelengkap samosa dan pumpkin sebelah untuk bubur sagu mata ikan sebagai juadah masa menonton siaran langsungnya. Tepat-tepat 9:00 malam aku sudah standby disofa. Orang rumah sudah memanggil turun bersarapan. 'Mananya konsert kilauan... apsal cerita p. ramlee tengah running lagi ni'. 'Entah le bang... katanya program memperingati P. Ramlee. Itu yang Astro maklumkan.', inform orang rumah masa dimeja makan. Macam-macamlah kata-kata yang jarang disebut buat meluahkan rasa kurang selesa. Sudah diwar-warkan kata pukul 9:00, tolak ke pukul 9:30 pula.

1st course - samosa ngan french fries. Lepas ni bubur lak..


Masa intro nampak macam bagus aje. 'Appetizer'-nya kira ada ummmph. Tapi bila peserta mula menyanyi dan dengan pemilihan lelagu, alahai hancur. Mood yang dipupuk seminggu lamanya sepatutnyalah memuncak malam ini. Malangnya, kesinambungan antara lagu ke lagu  amat mengecewakan. Jauh bezanya dengan Konsert Gegar Vaganza yang senantiasa lively. Nabil dan Jihan berjaya menghidupkan program tersebut. Celoteh dan lawak mereka senantiasa dinanti-nantikan. Usikan keatas peserta dan juri terutamanya Dato' Ram senantiasa tidak terjangka dan menghiburkan. Berbeza dengan Konsert Kilauan Emas Otai yang sepatutnya lebih gah tapi seolah-olah tidak ditangani dengan sebaik mungkin. Celoteh macam dibuat-buat dan nampak jelas kakunya persembahan. Entahlah mungkin aku saja yang terbawa-bawa pasal segalanya seperti indah rupa dari khabar.

Hajat dihati hendak melihat Wak Mustar beraksi. Bila rasa lama lagi agaknya dia bakal muncul, akupun berlunjurlah disofa panjang tika alunan lagu 'Malaikat' oleh Nas, dan dilanjutkan pula lagu 'Grenade' Bruno Mars yang disampaikan oleh Elji menguyukan mata. Tidak sedar bila agaknya aku sudah jauh terlayang. Tup-tup terdengar komen Dato' Ram mempertikaikan Wak Mustar berlakon bernyanyi sebagai orang buta. Nampak gayanya terlepas tengok live Wak Mustar nyanyi.

                           Dengar Mak Ros nyanyi lagi best - Dimanakah Bahagia

Spoiled my night betullah. Keinginan hendak melihat aksi Mustar bernyanyi tidak kesampaian. Aku meminati sedara Mustar yang beraura '60-an' dan lebih-lebih lagilah punyai suara mirip-mirip A. Ramlie, terpaksalah bertangguh lagi menontonnya. Kalaulah begini kisahnya, adalah lebih baik aku dibilik mengadap komputer, lebih berfaedah.

No comments: